Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Sisällöntuotanto ei ole diipadaapaa vaan sivustosi tärkein myyjä

Tekstisisällön ajatellaan usein olevan vain sivuston täytettä, turhaa sananhelinää, jota kiireisellä nykyihmisellä ei ole aikaa lukea. Monella on se käsitys, että firman nimi, osoite ja puhelinnumero riittävät vallan mainiosti nettisivujen sisällöksi. Puhelinluetteloiden valtakaudella ehkä riittikin, mutta ne ajat ovat kaukana takana päin.

Miksi nettisivuilla kannattaa olla hyvää tekstisisältöä?

1. Sivusto löytyy paremmin Googlesta
2. Sivuston kautta tehdään enemmän kauppaa
3. Teksti tarjoaa asiakkaalle tarttumapintaa ja tärkeää tietoa
4. Kilpailijoista erottuminen
5. Uudet tekstit pitävät sivuston ja somen aktiivisena

1. Sivusto löytyy paremmin Googlesta

Kun etsit tuotetta tai palvelua Googlesta, algoritmit skannaavat aiheesta kertovat sivustot läpi ja syöttävät ne nenäsi eteen ns. laatujärjestyksessä. Yksi tärkeimmistä laatukriteereistä on sivustolla oleva tekstisisällön määrä. Tämä johtuu lähinnä siitä, että hakukoneet on rakennettu alunperin tiedonhakua varten. Tietoa on siis oltava tarjolla.

Se, että tekstiä on riittävästi, ei kuitenkaan vielä riitä. Tekstin on nimittäin oltava myös relevanttia, laadukasta ja pysyttävä aiheessa. Hyvin jäsennelty, optimoitu teksti nostaa sivuston näkyvästi Googlen hakutulosten joukkoon.

Lue lisää hakukoneystävällisen tekstin kirjoittamisesta täältä.

2. Sivuston kautta tehdään enemmän kauppaa

Sivustolla oleva teksti toimii myös yrityksen itsenäisenä myyjänä. Jokainen sivu kannattaakin ajatella erillisenä myyntiesitteenä, jossa kerrotaan selvästi mitä ollaan myymässä ja kenelle. Tämän lisäksi on hyvä nostaa esille yrityksen kilpailuedut ja luoda asiakkaalle matalan kynnyksen osto- ja yhteydenottotapoja.

Jos tekstin aiheena on vaikkapa kattoremontti tai piharakentaminen, tarkoituksena ei ole kirjoittaa Wikipedia-artikkelia piharakentamisen syvimmästä olemuksesta tai kattofirman historiikkia. Asiakasta kiinnostaa lähinnä tuotteen/palvelun hinta sekä se, kuinka helppoa tilaaminen on ja kuinka luotettavalta yritys vaikuttaa.

Sisällöntuotto kasvattaa asiakasmäärää.

3. Teksti tarjoaa asiakkaalle tarttumapintaa ja tärkeää tietoa

Hyvä teksti myös opastaa ja informoi. On turha olettaa, että kaikki omakotitaloasujat tietävät, miten ja miksi salaojaremontti tehdään. Hyvin usein yritys on niin syvällä omassa tekemisessään, että ymmärrettävän ja asiakasta aidosti palvelevan tekstin tuotto on vaikeaa. Liian usein törmää sivustoihin, joissa on menty mutkitteleva ammattijargon edellä ja unohdettu kertoa, mitä asiakas ihan oikeasti hyötyy palvelusta tai tuotteesta.

Toinen keskeinen asia on tarjota asiakkaan ongelmaan ratkaisua. Samaistuttavat asiakastarinat tai konkreettiset esimerkit auttavat lukijaa löytämään tarttumapintaa aiheeseen. Kannattaa siis aina ensisijaisesti miettiä, kenelle tekstiä kirjoitetaan ja mitä sillä halutaan saavuttaa.

4. Kilpailijoista erottuminen

Kaikki yritykset ovat nopeita, kilpailukykyisiä, kokeneita ja ammattitaitoisia. Teksteissä ei siis kannata sortua kliseisiin tai tehdä samoja asioita, mitä kaikki kilpailijatkin tekevät. On tärkeää kertoa, miksi juuri teidän yrityksenne on vertaansa vailla.

Kokonaisvaltainen palveluntarjoaja, jolla on pitkä kokemus ja kilpailukykyiset hinnat” ei kerro yhtään mitään. Kannattaakin kertoa, mitä kokonaisvaltaisuudella tarkoitetaan ja miten kokemus näkyy työn jäljessä sekä puhua avoimesti hinnoista, hintahaarukasta tai esimerkkihinnoista. Kattoremontin tilaaja ei välttämättä tiedä alkuunkaan, liikutaanko kymmenissä, sadoissa, tuhansissa vai kymmenissä tuhansissa euroissa.

5. Uudet tekstit pitävät sivuston ja somen aktiivisena

Mitä ihmeen hyötyä blogeista ja muista artikkeleista sitten on nettisivuilla? Blogiartikkeleiden julkaisu on fiksua monestakin syystä. Ensinnäkin tasaisin väliajoin julkaistavat artikkelit pitävät sivuston aktiivisena, mitä hakukoneet arvostavat. Uinuva verkkosivusto, joka ei ole muuttunut 10 vuoteen mihinkään suuntaan, ei saavuta kovin korkeita laatupisteitä skannausrobottien silmissä.

Toisaalta myös jokaisella artikkelilla voidaan tehdä taikoja hakukoneiden ihmeellisessä maailmassa. Sen vuoksi artikkelit kannattaa suunnata suoraan kohderyhmälle ja miettiä, mitä he Googlesta etsivät. “Kuinka talvirenkaat vaihdetaan?” tai “Millä värillä talon voi maalata?” ovat esimerkkejä aiheista, joilla voidaan tavoittaa relevanttia yleisöä.

Tämän lisäksi blogit ovat erinomaista jaettavaa myös somessa, uutiskirjeissä ja muissa kanavissa. Mitä useammassa paikassa yrityksesi asiantuntijuus näkyy, sen suuremmalla haravalla haalit väkeä sivustolle ja maksaviksi asiakkaiksi.

Blogin perustaminen kannattaa.

Sisällöntuottajan kohtaamia väitteitä

Korjataan lopuksi vielä muutama väite, joihin sisällöntuottajana usein törmää, kun asiakkaita haastatellaan tekstisisältöjä varten.

1. “Nämä samat asiat lukee meidän kilpailijamme sivuilla, lue sieltä”

Ei, en lue, vaan kysyn sinulta. Netin syövereistä löytyy sivukaupalla tietoa ihan kaikista aiheista maan ja taivaan väliltä, mutta ideana ei ole kopioida muiden tekstejä ja kirjoittaa ympäripyöreää sivuston täytettä. Tarkoituksena on kertoa, mitä sinun yrityksesi tarjoaa, miten sinun yrityksesi erottuu muista ja palvelee asiakkaitaan ja miksi palvelu/tuote kannattaa tilata juuri sinulta.

2. “Ei kukaan jaksa lukea näin pitkiä tekstejä”

Tämä on varmasti osittain totta, sillä kiireinen nykyihminen viettää yhdellä sivulla keskimäärin vain joitakin sekunteja. Tekstiä on kuitenkin oltava riittävästi, jos meinataan kivuta hakukoneiden suosioon.

Tämän takia onkin tärkeää, että teksti on rakennettu järkevästi. Lukija täytyy saada vakuuttuneeksi heti ensimmäisten lauseiden aikana. Väliotsikoiden ja tiiviiden kappalejakojen avulla lukijalle tarjotaan olennaisia lisätietoja, joista hän voi halutessaan lukea itseään kiinnostavat osiot.

3. “Tämä on meidän asiakkaallemme itsestään selvää, sitä ei tarvitse kirjoittaa”

Tekstien tarkoitus ei missään nimessä ole vääntää jokaista asiaa rautalangasta ja lähteä syventämään tekstiä Mariaanien haudan pohjamutiin asti. Perusasiat on silti hyvä kertoa selvästi eikä tehdä ennakko-oletuksia lukijasta.

Sinulle itsestään selvät asiat eivät välttämättä ole asiakkaalle lainkaan selviä. Ja vaikka olisivatkin, ei ole lainkaan liioiteltua kerrata esimerkiksi sitä, kuinka 3D-mallinnuksen prosessi etenee tai mitä tilaajan pitää huomioida, kun uudiskohteeseen teetetään sähkösuunnitelma.

Haluatko tilata tekstit ammattikirjoittajalta? Kysäise lisää palvelustamme alla olevalla lomakkeella.






    Asiasisältöä tuotteisiini/palveluihini liittyen.Jatkuvaa sisällöntuottoa (esim. blogit).

    Vitkastelu käy kalliiksi – perusta verkkokauppa viimeistään NYT

    Kilpailijasi käyvät tälläkin hetkellä kauppaa verkossa kassalippaat kohisten. Tutkimuksen mukaan uusia verkkokauppoja perustetaan nyt ennätystahdilla, sillä korona ajoi ostajat verkkoon. Mitä pidempään jarrutat, sen kauemmas horisonttiin kilpailijasi kiitävät. Toimi nyt, jos haluat aloittaa vuoden 2021 uudella tavalla.

    Ostajat ovat verkossa, missä sinä olet?

    Tutkimuksen mukaan kauppa digitalisoituu Suomessa tällä hetkellä kovaa vauhtia, ja etenkin kotimainen verkkokauppa on nyt kovaa valuuttaa. Verkkokauppa on levinnyt myös toimialoille, joilla sitä ei ole aiemmin tavattu. Samaan aikaan myös suomalaisten verkko-ostaminen on viime vuosina kasvanut voimakkaasti.

    Mitä tämä kaikki siis tarkoittaa? Verkko pullistelee asiakkaita, jotka haluavat ostaa tuotteen tai palvelun kotimaiselta toimijalta, mutta asiakkaiden vakuuttamiseksi ostamisen täytyy olla helppoa ja nopeaa. Tähän tarpeeseen kannattaa reagoida nyt.

