Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Aloita myyntikauteen valmistautuminen hyvissä ajoin

Joulun lähestyessä etenkin moni kuluttajatuotteita myyvä verkkokauppias alkaa virittelemään mainontaa valmiiksi myyntikautta varten. Olipa yrityksesi myyntikausi sitten jouluna tai juhannuksena, tulee onnistuneessa kausimyynnissä muistaa muutama perusasia.

1. Kausimyynti ja trendit

Kilpailuedut

Kuluttajille suunnattujen tavaroiden verkkomyynnissä on hyvin harvinaista, että sama tuote myy kaudesta ja vuodesta toiseen. Tuotteiden valmistajat parantelevat ja muokkaavat tuotteitaan kuluttajien makua ja tarpeita vastaaviksi, välillä hyvinkin ripeää tahtia. Tästä syystä onkin syytä varmistaa, että myyntikauden alkaessa verkkokaupallasi on tarjottavana uusia tuotteita ja uusia ideoita. Näin toimimalla varmistat, että sinulla on tarjottavaa myös kauden uutuuksia etsiville.

Myös palveluiden tarjoajat voivat tehostaa kysyntää kauteen liittyvillä elementeillä. Jos esimerkiksi vuokraat mökkiä Lapista hiihtolomaviikoksi – kannattaa pyrkiä ylläpitämään mielikuvaa lumesta ja hyvistä hiihtomahdollisuuksista – tämän voit tehdä helposti valokuvilla ja säännöllisesti tehtävillä tiedotteilla.

2. Saatavuus

Toimitusvarmuus ja saatavuus korostuvat tiettyyn ajankohtaan tähtäävässä kausimyynnissä. Etenkin jouluna kuluttajat haluavat tilaamansa tuotteet tiettyyn päivään mennessä. Toimitusten viivästymiset voivatkin aiheuttaa kauppojen peruuntumista, sekä johtaa tilanteeseen jossa asiakas ei enää asioi verkkokaupassasi, koska kautena saatu ostokokemus oli pettymys. Pitämällä omaa varastoa ja tarjoamalla monipuolisia toimitustapoja voitkin varmistaa, että tuotteiden saatavuus pysyy hyvänä, vaikka kysyntä olisi vilkasta.

Palveluissa tilanne on hieman toinen. Kun varauskirjat ovat kauden osalta täynnä, voidaan esimerkiksi hakukone- ja Facebook-mainonta laittaa pauselle – jolloin kauteen liittyvät kulut eivät kasva. Parhaassa tapauksessa kauteen liittyvät varaukset saadaan kerättyä jo paria kuukautta etukäteen, jolloin myös mainonnan kulut voidaan jakaa useammalle kuukaudelle. Palveluiden osalta kannattaa kuitenkin varautua peruutuksiin. Äkisti tulevien peruutusten varalle onkin syytä olla suunnitelma. Monelle esimerkiksi Facebookin-tilapäivitykset (maksettuine tehostuksineen) ovat osoittautuneet varsin kustannustehokkaaksi tavaksi peruutusaikojen myynnissä.

3. Hinnat ja alennuskoodit

Kilpailukykyiset hinnat tai alennuskoodin tuoma etu tekevät tuotevalikoimastasi kiinnostavan oloisen, etenkin jos asiakkaalla on mahdollisuus vertailla hintoja eri toimijoiden välillä. Mikäli haluat pärjätä asiakkaiden suorittamassa hintavertailussa, kannattaa sinun tutkia kilpailijoiden toimia myös myyntikauden aikana. Seuraa esimerkiksi elävätkö kilpailijoiden tarjoustuotteiden hinnat kauden aikana – näin toimimalla varmistat ettet ali- tai ylihinnoittele tuotevalikoimaasi.

Tiettyyn ajankohtaan osuva myyntikausi tarjoaa myös hyvän mahdollisuuden eri liikenteen lähteiden testaamiseen. Voit julkaista esimerkiksi kaksi alennuskoodia – toisen esimerkiksi Facebookissa ja toisen uutiskirjeessä. Tämän jälkeen voit seurata alennuskoodien lunastuskertoja, ja katsoa kumpi koodi tuotti enemmän kauppaa.

