Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Miksi sivuston kuvien optimointi on tärkeää?

Yrityksen verkkosivustolle lisättävien kuvien valinta kannattaa tehdä huolellisesti, sillä oikein valitulla kuvamateriaalilla voidaan kertoa lisää esimerkiksi tarjottavien tuotteiden yksityiskohdista, tai kohentaa mielikuvaa tarjolla olevia palveluita kohtaan. Kuvavalintojen lisäksi, on hyvä kiinnittää huomiota myös siihen, miten kuvat vaikuttavat sivuston latausaikoihin, sekä siihen miten kuvilla voidaan lisätä yrityksen näkyvyyttä hakukoneissa.

Kuvien optimointi

Vaikutus latausaikoihin

Sivustolle lisättävät kuvat voivat pahimmillaan hidastaa sivuston latautumista – tämä johtuu yksinkertaisesti lisättävien kuvien tiedostokoosta. Mitä suurempi tiedosto, sitä kauemmin sen lataaminen kestää. Sivustolle lisättävät kuvat kannattaakin muokata sopivan kokoisiksi, jo ennen niiden siirtoa palvelimelle. Näin kuvien laatu saadaan pidettyä hyvänä, samalla kun tiedostokoko saadaan pakattua riittävän pieneksi.

Kuvat ja hakukoneet

Kuvilla on oma merkityksensä myös sivuston hakukoneoptimoinnissa. Koska hakukoneet haluavat esittää käyttäjilleen mahdollisimman monipuolista sisältöä, kannattaa aiheeseen liittyviä kuvia lisätä sivustolle. Näin voidaan osiltaan parantaa sivuton mahdollisuuksia hyvään hakukonenäkyvyyteen.

Hakukoneoptimoinnin kannalta kuvien lisääminen vaatii kuitenkin pientä lisäpanostusta. Kuvien tiedostonimi tulisi muokata kuvan sisältöä vastaavaksi. Esimerkiksi jos sivustolle lisätään kuva punaisesta autosta, voisi lisättävän kuvan tiedostonimenä olla ”punainen-auto.jpg”, jolloin jo tiedostonimi kertoo kuvan sisällöstä. Tämän lisäksi kuvan yhteyteen voidaan HTML-lähdekoodissa tallentaa myös ns. alt-teksti, jossa voidaan kertoa lyhyesti (parilla sanalla) kuvan sisällöstä. Näin toimimalla hakukoneille voidaan välittää tietoa kuvan tarjoamasta sisällöstä.

Näkyvyys kuvahaussa

Vielä muutamia vuosia sitten Googlen kuvahakutoiminto oli monelle yritykselle varsin toimiva kanava liikenteen hankkimiseen. Googlen tekemien muutoksien vuoksi tämän kanavan tuoma suoraliikenne on vähentynyt varsin selvästi, mutta tietyillä toimialoilla kyseisestä kanavasta saattaa edelleen olla hyötyä – – esimerkiksi alat joihin liittyy paljon visuaalisuutta, kuten korjausrakentaminen tai sisustus.

Googlen kuvahakuun liittyviä tuloksia näkyy varsin usein osana Googlen verkkohaun hakutuloksia, jolloin kiinnostavan kuvamateriaalin näkyminen saattaa ohjata käyttäjän Googlen varsinaiseen kuvahakutoimintoon. Googlen tekemien muutosten myötä, kuvahaku ei ohjaa käyttäjää automaattisesti verkkosivulle, josta kuva on peräisin – vaan kuvahaku antaa käyttäjälle mahdollisuuden selata samaan aiheeseen liittyviä kuvia. Mikäli yrityksesi käytössä on näyttävää kuvamateriaalia, kannattaa kuvan yhteyteen ehkä tallentaa yrityksen logo tai verkkosivuston osoite. Näin toimimalla kuvahakua selaavaa käyttäjää voidaan houkutella siirtymään yrityksesi verkkosivustolle.

Miten WordPress-julkaisujärjestelmästä saa nopeamman?

WordPress-julkaisujärjestelmä on jo useamman vuoden ajan ollut yksi käytetyimmistä julkaisujärjestelmistä. Moni sivuston ylläpitäjä päätyykin käyttämään juuri WordPressiä, järjestelmän tunnettavuuden ja laajennettavuuden vuoksi. Toistuvien tietoturvapäivitysten lisäksi WordPress-sivuston ylläpitäjälle saattaa aiheuttaa päänvaivaa myös sivuston hitaus, joka voi vaikeuttaa esimerkiksi sivuston hakukoneoptimointia. Kokosimme tähän artikkeliin muutamia yleisimpiä asioita, joiden avulla voit päätellä mistä WordPress-sivustosi hitaus voi johtua.

Miksi Wordpess on toisinaan hidas?

Koska WordPress on käytännössä tietokantapohjainen hallintasivusto, johon liitetään sivupohja (julkisena näkyvä sivusto) ja tarvittavat lisäosat, saattaa todellinen syy sivuston hitauteen löytyäkin WordPressiin asennetuista sivupohjista ja lisäosista – eikä niinkään itse julkaisujärjestelmästä. Tästä syystä onkin tärkeää selvittää mikä lisäosa tai sivuston elementti nostaa sivuston latausaikoja.

Wordpress hitaalla?

Selvitä johtuuko hitaus palvelimesta vai WordPressistä

WordPressin hitautta voi ryhtyä selvittämään esimerkiksi seuraavien (maksuttomien) työkalujen avulla:

Webpagetest

Webpagetest-työkalun avulla näet varsin yksityiskohtaista tietoa sivustosi latautumisesta. Työkalun avulla näet esimerkiksi paljonko WordPressiin asennetut lisäosat tuovat latausaikaa, ja kauanko käyttämälläsi palvelimella kestää vastata ensimmäiseen esitettyyn kutsuun.

Googlen Search Console

Search Consolen indeksointitilastojen avualla näet, kauanko Googlen hakuroboteilla on kestänyt yksittäisten alasivujen lataamisessa. Tyypillisellä yrityssivustolla Search Consolen ilmoittaman latausajan tulisi olla maksimissaan 400-600 millisekunnin välillä. Vaikka Search Console tarjoaa käyttöösi hieman yksipuolisen tilaston, kertoo esitettävä tilasto kuitenkin sen, miten sivustosi latausajat ovat kehittyneet pitkällä aikavälillä.

Mikäli palvelimen vastausajat (TTFB / Time-To-First-Byte) eivät ole erityisen pitkiä (alle 1 sekunti), saattaa syy sivuston hitauteen lyötyä verkkosivun sisällöstä tai julkaisujärjestelmästä. Ennen sivuston siirtoa toiselle palvelimelle, kannattaakin kokeilla alla mainittuja vinkkejä. Osa alla mainituista muutoksista vaatii teknistä osaamista, joten kyseiset muutokset on hyvä jättää esimerkiksi sivustosi ylläpitäjän tehtäväksi.

Helpot keinot WordPress-sivuston nopeuttamiseen

Verkkosivuston kuvat

Yksi helpoimmista tavoista sivuston latausaikojen nopeuttamiseen on käydä läpi sivustolla käytettävät kuvat. Varmista, että julkisella sivustolla käytettävät kuvat (yleiskuvat, sivuston grafiikat ja sisällön joukossa olevat kuvat) on muokattu sopivaan kokoisiksi. Suurikokoisten kuvien käyttäminen tekee sivustosta väistämättäkin hitaan.

Lisäosat

Varmista ettei WordPressiin ole asennettu tarpeettomia lisäosia. WordPressiin asennetut lisäosat on hyvä käydä läpi ja varmistaa, ettei sivustolle ole jäänyt tarpeettomia lisäosia. Tarpeettomasti latautuvat lisäosat nostavat aina latausaikoja.