    ”Suosittelen verkkokaupan perustamista. Meille tulee asiakkaita tällä hetkellä 90 % enemmän kuin ennen, ja liikevaihto on kasvanut koko ajan.”
    Petri Keinänen, Hermanni-Talot Oy

    Hermanni-Lauteet verkkokauppa

    Uusi vuosi, uusi bisnes

    Loppuvuoden harmauden keskellä on hyvä poistaa läpät silmiltä ja suunnata katse tulevaan. Miten kuluva vuosi on sujunut ja mitä ensi vuonna pitäisi tehdä toisin?

    Verkkokaupan perustaminen ei tapahdu yhdessä yössä, joten projektiin kannattaa havahtua ajoissa. Laadukkaan verkkopalvelun rakentamiseen kuluu noin 4-6 kuukautta, joten projekti kannattaa polkaista käyntiin aikailematta. Älä jää odottamaan suvantovaihetta projektin aloittamiseksi, sillä sitä ei välttämättä koskaan tule. Odottelu voi käydä kalliiksi.

    Mitä verkossa onnistuminen vaatii?

    Verkkokaupan perustaminen on monelle yritykselle yksi suurimmista ja samalla tärkeimmistä investoinneista. Sen vuoksi kannattaa unohtaa oikoreittien metsästys ja tee-se-itse -mentaliteetti.

    Pelkkä verkkokauppa ei vielä tarkoita suurta menestystä, joten kumppani kannattaa valita huolella. Oikea ammattilainen osaa viedä liiketoiminnan verkkoon kannattavasti ja tuottavasti. Lisäksi oikea taho tuntee Googlen salat ja pystyy edistämään verkkokaupan näkyvyyttä hakukoneissa. Myös verkkomainonnan mahdollisuudet pystytään hyödyntämään tehokkaasti.

    Käy katsomassa täältä, mitä verkkokaupan perustaminen Netellolla maksaa ja kuinka se tapahtuu.

    Miksi perustaa verkkokauppa vuodelle 2021?

    Säästät aikaa: Verkkokauppa helpottaa omaa työtäsi, sillä myynti hoituu kätevästi toimivan verkkopalvelun avulla.

    Teet myyntiä ympäri vuorokauden: Verkkokauppa mahdollistaa ostosten tekemisen missä ja milloin tahansa.

    Voit laajentaa tuote- tai palveluvalikoimaasi: Verkkokauppa tarjoaa helposti laajennettavan kokonaisuuden.

    Palvelet asiakkaitasi entistäkin paremmin: Asiakkaat ovat entistä tiukemmin verkossa ja odottavat nopeaa ja helppoa ostamista.

    Saat lisää kassavirtaa ja enemmän asiakkaita: Kun asiakkaat löytävät luoksesi ja ostaminen on tehty mahdollisimman helpoksi, on sinulla hyppysissäsi kaikki avaimet menestykseen.

    ”On hienoa, kun voimme nyt ylpeänä ohjata kävijöitä uuteen, upeaan verkkokauppaamme. Jo nyt on tullut tilauksia tuotteista, joita ei ole koskaan ennen tilattu!”
    Niina Nurmi, Luontaistuote Jasmin

    Oletko sinäkin valmis menestykseen? Täytä alla oleva lomake, niin olemme sinuun yhteydessä muutaman arkipäivän kuluessa.






      Haluaisin perustaa verkkokaupan.Verkkokauppani ei näy Googlen hakutuloksissa.Verkkokauppani kaipaa uudistusta.Verkkokauppani kautta ei tule kauppaa.

      Globaalia verkkoviestintää

      Netello Systems mukana taistelussa COVID-19 pandemiaa vastaan

      Asiakkaamme Deep Sensing Algorithms Oy kehittää COVID-19-viruksen uloshengitysilmasta tunnistavaa laitetta ja algoritmia. Tämän laitteen, DSA analysaattorin, toimintaperiaate on samantyyppinen kuin alkometrin. Laitteella pyritään erittäin tarkkaan koronaviruksen tunnistukseen jo kahdessa minuutissa, eli huomattavasti nopeammin kuin tällä hetkellä käytössä olevat koronatestit. Tämä mullistaisi täysin maailman taistelun COVID-19-pandemiaa vastaan. Suurten ihmismäärien testaaminen ja tartuntaketjujen jäljittäminen voisi parhaimmillaan tapahtua vain muutamissa tunneissa.

      DSA analysaattorin nanosensoritekniikan tieteellinen perusta on emeritusprofessori Risto Oravan käsialaa. Laitteen käyttö on suunniteltu helpoksi ja nopeaksi. Käyttäjän turvallisuus on huomioitu laitteen suunnittelussa tarkasti. Laitteessa ja muussa teknologiassa toteutetaan tieteellisesti testattuja ratkaisuja, mm. nanoteknologiaa ja tekoälyä.

      Netello Systems Oy vastaa Deep Sensing Algorithms Oy:n verkkosivustosta dsa.fi, yrityksen sosiaalisen median strategiasta sekä nopeasti muuttuvista tarpeista verkossa ja verkkoviestinnässä. Netello Systems Oy:lle hanke on haastava nopean muutostarpeen ja globaalin toimintaympäristön takia, mutta samalla erittäin motivoiva. Tämä hanke todentaa myös organisaation kyvyn toimia nopeasti, joustavasti, ketterästi ja kustannustehokkaasti.

      Laaja kokemuksemme ja jatkuva kehittyminen antavat meille mahdollisuuden hoitaa vastaavia hankkeita myös jatkossa. Meille verkkoliiketoiminnan ammattilaisille hankkeesta tekee erityisen mielenkiintoisen se, että voimme olla mukana ”taklaamassa” aikakautemme vitsausta, koronaa. Tiedämme, että digitaaliset kanavat ovat ainoa tapa rakentaa näin nopeasykliselle toiminnalle tehokas viestintäympäristö globaalisti.

      DSA mediassa:

      NBC Nightly News with Lester Holt
      MTV Uutiset, Uutisaamu
      Yle Uutiset
      Helsingin Sanomat

      Myyntipäällikön kirje

      ”Ei saa jäädä tuleen makaamaan!”

      Erittäin hyvä asiakkaani käytti tätä kuuluisaa lausetta (sopivilla kirosanoilla ryyditettynä) pian koronakriisin puhjettua. Viittaus tuli kreivin aikaan, koska keskusteluamme edeltäneinä päivinä oli tullut lunta tupaan kohtalaisen paljon hamaan tulevaisuuteen siirtyneiden projektien muodossa. Tietysti myös koko tilanne yleisesti tuntui jokseenkin pelottavalta. Siispä lähitulevaisuus ei juuri sillä hetkellä hohtanut erityisen valoisana, vaikka firmamme tilanne onkin hyvin vakaa ja perhe on pysynyt terveenä.

      Tuntemattomasta sotilaasta tuttu kommentti pysäytti syvällä tasolla, kun sitä hetken ihan oikeasti ajattelin. Me kaikki tiedämme, että eteenpäin on mentävä ja tällaisten myräköiden jälkeen vahvat, rohkeat ja kehityskykyiset nousevat entistä vahvempina. Ei liike-elämässä tietenkään kuulu jäädä odottelemaan parempia aikoja toivotaan toivotaan -asenteella – kaikkihan sen tietävät – mutta harvalla on oikeasti rohkeutta lisätä purjepinta-alaa silloin, kun puhuri on kovimmillaan.

      Eräs talousasiantuntija kirjoitti hiljattain havaintonsa vallitsevasta tilanteesta suunnilleen näin:

      ”Päättäjäsegmentit ovat jakautuneet neljään osaan:

      • Lamaantuneet
      • Poteroihin kaivautuneet ja hiekkaa päälleen heittävät.
      • Vanhoihin lääkkeisiin luottavat (näin on aina toimittu ja toimitaan jatkossakin).
      • He, jotka katsovat tulevaisuuteen. ”

      Jokainen yritys ja yrittäjä tietysti päättää oman tiensä

      Valinta on vapaaehtoinen ja jokaisella päätöksellä seurauksensa.

      Kyseinen asiakkaamme (Nestori-Tuote / Jouni ja Janne Sarin) päätti kääntää katseensa tulevaisuuteen. Ensin pysähdyttiin miettimään huolellisesti: mitä nyt oikeasti kannattaa tehdä ja miksi? Sitten laadittiin TIEkartta tulevaisuuteen, jota pitkin nyt kuljemme yhdessä.

      On valtavan inspiroivaa työskennellä Jounin, Jannen ja lukuisten muiden sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät kerta kaikkiaan suostu lamaantumaan. Tilanne on mikä on, mutta maailma ei ole loppumassa eikä hyvälle perustalle rakennettu bisnes tämän takia mene nurin, jos niin päätetään. Otetaan siis koronapirusta kunnon kaulaote ja panostetaan voimakkaasti parempaan huomiseen.

      Kaikki toiminta siirtyy nyt pakostakin todella suurelta osin nettiin. Tästä muutoksesta tulee pysyvä. Joko tämä ymmärretään ja sen mukaan toimitaan tai sitten luovutetaan.

      Vastoinkäymiset ja tulevaisuuden haasteet voitetaan aina yhdessä. Haluan kiittää Jounia, Jannea ja monia muita edistyshaluisia tämän hetken pioneereja siitä, miten sitoutuneita olette projekteihimme, ja miten me olemme sparranneet toisiamme rakentaaksemme yhdessä tiimimme kanssa teille voittavan tulevaisuuden!

      Ennen kaikkea haluan kuitenkin kiittää siitä, kuinka paljon voimaa minä, koko joukkueemme ja monet muut asiakkaamme ammentavat teidän asenteestanne. Nyt ei todellakaan ole aika jäädä tuleen makaamaan!