4. Ole ajoissa liikkeellä

Kauden lähestyessä myyjän kannattaa olla aikaisin liikkeellä. Voit herätellä ostajapuolta lähestyvään kauteen esimerkiksi uutiskirjeiden tai SoMe-päivitysten (ja mainonnan avulla). Kun olet saanut täyden varmuuden tuotteidesi toimitusvarmuudesta, voit lähettää ensimmäiset tarjoukset asiakkaillesi. Myyjän kannalta on aina parempi, jos kausimyyntiin liittyvät kaupat saadaan tehtyä mahdollisimman ajoissa. Näin varasto saadaan liikkeelle hyvissä ajoin ja mainonnan tuomat kulut voidaan jakaa pidemmälle ajalle. Älä siis myöhästy aloituksesta.

5. Älä jättäydy yhden kanavan varaan

Etenkin kuluttajakaupassa asiakkaita kannattaa pyrkiä tavoittamaan mahdollisimman monen kanavan kautta. Esimerkiksi yrityksesi Facebook-sivua ja sähköpostilistaa kannattaa pyrkiä aktivoimaan jo hyvissä ajoin ennen kauden alkua. Samalla kannattaa myös varmistaa, että Google AdWords ja Facebook-mainonnan budjetit ovat kunnossa. Usein myyntikauteen kannattaa varata hieman tavallista suurempi mainosbudjetti, jottei näkyvyys jää kilpailijoiden jalkoihin.

Monesti kausimyynnin vauhdittaminen onnistuu parhaiten juuri verkkomainonnalla, sähköpostilla tai sosiaalisessa mediassa tehtävän kampanjoinnin avulla. Mikäli sivuston hakukonenäkyvyyttä halutaan parantaa orgaanisen haun puolella, tulisi sivuston hakukoneoptimointi aloittaa hyvissä ajoin ennen kauden alkua, jotta optimointitoimet ehtivät nostaa sivuston näkyvyyttä ennen myyntipiikin päättymistä.

Miksi sisällön asetteluun kannattaa panostaa?

Kun käyttäjä saa eteensä verkkosivun, ratkaisevat pari ensimmäistä sekuntia sen jääkö käyttäjä sivustolle vai ei. Yleensä päätös tehdään puhtaasti siltä pohjalta, onko sivu informatiivisen ja helppolukuisen näköinen – vai raskaan ja vaikeaselkoisen näköinen.

Sisällön asettelu

Sisällön asettelu ja käyttäjäkokemus

Etenkin hakukoneista saapuvat käyttäjät, odottavat valitsemansa hakutuloksen vastaavan mahdollisimman hyvin hakukoneeseen kirjoitettua hakutermiä. Mitä tarkemman hakutermin käyttäjä on kirjoittanut, sitä tarkempaa ja yksityiskohtaisempaa sisältöä hän myös odottaa näkevänsä. Sisällön asettelulla ja selkeällä jaottelulla voidaankin nostaa esille keskeisiä asioita, jolloin valittu hakutulos tuntuu kiinnostavalta.

Käytännössä sisällön asettelu tarkoittaa esimerkiksi seuraavien asioiden huomiointia:

  • Selkeä ja kiinnostava pääotsikko
  • Korostettu ingressi, eli alkukappale
  • Tekstisisällön jaottelu väliotsikoilla erotettuihin kappaleisiin
  • Aiheeseen liittyvien kuvien valinta

Sivuston sisällön asettelu ja hakukoneet

Sisällön asettelua voidaan pitää myös osana sivuston hakukoneoptimointia. Huonosti laadittu ja aseteltu sisältö johtaa usein tilanteeseen, jossa hakukoneista saapunut käyttäjä katsoo sivua pari sekuntia ja painaa selaimestaan takaisin-painiketta – eli palaa takaisin Googlen hakutuloksiin selailemaan muita tarjolla olevia sivustoja. Kun edellä kuvattu hakutuloksiin palaaminen tapahtuu toistuvasti, saavat hakukoneet käyttöönsä negatiivisen signaalin sivustosi kiinnostavuudesta. Koska hakukoneet haluavat tarjota käyttäjilleen kiinnostavia ja monipuolisia hakutuloksia, ei negatiivinen signaali paranna sivustosi mahdollisuuksia hyvään hakukonenäkyvyyteen.