Enemmän osaamista vaativat keinot

WordPressiin asennetun sivupohjan tekemien JavaScript- ja CSS-kutsujen määrään ja tarpeellisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Nyrkkisääntönä tulisi olla, että sivuston yksittäinen alasivu lataisi ainoastaan tarvitsemansa JavaScript- ja CSS-resurssit; eli sivuston jokaisella alasivulla ei tulisi automaattisesti ladata kaikkia sivuston tarvitsemia resursseja. Valitettavasti asennetun sivupohjan muokkaaminen voi osoittautua suunniteltua työläämmäksi. Tästä syystä monen WordPress-sivupohjan kohdalla, onkin helpompaa siirtyä käyttämään paremmin rakennettua sivupohjaa, kuin alkaa itse korjaamaan aiemmin käytössä ollutta pohjaa.

Sivuston tietokannan optimointi

Perusasetuksilla käytettävä WordPress-julkaisujärjestelmä, tekee julkaisemistasi artikkeleista eräänlaisen varmuuskopion automaattisesti – kopio (revision) tehdään aina kun muokkaat jo julkaisemaasi artikkelia. Koska nämä kopiot tallentuvat tietokantaan, kasvattavat ne ajan myötä myös sivustosi tietokannan kokoa – joka osiltaan myös hidastaa sivuston toimintaa. Tästä syystä monet WordPress-käyttäjät ovat kytkeneet kyseisen ”varmuuskopioinnin” kokonaan pois tai rajoittaneet tallennettavien kopioiden määrää.

WordPressin käyttämän tietokannan optimointiin on saatavilla erillisiä lisäosia (esim. WP-optimize -niminen lisäosa). Kyseisten lisäosien avulla pääset eroon esimerkiksi edellä mainituista kopioista.

Välimuistin hyödyntäminen

WordPressiin on mahdollista asentaa myös lisäosia, jotka pienentävät palvelimen kuormaa tallentamalla tekemäsi julkaisut staattisina tiedostoina. Välimuistia (Cache) hyödyntävien lisäosien ideana on vähentää tietokantaan kohdistuvien kyselyiden määrää, joka osiltaan nopeuttaa sivuston latautumista.

Palvelimelle asennettavien lisäosien käyttö

Julkaisujärjestelmän lisäksi myös palvelimelle on mahdollista asentaa erilaisia lisäosia, jotka nopeuttavat sivuston latautumista. Yksi yleisimmistä lisäosista on Googlen tarjoama PageSpeed module. Kyseisen lisäosan käytöstä kannattaa aina keskustella palvelimen ylläpitäjän kanssa, sillä sen asennus vaatii aina omaa osaamistaan.

Miten valita sivustolla käytettävät kuvat?

Mikä tekee sivustosta hyvän sivuston? Tärkeää on tietenkin sisältö, rakenne, navigaatio sekä toimintavarmuus kaikilla päätelaitteilla, mutta jos sinua pyydettäisiin nimeämään mistä erityisesti pidät suosikkisivustoillasi, saattaisi vastauksesi hyvinkin liittyä kuvitukseen. Kuva on voimakas tapa viestiä ja kuvituksella voit helposti nostaa tai laskea sivustosi arvoa kävijöiden silmissä.

Huono kuvitus vaikuttaa käyttäjäkokemukseen, konversioon ja uskottavuuteesi. Tässä neuvoja miten valitset sivustollesi oikeanlaiset kuvat.

Näin valitset sivustosi kuvat:

Katso, että valitsemasi kuvat ovat tarpeeksi hyvälaatuisia

Toimivuus ja sivuston latausajat rajoittavat sivustolle ladattavien kuvien kokoa, mutta näissäkin rajoissa pystyt panostamaan hyvälaatuisiin kuviin. Tarkka kuvanlaatu näyttää vaikuttavammalta ja antaa sivustostasi ammattimaisemman kuvan. Vertaa alla

Pidä, huoli että kuvasi liittyvät aiheeseen.

Hyvä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Laadukas kuva, joka ilmentää mitä haluat asiakkaillesi viestiä, saa monesti suuremman vaikutuksen aikaan kuin pitkä tekstinpätkä kilpailueduistasi. 

Kuvat parantavat lukukokemusta

Olet varmasti vieraillut monilla sivustoilla, jotka pursuavat tekstiä. Asia saattaa olla mielenkiintoista, mutta silti lukuelämys on raskas. Oikein valituilla ja sijoitetuilla kuvilla kevennät tekstiä ja saat lukijasi pysymään sivulla.

Lisää sivustolle kuvia

Panosta kuviin, jotka houkuttavat ostamaan

Kuvien ei ole tarkoitus olla vain koristeena sivustollasi. Tavoitteena on tietenkin, että kävijälle tulee tarve kuvan nähdessään ostaa tarjoamasi tuote tai palvelu. Kun kuvaat toimitilojasi, pidä mielessä minkä kuvan yrityksestäsi asiakkaalle annat. Kuva varastostasi saattaa olla sinänsä hyvä idea, mikäli se on esiteltävässä kunnossa.

Valitse yksilöllisiä kuvia

Onko alasi kilpailtu? Löytyykö netistä kymmeniä muita, jotka tarjoavat lähes samanlaisia tuotteita tai palveluita? Sitä suuremmalla syyllä kannattaa valita kuvia, jotka tukevat viestiäsi ja kertovat miksi juuri sinulta kannattaa ostaa. 

Uniikki kuva

Ihmiset kiinnostavat

Kuvat, joissa esiintyy ihmisiä ovat aina kiinnostavampia, kuin pelkkä tyhjä halli tai kuva työkoneista. Erilaiset kuvat henkilökunnasta työn touhussa ovat hyvin monikäyttöisiä. Olethan kuitenkin varovainen kuvapankkikuvien kanssa. Kuvapankki kuvat ovat helposti teennäisiä ja helposti tunnistettavissa.


Kaiken kaikkiaan, ymmärrä hyvässä kuvituksessa piilevä voima ja käytä sitä eduksi tuotteidesi tai palveluidesi myymisessä. Asetu asiakkaan asemaan ja kuvaa yrityksesi parhaat puolet. Millaisia kuvia sinä asiakkaana haluaisit nähdä?

Onko yrityksesi verkkosivuston tietoturva kunnossa

IT-uutisissa toistuu tämän tästä otsikoita hakkeroiduista verkkosivuista ja julkaisujärjestelmien päivitysten tarpeellisuudesta, mutta harvemmin verkkosivuston tietoturvan tarpeellisuutta käsitellään yrityksen markkinoinnin ja näkyvyyden kannalta. Huomaamatta jäänyt tietoturva-aukko kun saattaa viedä sivustolta hakukonenäkyvyyden ja aiheuttaa ison loven yrityksen myyntituloihin.

Miksi yrityssivuston tietoturvasta kannattaa huolehtia?

Monesti ajatellaan, ettei perinteisellä yrityssivustolla ole mitään arkaluontoista tietoa, jonka vuoksi riski hakkeroinnin kohteeksi joutumiselle olisi täysin olematon. Tämä käsitys on osiltaan vanhentunut, sillä nykyaikaiset hakkerit eivät välttämättä ole niinkään kiinnostuneita sivustolta löytyvästä tiedosta – kiinnostuksen kohteena on enemminkin sivuston julkaisujärjestelmän hallinta. Kun sivuston julkaisujärjestelmä on saatu hallintaan, voidaan sivustoa hyödyntää esimerkiksi roskapostin lähettämisessä tai sivustolle voidaan lisätä linkkejä tai sivuston kautta voidaan levittää muuta sisältöä.