      Shopping Ads – merkittävästi parempi tuotto maksetusta mainonnasta

      Kaipaatko verkkokauppasi tuotteille tehokasta ja toimivaa mainontaa? Maailmalla hehkutetut Googlen Shopping-mainokset saapuivat viime vuonna myös Suomeen. Shopping-mainonta on erinomainen keino erityisesti verkkokauppojen tuotteiden mainostamiseen, verkkoliikenteen kasvattamiseen ja laadukkaiden liidien hankkimiseen. 
       
      Kuluttajat haluavat löytää kiinnostavista tuotteista vertailutietoa mahdollisimman helpossa muodossa tarjoiltuna. Tähän yksinkertaiseen havaintoon perustuvat Googlen Shopping-mainokset, joilla viitataan yksinkertaisesti Googlen hakutuloksissa näkyviin, kuvallisiin mainoksiin. 
       
      Shopping-mainosten saapumista Suomeen on odotettu pitkään – muissa Pohjoismaissa kampanjatyyppi on ollut mainostajien käytössä jo noin vuoden. Maailmalla Shopping-kampanjat ovat valtavan suosittuja: esimerkiksi Yhdysvalloissa 76,4 % verkkokauppiaiden hakumainonnan budjeteista käytetään Shopping-mainoksiin.

      Mikä on Google Shopping?

      Käytännössä Shopping-kampanja on Googlen hakutuloksissa näkyvä, kuvallinen mainos. Kuvan lisäksi mainoksessa näkyvät tuotteen tärkeimmät tiedot, kuten hinta, jälleenmyyjä ja mahdollisten tuote-arvioiden keskiarvo. 

      Mainostettava tuote perustietoineen siis esitellään potentiaaliselle asiakkaalle jo ennen, kuin tämä saapuu yrityksesi verkkosivustolle. Tässä piileekin kampanjatyypin teho: koska yrityssivustolle Shopping-mainoksen kautta päätynyt henkilö on jo saanut tärkeimmät perustiedot myytävästä tuotteesta, on hän todennäköisesti hyvin kiinnostunut sen ostamisesta. 

      Shopping ads

      Oikein tehtynä Shopping on verkkokaupoille perinteistä Google Ads -mainontaa tehokkaampaa

      Tämänhetkisen tiedon mukaan Shopping-mainokset keräävät merkittävästi enemmän laadukkaita klikkejä kuin tavalliset Google Ads -kampanjat. Keskeinen syy klikkien runsaaseen määrään on, että kuvallinen mainonta toimii pelkkää tekstimainosta huomattavasti paremmin. Kuvallinen mainos on houkuttelevampi ja siksi myös mainosten klikkausprosentti paljon tavallista tekstimainontaa korkeampi.
       
      Klikit ovat laadukkaita, koska Shopping-mainosta klikkaava henkilö myös melko todennäköisesti ostaa tuotteen. Miksi? Saapuessaan verkkokauppaasi asiakkaalla on jo kaikki tarvittava tieto tuotteesta (hinta ja muut perusfaktat). Mikäli hän ei olisi aidosti kiinnostunut tuotteestasi, hän tuskin olisi päätynyt verkkosivustollesi.  

      Shopping-mainosten hyötyihin kuuluvat muun muassa:

      • maksat vain toteutuneista klikkauksista

      • laadukkaiden liidien löytäminen helpottuu

      • kampanjahallinta ja konversioseuranta on kätevää
kuvallinen mainos on näyttävä ja tehokas

      • tutkitusti korkeampi klikkausprosentti kuin tekstimainoksilla
mainos sisältää ostajalle tärkeät perustiedot

      • kuluttajan näkökulmasta nopeuttaa hinta- ja muun vertailun tekemistä

      Sopii lähes kaikille, kunhan myynnissä on konkreettinen tuote

      Shopping-mainoksissa näytetään muun muassa myytävän tuotteen kuva, nimi, hinta sekä verkko- tai kivijalkakauppasi nimi. Lisäksi näkyvissä voi olla muun muassa tietoa tuotteen kunnosta (onko tuote esimerkiksi uusi vai käytetty) sekä tuote-arvosteluja tähtiluokituksen muodossa. Shopping-mainokset näytetään Googlen hakutuloksissa tekstimainosten vieressä tai niiden yläpuolella.
       
      Jotta kampanja voidaan ottaa käyttöön, tulee siinä mainostaa konkreettista tuotetta (esim. Artekin nojatuoli, keltainen kevättakki tai Canonin PowerShot -kamera) – ei siis palveluita tai vaikkapa ladattavia ohjelmistoja. Tarkoituksena on, että kiinnostunut henkilö voi ostaa tuotteen helposti heti mainoksen klikkaamisen jälkeen. 

      Googlen ehtona Shopping-mainoksille kuitenkin on, että kyseisellä toimialalla on riittävästi muitakin mainostajia. Näin toimimalla Google haluaa estää, ettei mikään yksittäinen mainostaja saa liian näkyvyyttä.
       
      Shopping-mainonta ja Google Ads eivät missään tapauksessa ole toisiaan poissulkevia mainosmuotoja, vaan ne tukevat toisiaan erinomaisesti: siinä missä Shopping-mainosten avulla yksittäisille tuotteille voidaan saada merkittävää näkyvyyttä, Google Adsin avulla voidaan mainostaa helposti kokonaisia tuoteryhmiä.

      Shopping ads

      Mitä tulosta päätyisit todennäköisimmin klikkaamaan? Mihin huomiosi kiinnittyy?

      1. Shopping-mainokset näkyvät Googlen hakutulosten yläosassa
      2. Kilpailluilla tuotteilla ja toimialoilla mainokset puskevat orgaaniset hakutulokset tulossivun alalaitaan. Mobiilissa ensinäkymässä ei usein näy muita kuin mainoksia. 

      Hinnoittelu vaihtelee toimialoittain

      Shopping-kampanjoiden hinnat vaihtelevat toimialoittain. Joillain toimialoilla hinnat saattavat olla hieman tavallisia tekstimainoksia kalliimpia, toisilla toimialoilla taas teksti- ja Shopping-mainosten hinnat ovat suurin piirtein samaa luokkaa. 
       
      Lähtökohtaisesti Shopping-mainosten klikit ovat kuitenkin hieman Google Ads -mainoksia kalliimpia. Vaikka hinnoittelun on oltava kohdallaan, ei myytävän tuotteen kannata olla ihan edullisimmasta päästä. On myös tärkeää, että mainostettavaa tuotetta on varmasti saatavilla. Muuten maksat näkyvyydestä sellaisille tuotteille, joita ei voi ostaa, seurauksena pettynyt asiakas.

      Miten Shopping-mainoksista saa parhaan hyödyn?

      Parhaan hyödyn Shopping-mainonnasta saat silloin, kun verkkokauppasi on oikeasti kilpailukykyinen sekä tuotevalikoimansa että hinnoittelunsa puolesta. Koska Shopping-mainosten klikkaukset ovat jonkin verran Googlen tekstimainoksia hintavampia, todella edullisia tuotteita ei välttämättä kannata Shoppingissa mainostaa. 
       
      Shopping perustuu siihen, että asiakas saa selkeässä muodossa kuvan lisäksi tuotteen perustiedot, kuten hinnan. Huomioithan, mainostettavan tuotteen hinnoittelun on oltava kunnossa, sillä Shopping perustuu pitkälti kuluttajien nopeasti tekemään hintavertailuun. Mikäli verkkokauppasi tuote vertailussa aina se kaikista kallein, on todennäköistä, etteivät asiakkaat valitse tarjoamaasi tuotetta. Tuotteelle tulee siis olla kysyntää, ja lisäksi sen pitää olla oikein hinnoiteltu suhteessa kilpailijoihin.

      Miten Shopping-kampanja luodaan? 

      Käytännössä Shopping-mainos luodaan kampanjan pohjana toimivan Kauppiaskeskuksen kautta. Lisäksi tarvitset Google Ads -tilin. Mikäli tarkoituksenasi on mainostaa verkkokauppaa, Kauppiaskeskukseen tulee syöttää yrityksen perustietojen, kuten logon ja perustietojen lisäksi myös verkkokaupan tuotesyöte, minkä jälkeen tämä liitetään vielä Google Ads -tiliisi. Sitä kautta avataan myös varsinainen mainoskampanja. 
       
      Shopping-mainosten tekeminen edellyttää tuotesyötettä, koska Google saa sitä kautta tiedot mainostettavista tuotteista. Syötteen voi tehdä joko manuaalisesti tai käyttää verkkokaupan valmista lisäosaa. Tekstimuotoiseen Google Ads -tekstimainoksen tekemiseen verrattuna Shopping-kampanjan tekemisen kanssa alkuun pääseminen on siis jonkin verran työläämpää. 
       
      Haluatko asiantuntijoidemme apua maksetussa mainonnassa tai hakukonenäkyvyyden orgaanisessa kehittämisessä? Yhteydenotto ei sido sinua mihinkään.

      Haluatko tietää lisää?


      Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään paremmin verkossa. Ota yhteyttä, niin kartoitetaan yrityksesi tarpeet yhdessä.

      Chatbot vai Liidikone – mistä saada lisää parempia liidejä?

      Suurin osa yrityksistä pohtii kuumeisesti vastausta samaan kysymykseen: mistä saada lisää parempia liidejä? Netellon asiantuntijoiden kehittämä Liidikone tarjoaa paitsi parempaa palvelua asiakkaillesi, myös automatisoi uusasiakashankintaa ja tehostaa myyntiä.

      Moni yritys toivoo, että yrityssivusto olisi tuottava myynnin tuki, jonka kautta laadukkaita liidejä saadaan jatkuvasti lisää. Usein näin ei kuitenkaan ole, vaan myyjien kalenterit täyttyvät sellaisten liidien käsittelemisestä, jotka eivät todennäköisesti koskaan johda kauppaan.