Mistä tiedän pitääkö sivuni asettelua parantaa?

Yksittäisten alasivujen toimivuutta voidaan testata joko seurantatyökaluilla tai esittämällä sivu sellaiselle henkilölle, joka ei aktiivisesti vieraile sivustollasi. Testin suorittavalle henkilölle voidaan antaa ohje hakea sivun sisällöstä yksittäinen asia, esimerkiksi mitkä ovat myytävän tuotteen mitat, tai soveltuuko tuote käytettäväksi tietyssä tilanteessa. Mikäli tietoa joutuu hakemaan sivulta pitkään, on ehkä syytä alkaa kehittämään sivun selkeyttä.

Seurantaohjelmistojen avulla voidaan puolestaan tarkkailla sivun toimintaa tilastojen valossa. Voit esimerkiksi asentaa sivustollesi maksuttoman Google Analytics -seurantaohjelmiston, ja ryhtyä seuraamaan seuraavia asioita:

  1. Sivut joiden välitön poistumisprosentti on korkea
  2. Sivut joilla käyttäjät viettävät vähän aikaa

Mikäli löydät sivuja, jotka täyttävät molemmat kriteerit, kannattaa kyseisten sivujen sisältöä ja rakennetta alkaa kehittämään. Sillä tilastojen varjossa kyseisten sivujen sisältö ei ole ollut käyttäjille kovinkaan kiinnostavaa.

Kokeile näitä

Ohessa muutamia vinkkejä, joiden avulla voit yrittää parantaa yksittäisen alasivun kiinnostavuutta.

  1. Jaottele sivu lyhyisiin kappaleisiin ja käytä sisältöä kuvaavia väliotsikoita. Näin pitkäkin tekstisivu on helpommin selattavissa.
  2. Käytä riittävää riviväliä, jotta teksti pysyy helppolukuisena myös mobiililaitteissa
  3. Vältä kuvia, joiden asiayhteys on epäselvä. Huono kuvavalinta voi viedä käyttäjän huomion pois sivun sisällöstä.
  4. Tee tekstistä monipuolista. Käytä korostuksia, lainauksia, kuvia, taulukoita, videoita ja lyhyitä listauksia. Näin käyttäjää vastassa ei ole pelkkä tekstimuuri.

Verkkokaupan perustaminen vaatii hyvää suunnittelua

Perusteet konversion parantamiseen

Eikö yrityksesi sivusto tuota toivotulla tavalla yhteydenottoja? Jättävätkö sivustolla vierailevat käyttäjät myyntiesitteesi lataamatta? Sivuston konversio-optimoinnin tavoitteena on tällaisten haasteiden ratkaiseminen.

Vaikka konversiosta puhutaan yleensä verkkokauppojen kohdalla, voidaan myös tavallisten yrityssivustojen tuottavuutta kehittää. Kokosimme yhteen vinkkejä konversio-optimoinnin perusteisiin.

Mitä konversio tarkoittaa?

Konversio tarkoittaa pelkistettynä sivuston käyttäjille asetettujen tavoitteiden toteutumista. Koska tavallisella yrityssivustolla ei tapahdu verkkokaupan tapaan suoraa myyntiä, voivat yrityssivustolle asetettavat tavoitteet olla esimerkiksi soittopyynnön jättäminen, uutiskirjeen tilaaminen tai esitteen lataaminen.

Sivuston konversio-optimointi voidaan ongelmitta rakentaa edellä mainittujen tavoitteiden ympärille, sillä kyseisten päämäärien toteutuminen on selvästi mitattavissa. Lisäksi nämä tavoitteet voidaan helposti yhdistää yriityksen kehittämiseen.

Mitä sivuston konversio-optimointi käytännössä on?

Esimerkiksi Netellon kanssa toteutettu konversio-optimointi aloitetaan aina kattavalla konversioanalyysillä. Analyysissa selvitetään ja todennetaan sivustolta löytyvät ongelmakohdat, jotka estävät vierailijoita toteuttamasta heille asetettua tehtävää, esimerkiksi soittopyynnön jättämistä.