Käytännön haitat yritykselle

Hakkeroitu sivu

Hakkeroitu verkkosivu tuo monelle mieleen sivuston, jonka ulkoasu ja sisältö on onnistuttu sotkemaan. Selkeästi havaittavaa hakkerointia (sivuston sotkemista) toki tapahtuu yhä, mutta on paljon yleisempää, ettei hakkeroinnin jälkiä edes havaita sivustoa selailtaessa. Näissä tilanteissa verkkosivusta on luotu kaksi versiota: normaalisti toimiva versio, joka esitetään sivua selaavalle käyttäjälle, sekä kaksoiskappale joka esitetään hakukoneiden roboteille (ns. cloaking -tekniikka). Hakukoneille ja käyttäjille esitettävien versioiden sisällöt tietysti poikkeavat täysin toisistaan, joka on vastoin hakukoneiden laatusääntöjä ja johtaa monesti sivuston hakukonenäkyvyyden romahtamiseen. Tämä luonnollisesti aiheuttaa haittaa myös sivuston tuottavuudelle.

Vaivalla hankittu hakukonenäkyvyys voidaan menettää

Hakukoneyhtiöstä etenkin Google on ryhtynyt selkeisiin toimiin, estääkseen käyttäjiensä pääsyn hakkeroiduille sivustoille – viimeistään tässä vaiheessa hakkeroinnista on todellista haittaa yrityksellesi. Aluksi yksittäisen hakutuloksen viereen ilmestyy varoitusteksti ”Tämä sivusto voi olla hakkeroitu” tai ”Tämä sivusto voi vahingoittaa tietokonettasi”. Kyseinen ilmoitus ei luonnollisestikaan paranna potentiaalisten asiakkaiden mielikuvaa yrityksestäsi. Mikäli tilannetta ei korjata, heikentää Google hakkeroidun sivuston saamaa näkyvyyttä, jolloin verkkohakuja suorittavat käyttäjät ohjataan muille sivustoille.

Jos yrityksesi sivusto tuo Sinulle suoraa myyntiä tai kontakteja, on selvää, ettei näkyvyyden heikkeneminen jää pelkäksi imagohaitaksi.

Riski on hallittavissa

Viime vuosien trendinä ovat olleet hyökkäykset, jotka on kohdennettu yleisesti käytettyihin julkaisujärjestelmiin – käytännössä Joomla ja WordPress-julkaisujärjestelmiin. Näiden kahden alustan kimppuun on käyty lähinnä niiden markkina-aseman vuoksi. Kyseisiä julkaisujärjestelmiä käyttäviä sivustoja on varsin helposti löydettävissä ja joukkoon mahtuu aina muutama sivusto, jossa tietoturvapäivitykset on jätetty tekemättä.

Edellä mainitut julkaisujärjestelmät ovat ns. avoimen lähdekoodin järjestelmiä, joka tarkoittaa, että julkaisujärjestelmän lähdekoodiin pääsee tutustumaan ketä tahansa – jolloin hakkerit pystyvät helposti etsimään lähdekoodista mahdollisia virheitä ja haavoittuvuuksia. Tästä syystä avoimen lähdekoodin järjestelmissä tietoturvapäivitysten nopea asentaminen onkin kriittisen tärkeää. Mikäli omat resurssit eivät riitä toistuvien tietoturvapäivitysten asentamiseen, on aina mahdollista siirtyä ns. suljetun järjestelmän käyttöön. Suljetussa järjestelmässä käytettävä lähdekoodi on ainoastaan kyseistä julkaisujärjestelmää ylläpitävän yrityksen saatavilla. Lisäksi suljettujen järjestelmien markkina-asema on pienempi, joka vähentää myös hakkereiden kiinnostusta suljettua järjestelmää kohtaan.

Mitä tehdä jos hakkeri iskee

Pikaisena apuna kannattaa tutustua Googlen julkaisemaan oppaaseen, jossa neuvotaan vaiheittain, miten hakkeroinnin aiheuttamat vahingot saadaan korjattua.

Tarkasta sivustosi säännöllisesti

Mikäli käytät avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmää, muista tehdä säännöllisesti seuraavat toimenpiteet.

  1. Asenna saatavilla olevat päivitykset sekä julkaisujärjestelmään että lisäosiin mahdollisimman nopeasti.
  2. Seuraa Google Search Consolen viestejä
  3. Tarkasta sivustoasi koskevat hakutulokset säännöllisesti (esim. google-haku ”site:www.yritys.com”)

Testaa, hyötyykö yrityksesi mobiilikäytön kasvusta

Koska älypuhelimilla tehtävien verkkohakujen määrä on kasvanut viimeisten vuosien aikana, ovat myös hakukoneyhtiöt alkaneet kiinnittää entistä enemmän huomiota esittämiensä hakutulosten toimivuuteen mobiililaitteilla. Vuonna 2015 Google ilmoitti parantavansa mobiiliystävällisten sivustojen hakukonenäkyvyyttä, jotta hakukoneyhtiö pystyisi tarjoamaan entistä paremman käyttäjäkokemuksen myös mobiilikäyttäjilleen. Vuoden 2017 alkuun Google on tiedotteidensa mukaan kaavaillut jatkoa tälle päivitykselle.

Miksi sivuston mobiilitoimivuus on tärkeää?

Sivuston mobiilitoimivuus

Syy miksi mobiilitoimivuuden tärkeys on kasvanut Googlen verkkohaussa, johtuu yksinkertaisesti siitä, että yhä useampi verkkohaku tehdään juuri mobiililaitteen avulla. Koska hakukoneet haluavat tarjota käyttäjilleen hyvän käyttökokemuksen, tulee myös hakutuloksesta aukeavan sivuston toimia hyvin älypuhelimilla ja tablet-tietokoneilla. Mikäli sivustosi ei ole helppokäyttöinen ja selkeä älypuhelimen selainohjelmassa, ei Googlella ole tarjottavanaan hyvää käyttäjäkokemusta hakutuloksia selaavalle käyttäjälle. Tästä syystä sivustosi mobiilitoimivuuden tulee olla kunnossa.

Testaa onko sivustosi mobiiliystävällinen

Ensimmäinen askel sivuston mobiilitoimivuudessa on mobiiliystävällinen sivusto, joka tarkoittaa käytännössä responsiivista sivustoa. Tällöin sivusto on helppolukuinen ja -käyttöinen mobiililaitteilla.

  • Jos et ole varma kuinka mobiiliystävälliseksi Google luokittelee sivustosi, voit kokeilla Googlen mobiilisoveltuvuustestiä.
  • Hakukonenäkyvyyden kannalta mobiilisivuston tulee olla myös nopea. Googlen käsityksen sivustosi nopeudesta voit testata esimerkiksi PageSpeed Insights -työkalulla.

PageSpeed Insightsin antamissa tuloksissa kannattaa kiinnittää huomiota etenkin nopeuteen ja käyttökokemukseen liittyviin pisteisiin. Mikäli työkalun antamat pisteet jäävät kovin alhaisiksi, ei sivustosi sijoituskaan hakutuloksissa ole paras mahdollinen.

Tulossa olevia päivityksiä

Googlen tiedotteen mukaan sivustot joiden mobiilikäyttöä on vaikeutettu koko näytön vievillä pop-up -ikkunoilla, saattavat jatkossa saada nykyistä huonompaa hakukonenäkyvyyttä. Tämän muutoksen pitäisi astua voimaan tammikuun 2017 aikana.