      Usein myöskään yrityssivuston potentiaalia asiakaspalveluun liittyen ei välttämättä hyödynnetä parhaalla mahdollisella tavalla. Yrityksen henkilöresursseja voi kulua merkittävästi siihen, että työntekijät vastailevat soittajien kysymyksiin, vaikka asiakaspalvelu olisi ainakin osittain mahdollista ulkoistaa automatisoidulla chatilla.

      Mikä on Liidikone ja miten se eroaa tavallisesta chatbotista?

      • Et ole yksin tärkeimmässä vaiheessa. Saat halutessasi kaiken avaimet käteen -palveluna. Asiantuntijamme kartoittavat yrityksesi tarpeet ja tekevät ehdotuksen Liidikoneen logiikasta
      • Ammattikirjoittajamme haastattelee sinua ja kirjoittaa sisällöt Liidikoneeseen
      • Saat samasta paikasta lisäpalveluilla (hakukoneoptimointi, Google Ads – mainonta ja somemarkkinointi) lisää oikeanlaista liikennettä

      Liidikone on Netellon asiantuntijoiden kehittämä diagnostiikkatyökalu, joka toimii automatisoidun chatin tavoin. Liidikone on eräänlainen chatbot, joka auttaa sinua tavoittamaan sellaiset henkilöt, jotka todennäköisesti saadaan muutettua yrityksesi maksaviksi asiakkaiksi. Näin yrityksesi henkilöresursseja ei kulu turhiin kyselyihin vastaamiseen eikä toisaalta yksikään potentiaalinen liidi jää käsittelemättä.

      Liidikone pysäyttää jokaisen sivustolla vierailevan henkilön ja avaa tämän kanssa keskustelun. Se ohjaa potentiaalisen asiakkaan potentiaalisen tuotteen tai palvelun pariin ja kerää automaattisesti hyvien liidien yhteystiedot. Liidikone on markkinoiden edullisin palvelu, jonka logiikka ja kysymyspolut toteuttavat Netellon asiantuntijat – ei tekoäly. Halutessasi saat meiltä myös Liidikoneen jatkuvan ylläpito- ja kehityspalvelun.

      Kun Liidikone generoi yrityksellesi jatkuvasti uusia, laadukkaita liidejä, voivat yrityksesi työntekijät keskittyä siihen kaikista tärkeimpään – myyntiin.   

      ”Netellon Liidikone on ollut yrityksemme käytössä vasta vähän aikaa, mutta vaikutukset ovat alkaneet jo näkyä. Liidikone tehostaa yhteydenottoja ja  auttaa meitä ymmärtämään paremmin sivustollemme saapuvien asiakkaiden tarpeita.

      Pidämmekin erityisesti siitä, että Liidikone saa asiakkaan kertomaan lisää ongelmasta, johon tämä etsii apua. Näin yrityksemme asiantuntijoiden aikaa ei kulu taustatietojen selvittämiseen tai hintatietojen avaamiseen.Yhteydenottojen määrän lisäksi Liidikone siis tehostaa huomattavasti myös työntekijöidemme ajankäyttöä!”  

      – Jari Stålhammar, HammarData Oy

      Mikä on chatbot ja miten se auttaa yritystä markkinoinnissa?

      Yksi suosittu ratkaisu asiakashankinnan ja -palvelun kehittämiseen on hankkia sivustolle asennettava chatbot. Kyseessä on eräänlainen tietokoneohjelma, joka jäljittelee ihmisten tapaa keskustella toistensa kanssa.   

      Chatbot-työkaluja on lähes yhtä monta erilaista kuin niitä tarjoavia yrityksiäkin. Osa chatboteista pystyy tulkitsemaan ennaltamäärättyjen keskustelupolkujen lisäksi jonkin verran myös vapaata tekstiä. Joidenkin chatbottien toiminta hyödyntää tekoälyä, toiset taas perustuvat manuaalisesti määriteltyihin sääntöihin, joiden puitteissa ne toimivat.  

      Osa yrityksistä käyttää chatbotteja ensisijaisesti uusasiakashankintaan. Monilla yrityksillä on kuitenkin käytössään myös esimerkiksi asiakaspalvelurobotteja, jotka auttavat asiakasta ratkaisemaan yksinkertaisia ongelmia ja tarvittaessa ohjaavat käyttäjää eteenpäin keskustelemaan oikean henkilön kanssa. 

      Mitä chatbot voi tehdä oikeaa asiakaspalvelijaa paremmin?

      Chatbot voidaan siis valjastaa hoitamaan monipuolisesti erilaisia myyntiin ja asiakaspalveluun liittyviä tehtäviä. Mutta mitä asioita chatbot voi tehdä oikeaa asiakaspalvelijaa paremmin? Alla on muutamia esimerkkejä.  

      1. Nopeus. Erilaisten chatbottien keskeisimpiin kuuluva valttikortti on nopeus, sillä liian monesti potentiaalisen ostajan yhteydenottopyyntöön ei ole mahdollista reagoida tarpeeksi nopeasti henkilöstöresurssien puutteiden takia.
      2. Vuorovaikutus jokaisen sivustolle saapuvan henkilön kanssa. Chatbottien keskeisin etu on, että niiden avulla jokainen sivustolle saapuva vierailija on mahdollista pysäyttää vuorokaudenajasta riippumatta.
      3. Datan kerääminen. Yksi chatbottien eduista on myös niiden keräämän datan potentiaali, ja monet chatbotit keräävätkin talteen potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja. Lisäksi asiakkaista saadaan tärkeää tietoa, sillä chatbotin kyky muistaa ja oppia voi parhaimmillaan olla valtava.
      4. Matalan kynnyksen yhteydenottokanava. Lisäksi chatbot voi tarjota potentiaaliselle asiakkaalle matalan kynnyksen saada vastauksia kysymyksiinsä silloin, kun tämä on vielä epävarma ostoaikeistaan eikä halua ottaa yhteyttä myyjään tai asiakaspalvelijaan esimerkiksi puhelimitse.

      Mitä kaikkea chatbotilla voidaan automatisoida?

      Mahdollisuudet sille, mitä kaikkea chatbotilla voidaan automatisoida, ovat todella laajat. Siksi asiaa kannattaakin lähestyä pohtimalla ensisijaisesti sitä, mikä on yrityksesi isoin haaste tai ongelmakohta. Käyttöön kannattaa valita sellainen chatbot, joka auttaa ratkaisemaan tätä ongelmaa mahdollisimman tehokkaasti – olipa kyseessä sitten asiakaspalvelua vauhdittava tekoälychatbot tai uusia asiakkaita etsivä keskustelurobotti.  

      Mitkä ovat tyypillisiä esimerkkejä siitä, mihin chatbotteja käytetään?  

      • Asiakaspalvelu. Moni yritys kärsii esimerkiksi haasteista vastata asiakkaiden kyselyihin tarpeeksi nopeasti. Puhelinpalvelut voivat olla pahasti ruuhkautuneita ja pyhäpäivinä ketään ei ole tavoitettavissa. Henkilöresurssien säästyminen voi olla merkittävää, kun jokaista kysymystä ei osoiteta yrityksen oikealle työntekijälle, vaan esimerkiksi yleisimpiin rutiinikysymyksiin pyritään vastaamaan chatbotin avulla.
      • Asiakashankinta. Toinen yleinen syy ottaa chatbot käyttöön on halu kerätä laadukkaita liidejä yrityksen myynnin tueksi. Sen lisäksi, että chatbotin avulla on mahdollista kerätä vierailijoista valtava määrä dataa myyjien käytettäväksi, on chatbotin avulla helppoa erotella toisistaan niin sanotut hyvä- ja heikkolaatuiset liidit. Mikäli esimerkiksi potentiaalisen asiakkaan budjetti ei millään tavalla kohtaa yrityksen tarjonnan kanssa, ei  myyjien aikaa välttämättä kannata käyttää liidin käsittelemiseen. 
      • Erilaisten myynnillisten tehtävien hoitaminen tai tukeminen. Chatbot voi olla myös kätevä apu silloin, kun asiakas haluaa tehdä verkossa ostoksen tai varata ajan tiettyä palvelua varten. Chatbot voi auttaa asiakasta löytämään verkosta sopivan tuotteen, vahvistamaan tilauksen tai vaikkapa neuvomaan ajanvarauksen kanssa. 

      Haluatko liidikoneen sivustollesi?


      Liidikone toimii yhtä aikaa myyjänä ja asiakaspalvelijana, ja sen avulla yksikään liidi ei pääse enää karkuun!
      Sovi alta tarkempi ajankohta tilanteesi kartoittamiseen yhdessä asiantuntijamme kanssa!

      Vältä hakukoneoptimoinnin yleisimmät virheet

      Yrityksesi kotisivujen laadukas sisältö, huolella valitut avainsanat, riittävä ulkoinen linkitys, tekninen toimivuus sekä mitattavissa olevat tavoitteet luovat pohjan onnistuneelle hakukonenäkyvyydelle.

      Kokosimme yhteen muistilistan tyypillisistä sudenkuopista, jotka estävät yritysten sivustojen hakukonenäkyvyyden kehittymisen. Lue, miten vältät hakukoneoptimoinnin yleisimmät virheet!

      1. Sisällölliset haasteet

      Yksi keskeisimmin hakukonenäkyvyyteen vaikuttava tekijä on sivuston tekstisisällön laatu. Vaikka verkkosisällöt tulee kirjoittaa aina ensisijaisesti ihmisille, kannattaa niitä tehdessä huomioida myös muutama Googleen liittyvä perusasia.  

      Ensinnäkin, valitun avainsanan tulisi löytyä jokaisen hakukoneoptimoitavan alasivun pää- ja väliotsikosta, URL-osoitteesta sekä itse leipätekstistä. Lisäksi hakukoneoptimoidun tekstin tulee sisältää mahdollisimman monipuolista informaatiota alasivulla käsiteltävästä tuotteesta tai palvelusta. Huolehdi siis, että tarjoamasi sisältö todella vastaa käyttäjän hakukoneeseen kirjoittamaa avainsanaa.  