Analyysissä käytetään apuna erityyppisiä ohjelmistoja, jotka seuraavat sivustolla vierailevien käyttäjien tekemiä toimenpiteitä. Ohjelmistojen avulla voidaan todentaa sivustolla esiintyviä elementtejä, jotka vievät käyttäjän huomion pois halutusta toimenpiteestä.

Lisäksi sivuston konversio-optimointi tähtää sivustolle saapuvan liikenteen laadukkuuden parantamiseen. Kun sivusto saa näkyvyyttä oikeissa asiayhteyksissä, on myös todennäköisempää, että sinne saapuvat käyttäjät myös toteuttavat sivustolla toivotut toimenpiteet.

On tärkeää muistaa, että onnistunut konversio-optimointi ei yksinään riitä. Jotta koversio-optimoinnista saadaan paras mahdollinen hyöyty, on perusasioiden oltava kunnossa. Yhteydenottoihin tulisi pyrkiä vastaamaan nopeasti ja asiakaspalvelun pitäisi olla laadukasta. Siksi myös konversion parantaminen lähtee aina kokonaistilanteen hahmottamisesta.

Yleisimpiä ongelmia yrityssivustojen konversiossa

Tavallisimmat ongelmat yrityssivustojen konversiossa liittyvät käyttäjän ohjaamiseen. Mikäli olet asettanut sivustosi tavoitteeksi soittopyyntöjen keräämisen, mieti, kannustaako sivustosi vierailijaa todella soittopyynnön jättämiseen. Vai joutuvatko käyttäjät etsimään soittopyyntölomaketta useammalta alasivulta? Jo tämän, melko pieneltä vaikuttavan ongelmakohden todentaminen ja korjaaminen parantaa sivuston konversio-optimointia merkittävästi.

Lisäksi esimerkiski tilanteissa, joissa vierailijaa pyydetään luovuttamaan yhteystietonsa yrityksellesi, on hyvä kertoa mitä, yhteystietojen luovuttamisesta tarjotaan vastineeksi. Sivustolla annetun lupauksen pitäminen kehittää asiakkaan luottamusta yritystäsi ja sen tarjoamia tuotteita tai palveluita kohtaan.

Testaa muutokset huolella

Sivuston konversio-optimointi tarvitsee usein harkittua ja kontrolloitua testaamista. Konversiotestissä yksittäisestä alasivusta tai sivupohjasta luodaan ensin kopio, jonka jälkeen sivupohjaan tehdään haluttu muutos. Muutokset voivat kohdistua esimerkiksi sivulla olevaan kuvaan, otsikkoon tai vaikkapa yhteydenottokaavakkeen kenttien vähentämiseen.

Muutosten tekemisen jälkeen sivustolla ajetaan kontrolloitu testi, jossa sekä alkuperäistä sivua ja muokattua sivua esitetään sivustolla vieraileville käyttäjille. Testin voittajaksi nousee tietysti se versio sivusta, joka ohjaa useampia käyttäjiä haluttujen tavoitteiden suorittamiseen.

Testaukseen pohjautuvien muutos suurin hyöty tulee siitä, että yrityksesi sivustolle tehtävät muutokset eivät pohjaudu yksittäiseen mielipiteeseen, vaan puhtaasti sivustosi käyttäjiltä kerättyyn tietoon.

Vältä testauksen sudenkuopat 

Konversiotestausta aloitettaessa yleisimmät virheet tehdään testauksen kohteen valinnassa. Testauksen kohteen tulisi aina liittyä keskeisesti sivustolle asetettuun tavoitteeseen. Jos testaat asioita, jotka eivät liity suoraan asetettuun tavoitteeseen, et myöskään näe tuloksia.

Kun testattan tavallista yrityssivustoa, jolla on vain rajallinen määrä käyttäjiä, ei sivuston konversio-optimoinnin ja testauksen kannata keskittyä liian pienten yksityiskohtien testaamiseen. Niitä testaamalla saadaan aikaan usein ainoastaan marginaalisia parannuksia, joiden todellinen arvo jää rajallisten kävijämäärien vuoksi hyvin pieneksi. Siksi testauksen tarkka suunnittelu ja kontrolloitu läpivienti ovat ensiarvoisen tärkeitä asioita.

Miksi ulkoistaa yrityssivuston konversio-optimointi?