Vuoden 2016 lopulla Google myös ilmoitti testaavansa erillisen hakuindeksin käyttöä mobiilihaussa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että mobiiliystävälliset sivustot saavat jatkossa nykyistä parempaa hakukonenäkyvyyttä – etenkin jos verkkohaku suoritettiin mobiililaitteella.

Miten yrityksesi voi hyödyntää mobiilisivustoa

Mobiilisivuston käyttö vaihtelee hieman yrityksen toimialan mukaan. Mikäli yritykselläsi on myymälä tai liike, kannattaa varmistaa, että mobiilikäyttäjille kerrotaan toimipisteen osoite ja aukioloajat mahdollisimman selkeästi. Näin varmistat, että pystyt ohjaamaan liikkeellä olevat asiakkaat myymälääsi.

Jos yrityksesi tarjoaa ajanvarauksella tehtäviä palveluita, kannattaa varmistaa, että mobiilisivujen kautta on mahdollista soittaa mahdollisimman helposti – selkeästi erottuva soittolinkki on monesti toimivin ratkaisu soittojen keräämiseen.

Kaipaatko apua mobiiliystävällisen sivuston kanssa?

Kun haluat tietää miten yrityksesi voi hyödyntää mobiilisivustoa, ota yhteyttä, niin kerromme miten saat hyötyä mobiilisivustosta.

Näin hyödynnät sivustoa yrityksesi mainonnassa

Yrityksesi sivusto voi toimia tehokkaana mainosvälineenä, jos sivustosi suunnitellaan alusta pitäen tarkoituksen mukaisesti. Tämä tarkoittaa, että sivuston ulkoasun, sisällön, löydettävyyden ja tavoitteiden pitää olla kunnossa. Markkinoinnin kannalta kaikkien edellä mainittujen osa-alueiden tulee toimia kitkattomasti yhteen, jotta yrityksesi sivusto voi saavuttaa näkyviä tuloksia.

Ulkoasu auttaa erottumaan kilpailijoista

Sivuston ulkoasu ja sisällön asettelu (eli taitto) ovat tekijöitä, jotka herättävät käyttäjässä joko luottamuksen yritystäsi kohtaan tai ohjaavat käyttäjän pois sivustolta. Tästä syystä sivuston ulkoasu ja yleisilme tulee suunnitella siten, että sivusto on yhdistettävissä yrityksesi toimialaan.

Ulkoasun suunnittelussa kannattaa huomioida myös yrityksesi asiakaskunta. Mikäli tarjoat ammattilaispalveluita ns. konservatiivisella alalla, ei välttämättä ole kannattavaa lähteä tekemään liian suurta irtiottoa alan sisäisistä normeista – tämä saattaisi nostaa asiakkaiden kynnystä yhteydenottoon.

Sivuston hyödyntäminen mainonnassa

Mobiilitoimivuus on jo arkipäivää

Koska verkkosivuja selataan ja jaetaan käyttäjältä toiselle yhä enemmän mobiililaitteiden avulla, on jo käytännössä välttämätöntä, että sivustosi toimii niin älypuhelimella kuin tablet-tietokoneellakin. Panostus useilla laitteilla toimiviin kotisivuihin (ns. responsiivinen sivusto) varmistaa, että kaikki asiakkaasi – myös ne asiakkaat jotka eivät ole pöytäkoneen ääressä – voivat hyötyä sivustosi sisällöstä. Erityisen tärkeää responsiivisuus on yrityksille, jotka haluavat ohjata käyttäjiä liikkeeseensä tai sähköiseen ajanvaraukseen.

Miten saada kävijöitä yrityssivustolle?

Verkkosivustolle hankittavaa kävijävirtaa ei kannata ajatella yhtenä massana, vaan eri liikenteen lähteiden (eli kanavien) tuottamana liikenteenä. Mikäli sivustollesi ei ole vielä asennettu kävijäseurantaohjelmistoa (esim. Google Analytics), tee asennus viipymättä ja pyri todentamaan kanavat, jotka tuovat sivustollesi liikennettä. Liikenteen lähteinä voivat toimia niin Googlen hakuliikenne, Facebook tilapäivitykset kuin sähköpostimarkkinointi. Kun pystyt todentamaan nykyiset liikenteen lähteesi, saat yleiskuvan kanavista joiden käyttöä voit alkaa kehittämään. Jos vaikkapa Googlen lähettämän liikenteen osuus jää kovin alhaiseksi, voit korjata tilannetta esimerkiksi hakukoneoptimoinnin tai Google AdWords-mainonnan avulla.

Vastaavatko sivustosi toiminnot asetettuja tavoitteita

Yrityksen mainontaa tulisi tehdä aina tavoitehakuisesti – eivätkä yrityssivustot tee tähän poikkeusta. Tästä syystä sivustollasi tulisi olla jokin tavoite, jonka toteutumista voidaan mitata (ns. konversio). Jos esimerkiksi haluat sivustosi tuovan sinulle soittopyyntöjä, oletko tehnyt yhteydenottamisen mahdollisimman helpoksi. Voit esimerkiksi tutustua sivustosi kävijäseurantaohjelmistoon ja katsoa mitkä ovat suosituimmat alasivusi – eli mitkä sivut keräävät eniten katselukertoja – ja selvittää kuinka helposti kyseisten sivujen kautta pystyy ottamaan yhteyttä.

Eikö sivustosi saavuta sille asetettuja tavoitteita? kokeile näitä:

  1. Luo kriittinen yleissilmäys sivustoosi ja mieti: onko sivusto riittävän selkeä ja luotettava, jotta ensimmäistä kertaa sivustolle saapuva käyttäjä ottaisi yhteyttä?
  2. Selvitä käyttäjäseurannasta sivustolle saapuvan liikenteen laatu. Jos tietty kanava tuo liikennettä, joka poistuu sivustolta nopeasti – kannattaa kyseisen liikenteen lähteen toimivuutta alkaa selvittämään tarkemmin.
  3. Varmista, että sivustolle asetettu tavoite on mitattavissa ja helposti toteutettavissa. Jos haluat sivustoltasi soittopyyntöjä, älä pakota käyttäjää täyttämään pitkää lomaketta – vaan pyydä ainoastaan välttämättömät tiedot (nimi, numero ja viesti) – näin pidät kynnyksen yhteydenottoon matalana.
  4. Jos käytät maksettua mainontaa kävijöiden hankkimiseen (esim. Facebook tai Google AdWords) varmista, että seuraat kyseisten mainoskanavien tuottavuutta. Soittopyyntöjä tai yhteydenottoja ei pidä hakea hinnalla millä hyvänsä – vaan mainoksesi ja sivustosi sisällön tulee toimia hyvin yhteen, jolloin kaupankulut saadaan pidettyä kohtuullisina.

Mitä hakukoneoptimointi on ja miten yrityksesi voi hyötyä siitä?

Hakukoneoptimointi

Mitä hakukoneoptimointi on? Hakukoneoptimointi on prosessi, jonka avulla yksittäisen verkkosivun sijoitusta hakukoneiden hakutuloksissa pyritään parantamaan. Optimoinnin tarkoituksena on esittää käyttäjälle selkeä ja kiinnostava hakutulos, jolloin käyttäjä saataisiin myös vierailemaan optimoinnin kohteena olevalla sivustolla.

Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa? Sana hakukoneoptimointi on käännös englanninkielisestä termistä Search Engine Optimization, josta käytetään myös lyhennettä SEO. Tällä termillä kuvataan edellä mainittua prosessia, jonka päämääränä on parantaa sivuston löydettävyyttä ja ohjata lisää maksutonta liikennettä verkkosivustolle. Jotta tähän tavoitteeseen voidaan päästä, tulee sekä sivuston tekniikan että sisällön olla hakukoneiden tulkittavissa.