      Yhden hakukoneoptimoitavan alasivun tulisi sisältää vähintään 250 sanaa tekstiä. Usein enemmän on kuitenkin tarpeen. Jos aihe on syvällinen ja kilpailtu, voidaan esimerkiksi 500, 1000 tai jopa 2000 sanan tekstillä saavuttaa paljon parempia tuloksia kuin 250 sanan tekstillä. Kokemuksemme mukaan pitkä teksti ei yleensä vähennä konversioita, vaikka monesti pitkien verkkosisältöjen pelätään kyllästyttävän potentiaalisia asiakkaita. Päinvastoin, riittävän informaation tarjoaminen vähentää ostamisen esteitä ja parantaa myyntiä. Teksti ja sivu tulee vain muotoilla oikein.  

      Mikäli sivustolla ei ole valittua hakutermiä vastaavaa sisältöä tai sisältöä on liian vähän, ei sivuston näkyvyys hakukoneissa todennäköisesti kehity toivotulla tavalla. Hakukoneet haluavat nimittäin suositella omille käyttäjilleen ensisijaisesti sellaisia sivustoja, jotka tarjoavat mahdollisimman keskeisesti haettuun aiheeseen liittyvää asiaa.   

      Heikoksi sisällöksi voidaan laskea myös samojen lauseiden ja tekstikappaleiden toistaminen useilla alasivuilla. Päällekkäinen sisältö heikentää sivustosi sisällön laatua Googlen silmissä ja voi siksi vaikuttaa negatiivisesti hakukonelöytyvyyteen.  

      Muista ainakin nämä, kun kirjoitat sisältöjä sivustollesi:

      • Millainen tuotteesi ja palvelusi on? Miksi se on erityinen?
      • Minkä asiakkaan ongelman yrityksesi tuote tai palvelu ratkaisee?
      • Kirjoitatko ensisijaisesti yritys- vai yksityisasiakkaille?
      • Kohdennatko tekstisi ensisijaisesti uusille vai vanhoille asiakkaille?
      • Kuinka paljon lukija todennäköisesti tietää tuotteestasi tai palvelustasi?
      • Millaisella äänensävyllä uskot, että lukijasi haluaa tulla puhutelluksi?
      • Mitä palvelusi tai tuotteesi maksaa?
      • Miten tuote tai palvelu voidaan ostaa, miten haluat yhteydenottoja?

      Lue lisää myyvästä sisällöstä!

      Kysy Netellon sisällöntuotannosta

      2. Väärin valitut avainsanat

      Hakukoneoptimointiin tulisi valita ainoastaan sellaisia avainsanoja, joiden käyttöaste on selvästi todennettavissa. Lisäksi tulee varmistaa, että yrityksellä on realistiset mahdollisuudet saada näkyvyyttä valituilla avainsanoilla.   

      Mikäli esimerkiksi pienelle yritykselle aletaan rakentamaan hakukonenäkyvyyttä nollasta, ei yleensä pystytä kilpailemaan yleisimmillä avainsanoilla suosittuja sivustoja, kuten kansainvälisesti toimivia verkkokauppoja vastaan. Tällaisessa tapauksessa pienemmän toimijan on todennäköisesti kannattavampaa valita tarkemmin kohdistettuja hakusanoja löytyvyyden kehittämiseksi. Kun näiden avainsanojen näkyvyys on saatu kuntoon, voidaan optimointia myöhemmin ryhtyä tekemään tarpeen mukaan myös suosituimmille hakutermeille.  

      3. Ulkoisen linkityksen puuttuminen

      Ulkoisilla linkeillä tarkoitetaan muilta sivuilta omille sivulle ohjaavia linkkejä. Ulkoisen linkityksen keskeisimpänä tehtävänä on ohjata hakukoneita, kuten Googlea, siirtymään sivulta toiselle. Sellaiset sivut, joille osoittaa runsaasti ulkoisia linkkejä, ovat Googlen silmissä arvokkaita ja vierailun arvoisia.  

      Mitä enemmän ulkoista linkitystä sivustosi saa, sitä tärkeämpänä Google sitä pitää ja antaa sille näkyvyyttä verkossa. Verkkonäkyvyydellä taas on nykyään suora yhteys yrityksesi kassavirtaan.  

      Toisin sanoen ulkoiset linkit voidaan nähdä ikään kuin ääninä, jotka viestivät Googlelle ja sitä kautta ihmisille, onko juuri oma sivustosi vierailemisen arvoinen ja kannattaako sen näkyvyyttä edelleen nostaa Googlen hakutuloksissa.  

      Hakukoneet huomioivat linkitystä tarkastellessaan kaksi asiaa:

      1. linkkien määrä
      2. linkkien arvo

      Ulkoisia linkkejä tulisi siis olla mahdollisimman runsaasti, mutta kaikki sivustolle ohjaavat ulkoiset linkit eivät ole saman arvoisia.  Mistä ulkoisten linkkien arvo sitten määräytyy?   

      Luotettavuus: Onko linkittäjä Googlen silmissä luotettava?
      Tunnettuus: Onko linkittävä sivusto tunnettu, esimerkiksi suuri verkkokauppa tai suosittu uutissivusto?
      Relevanttius: Liittyykö linkittävä taho olennaisesti yrityksesi toimialaan?

      Suosittelemme välttämään palveluita, jotka lupaavat hankkia sivustollesi linkkejä maksua vastaan. Monesti nämä palvelut lisäävät linkkejä sellaisille sivustoille, joilla ei ole mitään tekemistä yrityksesi liiketoiminnan kanssa. Mikäli sivustollesi osoittaa useita linkkejä, joiden asiayhteyttä ei voida perustella, voivat hakukoneet heikentää sivustosi näkyvyyttä. Tämä toimenpide on seurausta linkitystä koskevien laatusääntöjen rikkomisesta.  

      4. Sivuston tekniset haasteet

      Myös sivuston teknisen toimivuuden tulee olla tietyllä tasolla, jotta hakukonenäkyvyyttä on mahdollista lähteä kehittämään. Varmista ensinnäkin, että sivustollasi käytettävät URL-osoitteet ovat selkokieliset, eivätkä esimerkiksi sisällä pelkkiä ID-tunnuksia. Myös yksittäisen alasivun title-otsikoiden tulisi olla kunkin alasivun sisältöä selkeästi kuvaavia. Jo näiden yksinkertaisten muutosten avulla voit auttaa hakukoneita ymmärtämään, mitä aihetta yksittäisillä alasivuilla käsitellään.  

      Hakukoneet haluavat esittää käyttäjilleen sivustoja, jotka toimivat nopeasti kaikilla päätelaitteilla. Siksi esimerkiksi sivuston riittävän nopeista latausajoista ja responsiivisuudesta huolehtiminen kuuluvat onnistuneen hakukoneoptimoinnin lähtökohtiin. Jos perusasiat eivät ole kunnossa, jäävät hakukoneoptimoinnin tulokset todennäköisesti odotettua heikommiksi.  

      5. Mitattavissa olevan tavoitteen puuttuminen

      Hakukoneoptimoitavalle sivustolle tulisi aina asettaa konkreettinen tavoite siitä, mitä sivuston vierailijoiden halutaan siellä tekevän. Tavoite voi olla esimerkiksi yhteystietolomakkeen täyttäminen tai ostoksen tekeminen verkkokaupassa. Ilman selkeää tavoitetta on hyvin vaikea tietää, onko hakukoneoptimoinnista yrityksen liiketoiminnalle selkeää etua.   

      Asetettuja tavoitteita voidaan seurata esimerkiksi maksuttomien kävijäseurantaohjelmistojen, kuten Google Analyticsin, avulla. Seurannan avulla tulisi saada vastaus kysymykseen: kuinka moni hakuliikenteen kautta sivustolle saapunut käyttäjä suorittaa asetetun tavoitteen?  

      Puhutaan konversioista, jolla tarkoitetaan tilannetta, jossa sivuston kävijä suorittaa jonkin tavoitteeksi asetetuista toimenpiteistä. Konversio-optimointi tarkoittaa puolestaan sitä, että tietyillä toimilla pyritään sivuston tuottavuuden parantamiseen. Sivustolle asetetut tavoitteet ovatkin konversio-optimointia suunniteltaessa ja tehtäessä todella tärkeitä. Se, mitä sivustolla lopulta saavutetaan, riippuu tavoitteista, joita konversio-optimoinnille on asetettu.  

      Lue, mitä etuja konversio-optimoinnista on!

      Haluatko tietää lisää?


      Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
      Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!

      Näin kasvatat sivustosi verkkonäkyvyyttä kuvahakujen kautta

      Visuaalisesti vaikuttava sivusto, jonka kuvat ovat linjassa yrityksen muun viestinnän kanssa, jää mieleen. Huolella valitut kuvat ovat loistava tapa kertoa sivustosi vierailijoille yrityksesi toiminnasta. Moz:n tekemän tutkimuksen mukaan kaikista Yhdysvaltain suosituimmissa hakukoneissa tehdyistä hauista kuvahakuja oli esimerkiksi vuonna 2017 noin 27 %. Vuosi vuodelta hakukoneet, kuten Google, ovat tuoneet hakutuloksissaan yhä selkeämmin esiin muutakin kuin pelkkiä verkkosivustoja: muun muassa kuvia ja videoita.  

      Koska ihmiset etsivät Googlesta niin verkkosivuja kuin kuviakin, kannattaa pohtia, miten yrityksesi saisi parhaan mahdollisen näkyvyyden myös kuvahakujen yhteydessä. Kokosimme yhteen vinkkejä, joiden avulla voit hyödyntää Googlen kuvahakua parhaalla mahdollisella tavalla.

      Suunnittele, suunnittele, suunnittele

      Mieti ensin, missä asiayhteyksissä haluaisit yrityksesi kotisivujen tulevan esiin silloin, kun ihmiset tekevät kuvahakuja Googlessa. Mitkä ovat sellaisia yrityksesi toimintaan liittyviä aiheita, joista potentiaaliset asiakkaat voisivat hakea nimenomaan kuvia tekstin sijaan? Varmista, että sivustoltasi löytyy mahdollisimman runsaasti näitä aihepiirejä vastaavaa kuvamateriaalia.   