Sivuston konversio-optimointi vaatii erityisosaamisen lisäksi useinmyös objektiivista näkökulmaa. Yrityssivustosi suunnittelija ja yrityksesi henkilökunta ovat sivustosi tottuneita käyttäjiä, jotka eivät välttämättä huomaa sivustosi konversion haasteita.

Konversio-optimointi on hyvä ulkoistaa viimeistään silloin, jos itse tehdyt muutokset ja kokeilut eivät toivottua tulosta. Konversio-optimoinnin lisäksi yrityssivustosi hyöytyy todennäköisesti myös ammattilaisen tekemästä hakukoneoptimoinnista, jonka avulla voidaan maksimoida konversiosta saatavat edut.


Haluatko tietää lisää?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!

Miten oma verkkokauppa saadaan kannattavaksi

Vaikka oma verkkokauppa on monen yrityksen suunnitelmissa, jää verkkokaupan kannattavuus monesti kauppa-alustan teknisten vaatimusten ja toimintojen varjoon. Mikäli kauppa käy heikosti, syövät verkkokaupan kiinteät kulut vähistäkin kaupoista saadun katteen. Tästä syystä onkin tärkeää varmistaa, että oma verkkokauppa saadaan kannattavaksi heti alkumetreiltä lähtien.

Selvitä miksi kauppa ei käy

Oma verkkokauppa kannattavaksi

Vaikka olisit tehnyt suuriakin panostuksia verkkokauppasi hakukoneoptimointiin tai verkkomainontaan, saattaa kauppaa tulla varsin nihkeästi saatuihin liikennemääriin nähden. Tällöin on syystä alkaa selvittämään mikä kohta ostoprosessissa muodostuu pullonkaulaksi, joka saa käyttäjät keskeyttämään ostoksen tekemisen.
Monet verkkokaupan ylläpitämiseen tarkoitetut kauppa-alustat, eivät automaattisesti seuraa käyttäjän ostoprosessia tai hylättyjen ostoskorien määrää, mutta tarvittavan seurannan pystyy monesti rakentamaan esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Voit hyödyntää esimerkiksi Analyticsistä löytyvää funneli-näkymää ja todentaa ostoprosessin eri vaiheiden toimivuutta:

  1. Kuinka hyvin tuotteita ylipäätään lisätään ostoskoriin? Löytyykö perimmäinen vika tuotesivujen kiinnostavuudesta, sisällöstä tai selkeydestä.
  2. Miten hyvin verkkokaupan kassa -sivut toimivat? Pysähtyykö kaupan läpivienti esimerkiksi koviin toimituskuluihin.
  3. Ovatko tarjolla olevat maksutavat riittäviä? Saako asiakas maksettua ostoksensa haluamallaan tavalla.

Herättävätkö tuotesivusi asiakkaan kiinnostuksen?

Asiakkaita kiinnostava ja oikein hinnoiteltu tuotevalikoima on jokaisen verkkokaupan perusta. Kun haluat tietää miten hyvin tarjoamasi tuotteet kiinnostavat asiakkaitasi, voit hyödyntää jälleen Google Analyticsistä löytyviä toimintoja. Analyticsin enhanced ecommerce -toiminnoista löytyy erillinen suhdeluku (look-to-book), joka kertoo suhteen yksittäisen tuotteen katselu- ja ostokertojen välillä. Heikoksi jäävä suhdeluku voi kertoa monestakin asiasta:

  • Löytyykö kyseinen tuote verkkokaupasta riittävän hyvin, jotta tuote saisi edes näyttökertoja?
  • Ovatko tuotesivulla olevat tiedot ja kuvat riittävän selkeät, jotta tuotesivu herättäisi kiinnostuksen?
  • Onko tuotteen saatavuus ja hinnoittelu kohdillaan, jotta näyttökerroista voisi tulla kauppaa?
  • Nostaako toimituskulu tilauksen loppusumman tarpeettoman korkeaksi?

Verkkokaupan kannattavuus ja mainonnan kulut

Google AdWords-mainonnasta on tullut monelle verkkokauppiaalle pakollinen kanava asiakashankintaan. AdWords onkin varsin kustannustehokas kanava yrityksen asiakashankintaan, jos mainonnan kulut saadaan pidettyä kurissa. Verkkokaupan kannattavuuden kannalta on varsin selvää, ettei mainonnan kautta hankittujen kauppojen kulu saa ylittää ostoksen tuomaa katetta. Jotta mainonnan tuomista kaupoista jäisi jotain käteen, tulee kaupankulun olla reilusti tuotteen katetta pienempi.