Mitä hyötyä yrityksille on hakukone­optimoinnista?

Yrityksille ja muille kaupallisille tahoille verkossa näkyminen ja löytyminen on jo pitkään ollut tärkeää. Mikäli yrityksesi ei saa näy Googlen hakutuloksissa, jää käyttäjille täysin hämäränpeittoon tarjoaako yrityksesi edes heidän hakemaansa tuotetta tai palvelua. Näissä tilanteissa näkyvyys ja kaupat menevät luonnollisesti sille kilpailijalle, joka saa näkyvyyden.

Yrityksesi markkinoinnin kannalta hakukonenäkyvyydellä on kaksi tärkeää piirrettä:

1. Hakukoneiden korkea käyttöaste
Vuosi toisensa jälkeen hakukoneiden käyttäjämäärät ja käytettyjen hakusanojen määrä kasvavat. Käytännössä enää ei ole toimialaa, joka toimisi täysin hakukoneista riippumattomasti – vaan kysyntää ja käyttäjiä löytyy kaikilta toimialoilta.

2. Tarjoat käyttäjälle tietoa vain silloin kun hän sitä pyytää
Hakukoneissa käyttäjät saavat eteensä hakutuloksia vain siinä tilanteessa, että he ovat suorittaneet verkkohaun. Tämä toimintamalli varmistaa, ettet ole tyrkyttämässä mainontaa käyttäjälle, joka ei ole kiinnostunut tarjoamistasi tuotteista.

Hakukoneoptimointi ja tavoitteet

Kun hakukoneoptimointia tehdään yrityssivustolle, tulisi projektilla olla tavoite, joka on linjassa yrityksesi liiketoiminnallisten tavoitteiden ja suunnitelmien kanssa. Yksinkertaisimmillaan tavoite voi olla oman sisällön esittäminen mahdollisimman laajalle käyttäjäkunnalle, tai vastaaminen kilpailijoiden tekemiin optimointitoimiin.

Hakukoneoptimointi voi myös tuoda pitkänaikavälin säästöä markkinointikuluihin, koska hakukoneet eivät peri maksua hakukoneoptimoinnin tuomasta liikenteestä. Tällöin tavoitteena voi olla esimerkiksi yksittäisen kontaktin tai kaupan tuomien kulujen laskeminen. Näihin tuloksiin pääseminen edellyttää usein myös sivustosi konversion ja myymäsi tuotteen kilpailukyvyn varmistamista.

Yleisiä esteitä tavoitteiden toteutumiselle

Mikäli haluat hakukoneliikenteen tuovan esimerkiksi soittopyyntöjä – varmista seuraavat asiat:

  1. Miten hyvin sivustosi näkyy tarjolla olevien tuotteiden tai palveluiden nimillä. Jos olet paikallinen toimija, saatko näkyvyyttä jos palvelusi perään lisätään sijainti – esimerkiksi ”suutari helsinki”.
  2. Pystytkö todentamaan valitsemiesi hakutermien käytön? Googlen Keyword Planer -työkalua voi käyttää apuna eri hakutermien käyttöasteiden selvittämisessä.
  3. Tarjoaako sivustosi riittävästi monipuolistatietoa (tekstiä, kuvia, taulukoita, videoita) tarjolla olevista tuotteista ja palveluista. Suppea sisältö vähentää sekä hakukoneiden että käyttäjien kiinnostusta sivustoasi kohtaan.
  4. Onko haluttu toimenpide (esim. soittopyynnön jättäminen) tehty riittävän helpoksi – vai joutuvatko käyttäjät etsimään esimerkiksi yhteystietoja useamman alasivun kautta.
  5. Toimiiko sivustosi hyvin älypuhelimilla? Yhä useampi selaa verkkosivuja mobiililaitteella, jonka vuoksi sivustosi tulisi olla helppokäyttöinen myös puhelimilla ja tablet-tietokoneilla.

Aloita myyntikauteen valmistautuminen hyvissä ajoin

Joulun lähestyessä etenkin moni kuluttajatuotteita myyvä verkkokauppias alkaa virittelemään mainontaa valmiiksi myyntikautta varten. Olipa yrityksesi myyntikausi sitten jouluna tai juhannuksena, tulee onnistuneessa kausimyynnissä muistaa muutama perusasia.

1. Kausimyynti ja trendit

Kilpailuedut

Kuluttajille suunnattujen tavaroiden verkkomyynnissä on hyvin harvinaista, että sama tuote myy kaudesta ja vuodesta toiseen. Tuotteiden valmistajat parantelevat ja muokkaavat tuotteitaan kuluttajien makua ja tarpeita vastaaviksi, välillä hyvinkin ripeää tahtia. Tästä syystä onkin syytä varmistaa, että myyntikauden alkaessa verkkokaupallasi on tarjottavana uusia tuotteita ja uusia ideoita. Näin toimimalla varmistat, että sinulla on tarjottavaa myös kauden uutuuksia etsiville.

Myös palveluiden tarjoajat voivat tehostaa kysyntää kauteen liittyvillä elementeillä. Jos esimerkiksi vuokraat mökkiä Lapista hiihtolomaviikoksi – kannattaa pyrkiä ylläpitämään mielikuvaa lumesta ja hyvistä hiihtomahdollisuuksista – tämän voit tehdä helposti valokuvilla ja säännöllisesti tehtävillä tiedotteilla.

2. Saatavuus

Toimitusvarmuus ja saatavuus korostuvat tiettyyn ajankohtaan tähtäävässä kausimyynnissä. Etenkin jouluna kuluttajat haluavat tilaamansa tuotteet tiettyyn päivään mennessä. Toimitusten viivästymiset voivatkin aiheuttaa kauppojen peruuntumista, sekä johtaa tilanteeseen jossa asiakas ei enää asioi verkkokaupassasi, koska kautena saatu ostokokemus oli pettymys. Pitämällä omaa varastoa ja tarjoamalla monipuolisia toimitustapoja voitkin varmistaa, että tuotteiden saatavuus pysyy hyvänä, vaikka kysyntä olisi vilkasta.

Palveluissa tilanne on hieman toinen. Kun varauskirjat ovat kauden osalta täynnä, voidaan esimerkiksi hakukone- ja Facebook-mainonta laittaa pauselle – jolloin kauteen liittyvät kulut eivät kasva. Parhaassa tapauksessa kauteen liittyvät varaukset saadaan kerättyä jo paria kuukautta etukäteen, jolloin myös mainonnan kulut voidaan jakaa useammalle kuukaudelle. Palveluiden osalta kannattaa kuitenkin varautua peruutuksiin. Äkisti tulevien peruutusten varalle onkin syytä olla suunnitelma. Monelle esimerkiksi Facebookin-tilapäivitykset (maksettuine tehostuksineen) ovat osoittautuneet varsin kustannustehokkaaksi tavaksi peruutusaikojen myynnissä.

3. Hinnat ja alennuskoodit

Kilpailukykyiset hinnat tai alennuskoodin tuoma etu tekevät tuotevalikoimastasi kiinnostavan oloisen, etenkin jos asiakkaalla on mahdollisuus vertailla hintoja eri toimijoiden välillä. Mikäli haluat pärjätä asiakkaiden suorittamassa hintavertailussa, kannattaa sinun tutkia kilpailijoiden toimia myös myyntikauden aikana. Seuraa esimerkiksi elävätkö kilpailijoiden tarjoustuotteiden hinnat kauden aikana – näin toimimalla varmistat ettet ali- tai ylihinnoittele tuotevalikoimaasi.