      Mikäli yrityksesi tarjoaa tuotteita, kuten koneita tai laitteita, saattaa asiakas etsiä kuvahausta tarkasti tiettyä mallia tai versiota. Tällöin olisi tärkeää, että juuri sinun yrityksesi tarjoamat tuotteet tulisivat tuloksissa esille. Pidä siis huolta siitä, että yrityssivustosi tarjoaa aina kuvat ajankohtaisimmista ja siten haetuimmista malleista.  

      Mikäli yrityksesi toimialaan liittyy vahvasti visuaalinen näkökulma, kuten vaikkapa vihersisustuksessa, etsivät ihmiset usein yksittäisten tuotteiden lisäksi myös yleisluontoisempia inspiraatiokuvia. Silloin kannattaakin lisätä tällaista materiaalia myös oman yrityksen sivustolle. 

      Kiinnitä huomiota yksityiskohtiin

      Jotta potentiaalinen asiakas saataisiin kiinnostumaan yrityksesi kuvamateriaalista, tulisi lisäämiesi kuvien olla aina mahdollisimman korkealaatuisia ja suuria. Ole kuvakokojen kanssa kuitenkin tarkkana, sillä toisaalta liian suuret tiedostokoot saattavat hidastaa sivuston latausaikoja merkittävästi. Muista aina muokata kuvat sopivan kokoisiksi jo ennen niiden lataamista palvelimelle.  

      Ladattavien kuvien kokoa ja niiden lataamisen tarvittavaa aikaa voidaan kontrolloida myös muilla tavoilla.  

      Esimerkiksi:

      • Niin sanotulla SRCSET-muuttujalla sekä tarvittaessa PICTURE-merkkauksella. Näiden avulla käyttäjille isoilla ja pienillä ruuduilla voidaan ladata eri kuvatiedosto. Iso kuva isolle ruudulle, pieni kuva pienelle ruudulle. Osa julkaisujärjestelmistä tukee tätä merkkaustapaa automaattisesti.
      • Valitsemalla kuvalle oikea tiedostomuoto. Tavallisesti esimerkiksi JPEG-tiedostot ovat parempi valinta kuin PNG-muotoiset kuvat. Käyttötarkoitus kuitenkin määrittää lopulta oikean tiedostomuodon kuvalle.
      • ”Pakkaamalla” kuvat oikein. Usein kuvatiedostot sisältävät turhaa dataa. Poistamalla turha data kuvan tiedostokoko pienenee, mutta laatu ei kärsi.
      • Sallimalla kuvien lataaminen käyttäjän välimuistiin sekä tarvittaessa tarjoilemalla kuvat niin sanotun CDN:n eli sisällönjakeluverkon kautta. Kun kuvat ovat käyttäjän välimuistissa, ei niitä tarvitse joka sivulatauksella hakea uudestaan palvelimelta asti.

      Kuten huomaat, kuvien optimointi on oma taiteenlajinsa, joka voi mennä hyvinkin tekniseksi. Onneksi saat halutessasi optimointiin apua meiltä.  

      Pidä myös huoli siitä, että esimerkiksi tarjoamasi tuotteen yksityiskohdat erottuvat kuvasta mahdollisimman selkeästi. Voit halutessasi varustaa sivustosi kuvat myös esimerkiksi yrityksesi logolla. Tämä on helppo keino varmistaa, että yrityksesi painuu ihmisten mieleen, vaikka he eivät päätyisikään jatkamaan matkaansa kuvahausta yrityksesi verkkosivustolle. 

      Faktoja unohtamatta

      Jos yrityksesi tarjoamiin tuotteisiin liittyy paljon nippelitietoa, on sivustollesi mahdollista lisätä koodinpätkä, jonka avulla Googlen kautta tehtävässä kuvahaussa saadaan näkyviin myös tuotteen kuvausteksti sekä esimerkiksi hinta- ja saatavuustiedot. Nämä voivat olla potentiaaliselle asiakkaalle arvokasta tietoa ja kasvattaa todennäköisyyttä sille, että ihmiset siirtyisivät kuvahausta juuri sinun yrityksesi verkkosivuille. 

      Toisinaan myös määrällä on merkitystä

      Etenkin yrityksesi kärkituotteista olisi hyvä lisätä sivustolle useampia kuvia. Mikäli yrityksesi myisi esimerkiksi pöytiä, kannattaa potentiaalisille asiakkaille tarjota kuvia, joissa pöytä on kuvattu eri kuvakulmista ja erilaisia taustoja vasten.  

      Huomioithan, että asiakkaalle lisäarvoa antaa usein valmiskuvia enemmän yrityksesi itse ottamat tai tilaamat kuvat, sillä valmistajalta tulleet kuvat löytyvät todennäköisesti myös kilpailijoiden sivustoilta. Hakukoneet ymmärtävät tämän, eivätkä tavallisesti näytä kuvahaussa samaa kuvaa useaan kertaan peräkkäin.  

      Panostamalla itse otettuihin laadukkaisiin kuviin, saat todennäköisemmin näkyvyyttä kuvahaussa ja kiinnität potentiaalisten asiakkaiden huomion erottumalla joukosta. 

      Myös kuvia voidaan optimoida

      Kuvia voidaan optimoida hakukoneystävällisiksi. Näillä perusasioilla pääset alkuun sivustosi kuvien optimoimisessa:  

      1. Kuvan tiedostonimi tulisi muokata kuvan sisältöä vastaavaksi. Jos sivustollesi lisätään kuva valkoisesta tuolista, voisi lisättävän kuvan tiedostonimi olla esimerkiksi ”valkoinen-tuoli.jpg”, jolloin jo tiedostonimi kertoo hakukoneille, mistä on kysymys. Tietysti on suositeltavaa, että kuvassa on jotain kyseisen sivun sisältöön liittyvää ja näin kuvan tiedostonimeenkin voidaan sisällyttää sivun avainsana kertaalleen. Esimerkiksi “valkoiset-puutarhakalusteet.jpg”, jos sivun ja kuvan on tarkoitus löytyä hakukoneista “puutarhakalusteet”-haulla.  

      2. Lisäksi kuvan yhteyteen kannattaa aina tallentaa sivuston hallintapaneelissa tai HTML-lähdekoodissa myös niin kutsuttu vaihtoehtoinen teksti (alt-teksti), jossa voidaan kertoa lyhyesti kuvan sisällöstä. ALT-tekstin tulee olla muutaman sanan pituinen, jopa virkemäinen. Jälleen on kuvan hakukonelöydettävyyden kannalta hyvä, jos vaihtoehtoiseen tekstiin voidaan sisällyttää sivun avainsana kertaalleen. Tärkeämpää on kuitenkin huolehtia, että teksti vastaa kuvan oikeaa sisältöä. Myös tämä auttaa välittämään hakukoneille informaatiota kuvan sisällöstä.  

      3. Käytä kuvatekstissä tai muussa kuvaan liittyvässä tekstissä kuvaan liittyviä avainsanoja luonnolliselta kuulostavalla tavalla. Hakukoneet nimittäin osaavat lukea kuvan ympäriltä löytyvää tekstiä ja yhdistävät sitä kuvan sisältöön. Ympäröivä tekstisisältökin siis vaikuttaa kuvan näkyvyyteen kuvahaussa.  

      4. Luo kuville oma kuvasivukarttansa. Sivukartta auttaa hakukoneita löytämään kaikki sivuston käyttämät kuvat.  

      5. Varmista vielä kerran, että kuvat ladataan oikean kokoisena. Jos kuva näytetään 500 x 500 pikselin kokoisena käyttäjälle, on täysin turhaa ladata palvelimelta 5000 x 5000 pikselin kuva. Mikäli tekninen osaamisesi riittää, tarjoile kävijöille juuri heidän päätelaitteellensa soveltuva kuva.

      Sisältökuvat/digitaalinen markkinointi/nosto-hakukoneoptimointi.jpg

      Haluatko tietää lisää?


      Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
      Ota yhteyttä
      , niin kerromme enemmän!

      Ota yhteyttä

       

      Viisi vinkkiä myyvän sisällön kirjoittamiseen

      Olipa yrityksesi toimiala mikä tahansa, verkkosivustosi tekstin laadulla voi olla merkittävä vaikutus liiketoimintaasi. Mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon, kun kirjoitetaan myyvää sisältöä verkkosivuille?

      1. Mieti, kenelle kirjoitat ja miksi

      Jotta sisältö olisi lukijan näkökulmasta mahdollisimman kiinnostavaa, on sen puhuteltava oikeaa kohderyhmää. Ennen itse kirjoitustyön aloittamista olisikin hyvä kirkastaa omia ajatuksia siitä, kenet yrityksesi verkkosivulla haluat oikeastaan tavoittaa. Tämä vaikuttaa tekstin asiasisältöön, mutta myös esimerkiksi tapaan, jolla puhuttelet lukijaa.

      Pohdi vastauksia ainakin seuraaviin kysymyksiin ennen sisällöntuotannon aloittamista:

      • Millainen tuotteesi ja palvelusi on? Miksi se on erityinen?
      • Minkä asiakkaan ongelman yrityksesi tuote tai palvelu ratkaisee?
      • Kirjoitatko ensisijaisesti yritys- vai yksityisasiakkaille?
      • Kohdennatko tekstisi ensisijaisesti uusille vai vanhoille asiakkaille?
      • Kuinka paljon lukija todennäköisesti tietää tuotteestasi tai palvelustasi?
      • Millaisella äänensävyllä uskot, että lukijasi haluaa tulla puhutelluksi?