Mikäli hoidat itse oman verkkokauppasi AdWords-mainontaa, asenna sivustollesi Google AdWordsin tarjoama tulosseurantakoodi, ja laske paljonko yksi AdWordsin tuoma kauppa saa maksaa (kaupankulu).

Jotta verkkokaupan mainonnan hallinnointi onnistuisi mahdollisimman helposti, on tärkeää, että verkkokauppasi kertoo selvästi tuotteet tai tuoteryhmät, joiden saatavuudesta ei ole tietoa. Tämän tiedon avulla voit halutessasi keskeyttää kyseisten tuotteiden mainonnan, jolloin et maksa liikenteestä, joka kohdistuu tuotteisiin joita asiakas ei edes voi tilata.

Saatko apua verkkokauppasi toimintojen kehittämiseen?

Yrityksesi liiketoiminnan kehittyessä on myös tärkeää, että verkkokauppasi toiminnot saadaan vastaamaan sekä yrityksesi että asiakkaittesi tarpeita. Me Netellossa huolehdimme, että verkkokauppasi kehittyy ja vastaa yrityksesi muuttuviin tarpeisiin, sillä oma verkkokauppa-alustamme on helposti muokattavissa ja kehitettävissä.

Ota yhteyttä

Esimerkkejä markkinoinnin automaation hyödyntämisestä

Markkinoinnin automaatio tarkoittaa lyhyesti sanottu markkinoinnissa toistuvasti käytettävien prosessien automatisointia. Yksinkertaisimpia esimerkkejä markkinointiautomaatiosta voivat olla vaikkapa saapuneen liidin luokittelu tai verkkokaupasta lähtenyt viesti, jossa kerrotaan asiakasta kiinnostavan tuotteen olevan jälleen tilattavissa. Kun automaatio kohdennetaan usein toistuviin prosesseihin, voidaan kyseisiä toimintoja nopeuttaa, sillä toistuvien prosessien läpikäyntiin kuluisi muutoin melkoisesti työaikaa. Markkinointiautomaation avulla henkilöstön työaika saadaankin ohjattua pois toistuvista prosesseista, ja kohdistettua niihin toimiin, joista koneet ja automaatio eivät selviydy.

Ohessa muutamia esimerkkejä markkinoinnin automaation hyödyntämisestä verkkoliiketoiminnan tukena.

Markkinoinnin automaatio

Markkinoinnin automaatio ja kohdennetut viestit

Yksi automaation vahvuuksista liittyy käyttäjä- tai asiakasdatan analysointiin, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi sähköpostilistojen tai yhteisöpalveluihin tehtävien päivitysten laadinnassa. Esimerkiksi verkkokaupan asiakasdatasta voidaan poimia tietystä tuoteryhmästä kiinnostuneet asiakkaat, jolloin näille asiakkaille voidaan lähettää tarkkaan kohdennettua ja kiinnostavaa mainontaa.

Käyttäjää kiinnostavan sisällön esittäminen sivustolla

Verkkokaupassa käyttäjän selaus- tai ostohistoria mahdollistaa monesti käyttäjää kiinnostavien tuotteiden ja tuoteryhmien selvittämisen. Automaation avulla käyttäjälle on mahdollista esittää nostoja tai lisäsisältöä, jotka kiinnostavat juuri häntä. Näin toimimalla laajakin verkkokauppa saadaan monesti muutettua käyttäjälle helpoksi ja kiinnostavaksi ostospaikaksi.

Paikkatietojen hyödyntäminen

Mikäli yritykselläsi on useita toimipisteitä, voit selvittää automaation avulla mikä toimipisteistäsi on käyttäjää lähimpänä ja pyrkiä esittämään kyseisen toimipisteen yhteystiedot asiakkaalle – tai vaihtoehtoisesti asiakkaalta saatu liidi voidaan ohjata automaattisesti häntä lähimpänä olevaan toimipisteeseen. Pelkästään saatujen liidien automatisoitu käsittely säästää usein runsaasti työaikaa, joka taas osiltaan nopeuttaa myös asiakkaalta saatuihin soittopyyntöihin vastaamista.