Tiettyyn ajankohtaan osuva myyntikausi tarjoaa myös hyvän mahdollisuuden eri liikenteen lähteiden testaamiseen. Voit julkaista esimerkiksi kaksi alennuskoodia – toisen esimerkiksi Facebookissa ja toisen uutiskirjeessä. Tämän jälkeen voit seurata alennuskoodien lunastuskertoja, ja katsoa kumpi koodi tuotti enemmän kauppaa.

4. Ole ajoissa liikkeellä

Kauden lähestyessä myyjän kannattaa olla aikaisin liikkeellä. Voit herätellä ostajapuolta lähestyvään kauteen esimerkiksi uutiskirjeiden tai SoMe-päivitysten (ja mainonnan avulla). Kun olet saanut täyden varmuuden tuotteidesi toimitusvarmuudesta, voit lähettää ensimmäiset tarjoukset asiakkaillesi. Myyjän kannalta on aina parempi, jos kausimyyntiin liittyvät kaupat saadaan tehtyä mahdollisimman ajoissa. Näin varasto saadaan liikkeelle hyvissä ajoin ja mainonnan tuomat kulut voidaan jakaa pidemmälle ajalle. Älä siis myöhästy aloituksesta.

5. Älä jättäydy yhden kanavan varaan

Etenkin kuluttajakaupassa asiakkaita kannattaa pyrkiä tavoittamaan mahdollisimman monen kanavan kautta. Esimerkiksi yrityksesi Facebook-sivua ja sähköpostilistaa kannattaa pyrkiä aktivoimaan jo hyvissä ajoin ennen kauden alkua. Samalla kannattaa myös varmistaa, että Google AdWords ja Facebook-mainonnan budjetit ovat kunnossa. Usein myyntikauteen kannattaa varata hieman tavallista suurempi mainosbudjetti, jottei näkyvyys jää kilpailijoiden jalkoihin.

Monesti kausimyynnin vauhdittaminen onnistuu parhaiten juuri verkkomainonnalla, sähköpostilla tai sosiaalisessa mediassa tehtävän kampanjoinnin avulla. Mikäli sivuston hakukonenäkyvyyttä halutaan parantaa orgaanisen haun puolella, tulisi sivuston hakukoneoptimointi aloittaa hyvissä ajoin ennen kauden alkua, jotta optimointitoimet ehtivät nostaa sivuston näkyvyyttä ennen myyntipiikin päättymistä.

Miksi sisällön asetteluun kannattaa panostaa?

Kun käyttäjä saa eteensä verkkosivun, ratkaisevat pari ensimmäistä sekuntia sen jääkö käyttäjä sivustolle vai ei. Yleensä päätös tehdään puhtaasti siltä pohjalta, onko sivu informatiivisen ja helppolukuisen näköinen – vai raskaan ja vaikeaselkoisen näköinen.

Sisällön asettelu

Sisällön asettelu ja käyttäjäkokemus

Etenkin hakukoneista saapuvat käyttäjät, odottavat valitsemansa hakutuloksen vastaavan mahdollisimman hyvin hakukoneeseen kirjoitettua hakutermiä. Mitä tarkemman hakutermin käyttäjä on kirjoittanut, sitä tarkempaa ja yksityiskohtaisempaa sisältöä hän myös odottaa näkevänsä. Sisällön asettelulla ja selkeällä jaottelulla voidaankin nostaa esille keskeisiä asioita, jolloin valittu hakutulos tuntuu kiinnostavalta.

Käytännössä sisällön asettelu tarkoittaa esimerkiksi seuraavien asioiden huomiointia:

  • Selkeä ja kiinnostava pääotsikko
  • Korostettu ingressi, eli alkukappale
  • Tekstisisällön jaottelu väliotsikoilla erotettuihin kappaleisiin
  • Aiheeseen liittyvien kuvien valinta

Sivuston sisällön asettelu ja hakukoneet

Sisällön asettelua voidaan pitää myös osana sivuston hakukoneoptimointia. Huonosti laadittu ja aseteltu sisältö johtaa usein tilanteeseen, jossa hakukoneista saapunut käyttäjä katsoo sivua pari sekuntia ja painaa selaimestaan takaisin-painiketta – eli palaa takaisin Googlen hakutuloksiin selailemaan muita tarjolla olevia sivustoja. Kun edellä kuvattu hakutuloksiin palaaminen tapahtuu toistuvasti, saavat hakukoneet käyttöönsä negatiivisen signaalin sivustosi kiinnostavuudesta. Koska hakukoneet haluavat tarjota käyttäjilleen kiinnostavia ja monipuolisia hakutuloksia, ei negatiivinen signaali paranna sivustosi mahdollisuuksia hyvään hakukonenäkyvyyteen.

Mistä tiedän pitääkö sivuni asettelua parantaa?

Yksittäisten alasivujen toimivuutta voidaan testata joko seurantatyökaluilla tai esittämällä sivu sellaiselle henkilölle, joka ei aktiivisesti vieraile sivustollasi. Testin suorittavalle henkilölle voidaan antaa ohje hakea sivun sisällöstä yksittäinen asia, esimerkiksi mitkä ovat myytävän tuotteen mitat, tai soveltuuko tuote käytettäväksi tietyssä tilanteessa. Mikäli tietoa joutuu hakemaan sivulta pitkään, on ehkä syytä alkaa kehittämään sivun selkeyttä.

Seurantaohjelmistojen avulla voidaan puolestaan tarkkailla sivun toimintaa tilastojen valossa. Voit esimerkiksi asentaa sivustollesi maksuttoman Google Analytics -seurantaohjelmiston, ja ryhtyä seuraamaan seuraavia asioita:

  1. Sivut joiden välitön poistumisprosentti on korkea
  2. Sivut joilla käyttäjät viettävät vähän aikaa

Mikäli löydät sivuja, jotka täyttävät molemmat kriteerit, kannattaa kyseisten sivujen sisältöä ja rakennetta alkaa kehittämään. Sillä tilastojen varjossa kyseisten sivujen sisältö ei ole ollut käyttäjille kovinkaan kiinnostavaa.

Kokeile näitä

Ohessa muutamia vinkkejä, joiden avulla voit yrittää parantaa yksittäisen alasivun kiinnostavuutta.

  1. Jaottele sivu lyhyisiin kappaleisiin ja käytä sisältöä kuvaavia väliotsikoita. Näin pitkäkin tekstisivu on helpommin selattavissa.
  2. Käytä riittävää riviväliä, jotta teksti pysyy helppolukuisena myös mobiililaitteissa
  3. Vältä kuvia, joiden asiayhteys on epäselvä. Huono kuvavalinta voi viedä käyttäjän huomion pois sivun sisällöstä.
  4. Tee tekstistä monipuolista. Käytä korostuksia, lainauksia, kuvia, taulukoita, videoita ja lyhyitä listauksia. Näin käyttäjää vastassa ei ole pelkkä tekstimuuri.

Verkkokaupan perustaminen vaatii hyvää suunnittelua

Verkkokaupan perustaminen kannattaa tehdä yhdessä kokeneen ammattilaisen kanssa, jolloin hankkimasi verkkokauppa vastaa yrityksesi nykyisiä tarpeita ja joustaa liiketoimintasi kehittyessä ja toimintasi kasvaessa.