      2. Aseta julkaistavalle sisällölle selkeät tavoitteet

      Kun tiedät, kenelle sisältösi on suunniteltu ja millaisella äänensävyllä haluat puhutella lukijoitasi, olisi sinun hyvä asettaa sisällöllesi tavoite. Mieti, mitä haluat saada tekstilläsi aikaan? Yrityksesi liiketoiminnan näkökulmasta pelkkä verkkosivuston kävijälukujen kasvattaminen ei välttämättä yksinään riitä, vaan tulisi pohtia, millä tavalla sisältöäsi lukevat kävijät voidaan muuttaa yrityksesi maksaviksi asiakkaiksi.

      Puhutaankin konversiosta eli siitä, että sivuston kävijä suorittaa jonkin tavoitteeksi asetetuista toimenpiteistä. Konversiossa avainasemassa on oman kohderyhmän tunteminen ja ymmärtäminen.

      Konversiotavoitteesi voi olla esimerkiksi jokin seuraavista:

      • sivuston kävijä klikkaa yhteydenottopainiketta
      • sivuston kävijä lähettää tarjouspyynnön
      • sivuston kävijä ostaa yrityksesi tuotteen tai palvelun verkkokaupasta

      Muuta siis kävijät maksaviksi asiakkaiksi.

      Haluatko tietää lisää sivuston tuottavuuden parantamisesta? Lue lisää sivuston konversiosta!

      3. Tee tekstistäsi helppolukuinen

      Pidä mielessä, että suurin osa sivustosi vierailijoista todennäköisesti vain silmäilee tekstisisällöt nopeasti läpi. Siksi verkkosisältöä tuotettaessa on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota tekstin selkeyteen ja rakenteeseen. Tärkeimpien yrityksesi tuotteisiin tai palveluihin liittyvien asioiden tulisi selvitä heti tekstin alussa. Tekstin rakennetta kannattaa selkiyttää kirjoittamalla melko lyhyitä kappaleita ja tiiviitä lauseita, käyttämällä väliotsikoita sekä suosimalla erilaisia listauksia. Älä myöskään turhaan sekoita potentiaalisen asiakkaan päätä liian monimutkaisilla sanoilla tai lauserakenteilla. Käytä sellaisia sanoja, joita uskot kohderyhmäsikin käyttävän. Älä viljele tekstissä esimerkiksi vaikeaselkoista ammattisanastoa, ellet ole ihan varma, että myös lukijasi ymmärtävät, mistä puhutaan.

      Lue Netellon monipuolisista sisällöntuotannon palveluista!

      4. Tee kokonaisuudesta visuaalinen

      Tekstisisällön väliin asetellut kuvat, kaavio, videot tai muu vastaava visuaalinen materiaali auttaa lukijaa hahmottamaan, mistä on kysymys, myös pikaisella silmäilyllä. Visuaaliset elementit myös rytmittävät pidempää tekstipätkää mukavasti ja auttavat lukijaa vastaanottamaan viestittämäsi sanoman. Yrityksesi etu on myös, jos ihmiset jakavat sisältöäsi edelleen esimerkiksi sosiaalisen median palveluissa, kuten Facebookissa ja Twitterissä. Sosiaalisen median käyttäjät ovat niin tottuneet visuaalisesti näyttävään materiaaliin, että teksti ilman kuvia tai muuta visuaalisuutta ei välttämättä herätä laajaa mielenkiintoa. Satsaa siis kokonaisuuteen!

      5. Muista hakukoneet, mutta kirjoita aina ensisijaisesti ihmisille

      Vaikka haluat kirjoittaa verkkosisältösi aina ensisijaisesti ihmisille, voit huomioida tekstissäsi myös muutaman Googleen ja muihin hakukoneisiin liittyvän perusasian. Suurin osa kaikista ostoprosesseista nimittäin alkaa Googlen kautta tehtävällä haulla. Mieti siis ensin, mikä on se hakusana, jolla yrityksesi tuotetta tai palvelua todennäköisimmin verkosta etsitään.

      Valitun hakutermin tulisi löytyä tekstisi pää- ja väliotsikosta, URL-osoitteesta sekä itse leipätekstistä. Hakukoneoptimoidun tekstin tulee sisältää mahdollisimman monipuolista informaatiota yrityksesi tuotteista tai palveluista. Hakukoneet haluavat tarjota omille käyttäjilleen ensisijaisesti sellaisia sivustoja, jotka tarjoavat kiinnostavaa sisältöä. Tekstin tulisi kertoa myös mahdollisimman tarkasti aiheesta, jota sivustosi käsittelee (eli tuotetta tai palvelua, jota yrityksesi myy). Suosittelemmekin, että sisällön kannattaisi olla vähintään 250 sanaa pitkä.

      Lue lisää hakukoneoptimoidun sisällön kirjoittamisesta!

      Kaipaatko apua myyvän tekstin kirjoittamiseen?

      Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme juuri heidän liiketoimintaansa tukevia sisältöjä. Sinä olet oman alasi asiantuntija, ja me tunnemme tekstintuotannon salat. Kun yhdistämme voimamme, saamme asiantuntijatason sisältöä ja laadukasta tekstiä, joka sitouttaa asiakkaitasi, palvelee Google-näkyvyyttä ja helpottaa esimerkiksi aktivoitumista somessa.

      Netellon sisällöntuottajat ovat kokeneita ammattilaisia, jotka kirjoittavat sujuvaa ja mielenkiintoista tekstiä yrityksesi toimialasta riippumatta. Ota meihin yhteyttä, niin kerromme lisää!

      Ota yhteyttä

      Sisältökuvat/digitaalinen markkinointi/nosto-hakukoneoptimointi.jpg


      Haluatko tietää lisää?

      Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
      Ota yhteyttä
      , niin kerromme enemmän!

      Ota yhteyttä

      Viisi tapaa vilkastuttaa sivustosi liikennettä

      Olipa yrityksesi toimiala mikä tahansa, kotisivujesi tekstisisällön laadulla on voi olla merkittävä vaikutus liiketoimintaasi. Mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon, kun kirjoitetaan myyvää sisältöä verkkosivuille?

      1. Faktat kuntoon

      Ennen varsinaisen kävijähankinnan aloittamista tarkista vielä kerran, että kaikki sivustollasi esitettävät tiedot ovat varmasti kunnossa. Kuulostaa ehkä itsestäänselvyydeltä, mutta on tärkeää varmistaa, että sivustollesi saapuville käyttäjille tarjotaan ajankohtaista ja luotettavaa materiaalia. Tällä on myös suora yhteys sivustosi konversioon.

      Käy siis säännöllisesti läpi ainakin seuraavat kohdat:

      • Varmista, että sivustolla esitettävät yhteystiedot ja mahdolliset hintatiedot ovat ajan tasalla.
      • Tarkista, ettei sivustolle ole jäänyt mainintoja poistuneista tuotteista tai palveluista.
      • Varmista, että käytetty kuvamateriaali ja referenssit ovat ajantasaisia.
      • Tarkista, että mahdollinen työntekijöiden esittelysivu kuvineen on päivitetty.
      • Testaa mahdollisen palautelomakkeen toimivuus.
      • Mikäli käytössäsi on kävijäseuranta- tai verkkoanalytiikkaohjelma (esim. Google Analytics), varmista, ettei sivustollesi saapuva liikenne kohdistu vanhentuneisiin alasivuihin, jotka ovat syystä tai toisesta jääneet näkyviin Googlen hakutuloksiin.

      2. Sisältö on edelleen kuningas

      Nyt, kun perustiedot ovat kunnossa, kiinnitä huomiosi siihen seuraavaksi tärkeimpään: laadukkaaseen sisältöön. Perustietojen lisäksi sivustollasi tulisi olla kattavaa tietoa yrityksesi tarjoamista tuotteista ja palveluista. Muista, että sivustosi pitäisi onnistua vakuuttamaan myös sellainen kävijä, joka ei ole koskaan aiemmin kuullutkaan yrityksestäsi. Pidäthän myös mielessä, että sivustollesi saapunut vierailija ei välttämättä tule sinne etusivun kautta. Siksi myös jokaisen alasivun tulisi olla esittelykelpoinen ja toimia ikään kuin yrityksesi käyntikorttina.

      Mieti ainakin seuraavia asioita:

      • ketkä ovat verkkosivustosi ja siellä julkaistavien sisältöjen kohderyhmää?
      • millaisia tavoitteita julkaistavilla sisällöillä on?
      • ovatko sisällöt lukijan näkökulmasta kiinnostavia ja ajankohtaisia?
      • erottuvatko sisällöt yrityksesi kilpailijoiden sisällöistä?

      3. Suunnitelmallisesti somessa

      Facebook, Twitter, LinkedIn ja muut yhteisöpalvelut tarjoavat mahdollisuuden hankkia lisää kävijöitä verkkosivuillesi kohtalaisen pienellä panostuksella. Esimerkiksi Facebookin käytöstä parhaan mahdollisen hyödyn saavat tyypillisesti kuluttajatuotteita ja -palveluita tarjoavat yritykset. Tämä ei missään nimessä sulje yritystuotteiden ja -palveluiden tarjoajia Facebookin ulkopuolelle. Taustatyö on kuitenkin syytä tehdä huolella, sillä jos et ole samassa paikassa kohderyhmäsi kanssa, voi somettamiseen upota turhaa aikaa ja energiaa.

      Tärkeintä on siis selvittää, mitä yhteisöpalvelua yrityksesi mahdolliset asiakkaat ja sidosryhmät käyttävät. Ovatko kohderyhmääsi nuoret ja nuoret aikuiset? Heitä et todennäköisesti enää tavoita Facebookista, vaan esimerkiksi Instagram on huomattavasti toimivampi kanava vuorovaikutukseen milleniaalien kanssa.

      Yksi keino sopivan yhteisöpalvelun löytämiseen on tarkastaa sivustosi kävijäseurantatiedoista, mitkä yhteisöpalvelut tuovat sivustollesi liikennettä. Kannattaa myös tutkia, mitä yhteisöpalveluita yrityksesi kilpailijat hyödyntävät. Sosiaalisen median keskiössä on ajankohtaiset julkaisut ja niiden ympärille kehitettävä keskustelu. Siksi pelkkä yritysprofiilin perustaminen ilman suunnitelmaa siitä, mitä sosiaalisessa mediassa todella aiotaan tehdä, ei ole kannattavaa.