Uudelleenmarkkinointi osana automaatiota

Automaatiota voidaan osiltaan hyödyntää myös verkkosivustolta poistuneiden kävijöiden uudelleen tavoittamisessa. Puhtaasti kaikille vierailijoille kohdennetun uudelleenmarkkinoinnin sijasta, sivuston kävijävirrasta voidaan automaation avulla poimia vain määritetyt kriteerit täyttävät vierailijat, joille uudelleenmarkkinointia esitetään. Näin toimimalla uudelleenmarkkinoinnissa käytettävästä viestistä saadaan käyttäjää kiinnostavampi. Samalla myös mainonnan kulut voidaan pistää paremmin kurissa, kun uudelleenmarkkinointia ei kohdenneta jokaiselle vierailijalle.

Mihin sosiaalisen median optimointia (SMO) tarvitaan?

Sosiaalisen median optimointi eli SMO (social media optimization) on digitaalisen markkinoinnin tehokeino, jonka avulla pyritään löytämään ja tavoittamaan yrityksesi kannalta tärkein yleisö. Kyseessä ei ole yksittäisen yhteisöpalvelun ympärille rakennettava mainoskampanja, vaan yleisöä pyritään hakemaan niistä palveluista joita tavoittelemasi kohderyhmä oikeasti käyttää.

Mihin SoMe optimointia tarvitaan?

Perimmäinen idea SMO:ssa on tarkat kriteerit täyttävän yleisön löytäminen – SMO ei siis tavoittele automaattisesti nykyistä suurempia kävijävirtoja tai yleisömääriä, vaan pyrkii löytämään ne ihmiset, joita tarjoamasi tuotteet ja palvelut kiinnostavat.

Sosiaalisen median optimointi

Tavoitteena sosiaalisen median optimoinnissa tulisi olla aina

  1. Yrityksen tarjoamista tuotteista tai palveluista kiinnostuneen yleisön löytäminen
  2. Kustannustehokas markkinointi tavoitetulle yleisölle
  3. Mahdollisesti uusien kanavien tai liikenteen lähteiden löytäminen

Mitä sosiaalisen median optimointi ei ole

Sosiaalisen median optimointi ei ole pelkkä kuluerä, jonka vastineeksi yrityksesi saa hetkellisesti laajempaa näkyvyyttä tiettyjen yhteisöpalveluiden mainosohjelmissa. Vaikka palvelun sisäisiä mainosohjelmia onkin hyvä hyödyntää, tulisi projektin pääpaino olla mainosohjelmien ulkopuolella. Näin toimimalla voidaan varmistaa, että valittuja yhteisöpalveluita voidaan hyödyntää pitkäjänteisesti ilman kohtuuttomia mainoskuluja.

Miten SMO toimii käytännössä

Optimointiprojekti alkaa tyypillisesti tavoiteltavan kohderyhmän määrittelyllä, jonka jälkeen aletaan etsimään yrityksesi kannalta oikeita kanavia. Kun kohderyhmää vastaavat kanavat on löydetty, pyritään yrityksen näkyvyyttä lisäämään kyseisessä kanavassa. Käytetystä kanavasta riippuen tämä voi tarkoittaa seuraajien tai tykkääjien hankkimista, tai vaikkapa yksittäisen viestin saaman yleisön laajentamista.

Kanavien kehityksen seuraaminen on tärkeää

Sosiaalisen median optimointia tulisi seurata ja mitata tarkasti, jolloin päätökset voidaan tehdä tarkkojen numerotietojen pohjalta. Sosiaalisen median ympärillä tapahtuu paljon, jonka seurauksena SoMen ympärillä on myös paljon huhuja ja luuloja. Päätöksiä ei tulisi kuitenkaan tehdä pelkkien mieltymysten tai huhujen varassa – vaan huhut ja mieltymykset tulisi kääntää hypoteeseiksi ja testata pitääkö kyseinen väittämä paikkaansa vai ei.

×



Netello
Netello

Tervehdys, miten voimme olla avuksi?

Ps. Sinulle vastaa ihminen, ei botti.

07:02