Valitse verkkokauppaohjelma, jonka avulla saat asiakkaita ja myyntiä

Koska verkkokaupan perustaminen vaatii useita erityyppisiä käytännön järjestelyitä logistiikasta aina toimitussopimuksiin asti, jää käytettävän verkkokauppaohjelmiston valinta monesti vähemmälle huomiolle. Verkkokauppa-alustaksi tulevan ohjelmiston valinnassa kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota ohjelmiston helppokäyttöisyyteen, tuotteen laajennettavuuteen, saatavilla olevaan tukeen ja ohjelmiston avulla toteutettavan kaupan löydettävyyteen – eli siihen miten hyvin verkkokauppa tukee h. Markkinoilla on lukuisia verkkokauppaohjelmistoja, jotka lupaavat helpon perustamisen ja edullisen hinnan. Ennen valintaa kannattaa kiinnittää huomioita seuraaviin asioihin.

Verkkokaupan perustaminen ja hakukoneoptimointi

Verkkokaupan menestyksen kannalta ratkaisevaa on kävijöiden saaminen sivustolle. Netellon verkkokauppa-alusta mahdollistaa tehokkaan hakukoneoptimoinnin. Muutaman satasen säästö kaupan perustamisessa ei kannata, jos sen joutuu maksamaan mainonnassa moninkertaisena, koska hakukoneiden kautta ei tule riittävästi kävijöitä.

Verkkokaupan hallinta

Verkkokaupan perustaminen kannattaa aloittaa ohjelmiston valinnalla. Verkkokauppaohjelmistojen käytön helppoudessa on eroa. Netellon Verkkokaupan hallinnassa kauppias voi määritellä tuotteille kuvat, kuvaustekstit, hinnat, tuotenumerot ja veroprosentit. Kauppa tuottaa kauppiaalle raportit tilauksista ja toimituksista, sekä rekisteröityneistä asiakkaista. Kauppias voi lähettää järjestelmän avulla tiedotteita rekisteröityneille asiakkailleen sähköpostina. Asiakkaille voi tarjota monta maksutapaa – pankkien maksunapit, luottokortin, laskutuksen ja postiennakon.

Verkkokaupan ulkoasu

Näyttävä, yritykselle sopiva ja kilpailijoista myönteisesti erottuva ulkoasu on tärkeää Verkkokaupalle. Vaikka Internetissä hinta on merkittävä kilpailukeino, kaupan tulee ennen ostopäätöstä vakuuttaa luotettavuudellaan. Viimeistelty, ammattilaisen suunnittelema ulkoasu viestii luotettavasta toimijasta. Selkeä käyttöliittymä tekee ostamisesta helppoa, ja kohderyhmää puhutteleva ulkoasu houkuttaa ostopäätöksiin. Kun perustat verkkokauppaa, tilaa myös graafinen suunnittelu ammattilaiselta.

Verkkokaupan Kävijäseuranta

Hyvää kauppiasta kiinnostaa, minkälaisia ihmisiä kaupassa käy, vai käykö kaupassa kukaan. Kävijäseurannan avulla voi seurata kaupan kävijäliikennettä. Kävijäseuranta on tärkeä osa toimivaa Verkkokauppaa. Verkkokaupan perustaminen kannattaa suunnitella siten, että kävijäseuranta onnistuu.

Hakukoneoptimointi auttaa löytymään

Kauppa ei käy, ellei kohderyhmäsi löydä sinua, etkä sinä heitä. Varmista siis että Verkkokaupan perustaminen tehdään oikein. Hakukoneoptimointi saa verkkokauppasi löytymään entistäkin paremmin hakukoneissa, juuti silloin kun ostohaluiset asiakkaat etsivät tuotteita.

Perusteet konversion parantamiseen

Eikö yrityksesi sivusto tuota toivotulla tavalla yhteydenottoja? Jättävätkö sivustolla vierailevat käyttäjät myyntiesitteesi lataamatta? Sivuston konversio-optimoinnin tavoitteena on tällaisten haasteiden ratkaiseminen.

Vaikka konversiosta puhutaan yleensä verkkokauppojen kohdalla, voidaan myös tavallisten yrityssivustojen tuottavuutta kehittää. Kokosimme yhteen vinkkejä konversio-optimoinnin perusteisiin.

Mitä konversio tarkoittaa?

Konversio tarkoittaa pelkistettynä sivuston käyttäjille asetettujen tavoitteiden toteutumista. Koska tavallisella yrityssivustolla ei tapahdu verkkokaupan tapaan suoraa myyntiä, voivat yrityssivustolle asetettavat tavoitteet olla esimerkiksi soittopyynnön jättäminen, uutiskirjeen tilaaminen tai esitteen lataaminen.

Sivuston konversio-optimointi voidaan ongelmitta rakentaa edellä mainittujen tavoitteiden ympärille, sillä kyseisten päämäärien toteutuminen on selvästi mitattavissa. Lisäksi nämä tavoitteet voidaan helposti yhdistää yriityksen kehittämiseen.

Mitä sivuston konversio-optimointi käytännössä on?

Esimerkiksi Netellon kanssa toteutettu konversio-optimointi aloitetaan aina kattavalla konversioanalyysillä. Analyysissa selvitetään ja todennetaan sivustolta löytyvät ongelmakohdat, jotka estävät vierailijoita toteuttamasta heille asetettua tehtävää, esimerkiksi soittopyynnön jättämistä.

Analyysissä käytetään apuna erityyppisiä ohjelmistoja, jotka seuraavat sivustolla vierailevien käyttäjien tekemiä toimenpiteitä. Ohjelmistojen avulla voidaan todentaa sivustolla esiintyviä elementtejä, jotka vievät käyttäjän huomion pois halutusta toimenpiteestä.

Lisäksi sivuston konversio-optimointi tähtää sivustolle saapuvan liikenteen laadukkuuden parantamiseen. Kun sivusto saa näkyvyyttä oikeissa asiayhteyksissä, on myös todennäköisempää, että sinne saapuvat käyttäjät myös toteuttavat sivustolla toivotut toimenpiteet.

On tärkeää muistaa, että onnistunut konversio-optimointi ei yksinään riitä. Jotta koversio-optimoinnista saadaan paras mahdollinen hyöyty, on perusasioiden oltava kunnossa. Yhteydenottoihin tulisi pyrkiä vastaamaan nopeasti ja asiakaspalvelun pitäisi olla laadukasta. Siksi myös konversion parantaminen lähtee aina kokonaistilanteen hahmottamisesta.

Yleisimpiä ongelmia yrityssivustojen konversiossa

Tavallisimmat ongelmat yrityssivustojen konversiossa liittyvät käyttäjän ohjaamiseen. Mikäli olet asettanut sivustosi tavoitteeksi soittopyyntöjen keräämisen, mieti, kannustaako sivustosi vierailijaa todella soittopyynnön jättämiseen. Vai joutuvatko käyttäjät etsimään soittopyyntölomaketta useammalta alasivulta? Jo tämän, melko pieneltä vaikuttavan ongelmakohden todentaminen ja korjaaminen parantaa sivuston konversio-optimointia merkittävästi.

Lisäksi esimerkiski tilanteissa, joissa vierailijaa pyydetään luovuttamaan yhteystietonsa yrityksellesi, on hyvä kertoa mitä, yhteystietojen luovuttamisesta tarjotaan vastineeksi. Sivustolla annetun lupauksen pitäminen kehittää asiakkaan luottamusta yritystäsi ja sen tarjoamia tuotteita tai palveluita kohtaan.

Testaa muutokset huolella

Sivuston konversio-optimointi tarvitsee usein harkittua ja kontrolloitua testaamista. Konversiotestissä yksittäisestä alasivusta tai sivupohjasta luodaan ensin kopio, jonka jälkeen sivupohjaan tehdään haluttu muutos. Muutokset voivat kohdistua esimerkiksi sivulla olevaan kuvaan, otsikkoon tai vaikkapa yhteydenottokaavakkeen kenttien vähentämiseen.

Muutosten tekemisen jälkeen sivustolla ajetaan kontrolloitu testi, jossa sekä alkuperäistä sivua ja muokattua sivua esitetään sivustolla vieraileville käyttäjille. Testin voittajaksi nousee tietysti se versio sivusta, joka ohjaa useampia käyttäjiä haluttujen tavoitteiden suorittamiseen.

Testaukseen pohjautuvien muutos suurin hyöty tulee siitä, että yrityksesi sivustolle tehtävät muutokset eivät pohjaudu yksittäiseen mielipiteeseen, vaan puhtaasti sivustosi käyttäjiltä kerättyyn tietoon.

Vältä testauksen sudenkuopat 

Konversiotestausta aloitettaessa yleisimmät virheet tehdään testauksen kohteen valinnassa. Testauksen kohteen tulisi aina liittyä keskeisesti sivustolle asetettuun tavoitteeseen. Jos testaat asioita, jotka eivät liity suoraan asetettuun tavoitteeseen, et myöskään näe tuloksia.

Kun testattan tavallista yrityssivustoa, jolla on vain rajallinen määrä käyttäjiä, ei sivuston konversio-optimoinnin ja testauksen kannata keskittyä liian pienten yksityiskohtien testaamiseen. Niitä testaamalla saadaan aikaan usein ainoastaan marginaalisia parannuksia, joiden todellinen arvo jää rajallisten kävijämäärien vuoksi hyvin pieneksi. Siksi testauksen tarkka suunnittelu ja kontrolloitu läpivienti ovat ensiarvoisen tärkeitä asioita.

Miksi ulkoistaa yrityssivuston konversio-optimointi?

Sivuston konversio-optimointi vaatii erityisosaamisen lisäksi useinmyös objektiivista näkökulmaa. Yrityssivustosi suunnittelija ja yrityksesi henkilökunta ovat sivustosi tottuneita käyttäjiä, jotka eivät välttämättä huomaa sivustosi konversion haasteita.

Konversio-optimointi on hyvä ulkoistaa viimeistään silloin, jos itse tehdyt muutokset ja kokeilut eivät toivottua tulosta. Konversio-optimoinnin lisäksi yrityssivustosi hyöytyy todennäköisesti myös ammattilaisen tekemästä hakukoneoptimoinnista, jonka avulla voidaan maksimoida konversiosta saatavat edut.


Haluatko tietää lisää?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!

Miten oma verkkokauppa saadaan kannattavaksi

Vaikka oma verkkokauppa on monen yrityksen suunnitelmissa, jää verkkokaupan kannattavuus monesti kauppa-alustan teknisten vaatimusten ja toimintojen varjoon. Mikäli kauppa käy heikosti, syövät verkkokaupan kiinteät kulut vähistäkin kaupoista saadun katteen. Tästä syystä onkin tärkeää varmistaa, että oma verkkokauppa saadaan kannattavaksi heti alkumetreiltä lähtien.

Selvitä miksi kauppa ei käy

Oma verkkokauppa kannattavaksi

Vaikka olisit tehnyt suuriakin panostuksia verkkokauppasi hakukoneoptimointiin tai verkkomainontaan, saattaa kauppaa tulla varsin nihkeästi saatuihin liikennemääriin nähden. Tällöin on syystä alkaa selvittämään mikä kohta ostoprosessissa muodostuu pullonkaulaksi, joka saa käyttäjät keskeyttämään ostoksen tekemisen.
Monet verkkokaupan ylläpitämiseen tarkoitetut kauppa-alustat, eivät automaattisesti seuraa käyttäjän ostoprosessia tai hylättyjen ostoskorien määrää, mutta tarvittavan seurannan pystyy monesti rakentamaan esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Voit hyödyntää esimerkiksi Analyticsistä löytyvää funneli-näkymää ja todentaa ostoprosessin eri vaiheiden toimivuutta:

  1. Kuinka hyvin tuotteita ylipäätään lisätään ostoskoriin? Löytyykö perimmäinen vika tuotesivujen kiinnostavuudesta, sisällöstä tai selkeydestä.
  2. Miten hyvin verkkokaupan kassa -sivut toimivat? Pysähtyykö kaupan läpivienti esimerkiksi koviin toimituskuluihin.
  3. Ovatko tarjolla olevat maksutavat riittäviä? Saako asiakas maksettua ostoksensa haluamallaan tavalla.

Herättävätkö tuotesivusi asiakkaan kiinnostuksen?

Asiakkaita kiinnostava ja oikein hinnoiteltu tuotevalikoima on jokaisen verkkokaupan perusta. Kun haluat tietää miten hyvin tarjoamasi tuotteet kiinnostavat asiakkaitasi, voit hyödyntää jälleen Google Analyticsistä löytyviä toimintoja. Analyticsin enhanced ecommerce -toiminnoista löytyy erillinen suhdeluku (look-to-book), joka kertoo suhteen yksittäisen tuotteen katselu- ja ostokertojen välillä. Heikoksi jäävä suhdeluku voi kertoa monestakin asiasta:

  • Löytyykö kyseinen tuote verkkokaupasta riittävän hyvin, jotta tuote saisi edes näyttökertoja?
  • Ovatko tuotesivulla olevat tiedot ja kuvat riittävän selkeät, jotta tuotesivu herättäisi kiinnostuksen?
  • Onko tuotteen saatavuus ja hinnoittelu kohdillaan, jotta näyttökerroista voisi tulla kauppaa?
  • Nostaako toimituskulu tilauksen loppusumman tarpeettoman korkeaksi?

Verkkokaupan kannattavuus ja mainonnan kulut

Google AdWords-mainonnasta on tullut monelle verkkokauppiaalle pakollinen kanava asiakashankintaan. AdWords onkin varsin kustannustehokas kanava yrityksen asiakashankintaan, jos mainonnan kulut saadaan pidettyä kurissa. Verkkokaupan kannattavuuden kannalta on varsin selvää, ettei mainonnan kautta hankittujen kauppojen kulu saa ylittää ostoksen tuomaa katetta. Jotta mainonnan tuomista kaupoista jäisi jotain käteen, tulee kaupankulun olla reilusti tuotteen katetta pienempi.

Mikäli hoidat itse oman verkkokauppasi AdWords-mainontaa, asenna sivustollesi Google AdWordsin tarjoama tulosseurantakoodi, ja laske paljonko yksi AdWordsin tuoma kauppa saa maksaa (kaupankulu).

Jotta verkkokaupan mainonnan hallinnointi onnistuisi mahdollisimman helposti, on tärkeää, että verkkokauppasi kertoo selvästi tuotteet tai tuoteryhmät, joiden saatavuudesta ei ole tietoa. Tämän tiedon avulla voit halutessasi keskeyttää kyseisten tuotteiden mainonnan, jolloin et maksa liikenteestä, joka kohdistuu tuotteisiin joita asiakas ei edes voi tilata.

Saatko apua verkkokauppasi toimintojen kehittämiseen?

Yrityksesi liiketoiminnan kehittyessä on myös tärkeää, että verkkokauppasi toiminnot saadaan vastaamaan sekä yrityksesi että asiakkaittesi tarpeita. Me Netellossa huolehdimme, että verkkokauppasi kehittyy ja vastaa yrityksesi muuttuviin tarpeisiin, sillä oma verkkokauppa-alustamme on helposti muokattavissa ja kehitettävissä.

Ota yhteyttä

×



Netello
Netello

Tervehdys, miten voimme olla avuksi?

Ps. Sinulle vastaa ihminen, ei botti.

13:11