      Yrityksiltä vaaditaan sosiaalisessa mediassa avoimuutta, läpinäkyvyyttä ja nopeaa reagointia. Muista, että keskustelua tulee ylläpitää aktiivisesti ja esimerkiksi seuraajien mahdollisiin kysymyksiin vastata lyhyehköllä viiveellä.

      Jotta voit saada lisää kävijöitä kotisivuillesi sosiaalisen median avulla, muista ohjata käyttäjiä verkkosivustollesi. Kun esimerkiksi julkaiset yrityksesi blogissa uuden artikkelin, markkinoi sisältöäsi myös sosiaalisessa mediassa.

      4. Hyödynnä hakukoneita

      Kun sivuston kävijämääriä halutaan nostaa maksuttoman hakukoneliikenteen avulla, on ammattimaisesti toteutettu hakukoneoptimointi monesti kustannustehokkain ratkaisu. Ammattilainen osaa kartoittaa sekä sivustosi että toimialasi tilanteen ja verrata niitä käytössä oleviin resursseihin. Näin toimimalla voidaan löytää yrityksesi tilanteeseen sopivimmat ratkaisut.

      Oikein toteutettuna myös maksettu hakusanamainonta voi toimia kustannustehokkaana kanavana lisäliikenteen hankkimiselle. Avainasioita hakusanamainonnassa ovat käytettyjen hakutermien valinta sekä sivuston sisällön tuoma lisäarvo. Myös kampanjan jatkuva seuraaminen on tärkeää.

      Mikäli käytössäsi ei ole suurta mainosbudjettia, mieti, saatko rahoillesi enemmän vastinetta mainostamalla näkyvästi yrityksellesi tyypillisten myyntipiikkien aikaan vai ostamalla kohdennettua mainontaa tasaisesti läpi vuoden.

      5. Suoraa liikennettä unohtamatta

      Yksi keino hankkia lisää kävijöitä sivustollesi on pyrkiä kasvattamaan sivuston niin kutsutun suoran liikenteen määrää. Suoralla liikenteellä viitataan sellaisiin käyttäjiin, jotka kirjoittavat yrityksesi verkkotunnuksen selaimensa osoiteriville, eivätkä saavu sivustollesi esimerkiksi Googlen kautta.

      Suoraan yrityksesi sivustolle ohjautuvan liikenteen määrää voidaan kasvattaa varsin perinteisillä markkinoinnin ja viestinnän keinoilla – ennen kaikkea varmistamalla, että yrityksesti verkkosivujen osoite on esillä mahdollisimman monessa yhteydessä.

      Verkkosivujen osoitetta voidaan tuoda esiin esimerkiksi radio- ja lehtimainonnanavulla, kuljetuskalustossa, myymälöiden näyteikkunoissa ja työntekijöiden käyntikorteissa. Lisäksi voit esitellä yrityksesi verkkosivustoa myös lähettämiesi sähköpostien allekirjoituksissa ja vaikkapa antamissasi mainoslahjoissa. Vain mielikuvitus on rajana!

      Lopuksi: muuta kävijät maksaviksi asiakkaiksi.

      Kun hankit lisää kävijöitä yrityksesi sivustolle, muista asettaa kävijöiden hankinnalle selkeästi mitattavissa oleva tavoite. Yrityksesi liiketoiminnan kannalta pelkkä kävijämäärien nousu ei välttämättä riitä, vaan on vaan pohdittava, miten sivuston kävijät voidaan muuttaa yrityksesi asiakkaiksi.

      Haluatko tietää lisää sivuston tuottavuuden parantamisesta? Tutustu konversio-optimointiin täällä.

      Lisää kävijöitä sivustolle


      Haluatko tietää lisää?

      Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
      Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!

      Ota yhteyttä

      Mitä konversio-optimointi on?

      Kaikkia onnistuneita verkkosivustoja yhdistää yksi asia: niiden suunnittelussa ja toteutuksessa on pidetty etusijalla käyttäjän etua.

      Lue tästä, mitä konversio-optimointi tarkoittaa ja poimi talteen tärkeimmät vinkit onnistuneeseen konversioon!

      Mitä konversio tarkoittaa?

      Konversio tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että sivuston kävijä suorittaa jonkin tavoitteeksi asetetuista toimenpiteistä. Jossakin tapauksessa konversio voi olla tuotteen ostaminen verkkokaupasta, toisessa vaikkapa se, että kävijä täyttää sivustolla olevan yhteydenottolomakkeen.

      Konversio-optimointi tarkoittaa puolestaan sitä, että tietyillä toimilla pyritään sivuston tuottavuuden parantamiseen. Sivustolle asetetut tavoitteet ovatkin konversio-optimointia suunniteltaessa ja tehtäessä todella tärkeitä. Se, mitä sivustolla lopulta saavutetaan, riippuu tavoitteista, joita konversio-optimoinnille on asetettu.

      Konversion näkökulmasta sivustolla yleisimmin ilmenevät ongelmat ovat ainakin seuraavat:

      • Sivusto on tehty mahdollisimman halvalla ja rakennettu valmiiden (heikosti toimivien) sivupohjien päälle.
      • Sivuston sisällöt ovat suppeita.
      • Sisältö ei ole asiakaslähtöistä, eikä siinä ole esimerkiksi vastattu asiakasta usein mietityttäviin kysymyksiin.
      • Yhteyden ottaminen tai esim. tuotteen tilaaminen on liian monimutkaista.

      Miten konversiota voidaan kasvattaa?

      Avainasemassa on oman kohderyhmän tunteminen. Tärkeintä on, että sivustolla oleva tieto tarjoillaan kävijälle selkeästi. Kun sisältö on luotu oikeaa kohderyhmää varten, tuntee käyttäjä löytäneensä vastauksen etsimäänsä kysymykseen. Kun käyttäjä kokee sivuston miellyttäväksi ja helppokäyttöiseksi, kasvaa myös kävijän positiivinen mielikuva sivustoa ja sen takaa löytyvää yritystä kohtaan.

      Lisäksi on tärkeää, että sivuston kävijä on todella huomioitu sekä sivuston sisällöissä että käyttöliittymässä. Toisin sanoen sisällön on oltava aidosti asiakaslähtöistä. Asiakaslähtöiseen tyyliin kuuluu myös esimerkiksi kävijän mieltä mahdollisesti vaivaavien kysymysten tai epäselvyyksien ratkominen. Monet sivut tarjoavatkin kävijälle usein kysytyt kysymykset -osiota, mutta vaihtoehtoisesti yleisimpiä ongelmia voidaan käsitellä myös suoraan tekstisisällöissä.

      Ensisijaisen tärkeää on lisäksi ylipäätään sivuston ja yrityksen luotettavuus, joka auttaa kävijää päättämään, kannattaako kyseiseltä yritykseltä ostaa tuotteita tai palveluita. Mielikuvaan yrityksen luotettavuudesta voi vaikuttaa esimerkiksi se, kuinka helposti yhteystiedot ovat löydettävissä sivustolla tai se, millaisia arvosteluja yritykselle on annettu sosiaalisen median kautta.

      Tarjottavan tuotteen tai palvelun on tietysti tärkeää olla myös kilpailukykyinen erityisesti silloin, jos sen kilpailuttaminen on asiakkaalle helppoa. Sivuston on myös oltava helposti löydettävissä ja lisäksi tuotteen kätevästi saatavilla. Vaikka tarjottu tuote tai palvelu olisi kilpailijoihin verrattuna hyvä ja edullinen, kauppaa ei voi syntyä, mikäli sivut eivät ole tarpeeksi helposti löydettävissä.

       

      Verkkokaupan konversio-optimointi: huomioi ainakin nämä asiat

      Etenkin verkkokaupoissa asioinnin on oltava todella helppoa. Lähtökohtana tulisi olla, että asiakas saisi tehtyä ostoksensa ilman rekisteröitymistä. On tärkeää, että tilausta tehdessään asiakkaan ei tarvitse tehdä montaakaan klikkausta voidakseen vahvistaa ja maksaa haluamansa tuotteen.

      Kuluttajapuolella sivuston toimivuus mobiililla on ehdottoman tärkeää. Etenkin tuotteita aktiivisesti hakevat ja vertailevat asiakkaat käyttävät usein mobiilia, vaikka lopullinen tilaus tehtäisiinkin myöhemmin desktopilla.

      Verkkokauppojen kohdalla luotettavuutta tuovat myös selkeästi esitetyt toimitus- ja palautusehdot, helposti tavoitettava asiakaspalvelu sekä kohtuuhintaiset tai ilmaiset toimitukset. Myös alennuskoodit ovat usein hyvä tapaa rohkaista etenkin uusia asiakkaita kokeilemaan. verkkokauppaa.

      Tämän lisäksi myös maksu- ja toimitusvaihtoehtojen monipuolisuudella on yllättävän suuri vaikutus konversioiden syntymiseen. Etenkin, jos sama tuote on mahdollista saada kilpailijalta, ei voida olettaa, että asiakas suostuisi kovinkaan helposti käyttämään esimerkiksi hintavaa kuljetuspalvelua.

      Konversio-optimointi


      Haluatko tietää lisää?

      Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
      Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!

      Ota yhteyttä

      Näin laitat sivustosi referenssit kuntoon

      Lähes jokaiselta yrityssivustolta löytyy ainakin jonkinlainen maininta referensseistä. Referenssien tehtävänä on kertoa potentiaalisille asiakkaille yrityksen osaamisesta ja luotettavuudesta. Siksi on merkitystä, missä muodossa työnäytteet sivustolle laitetaan.

      Miten referenssit kannattaa valita?

      Sivustolle tulevat referenssit kannattaa valita niin, että niistä saa mahdollisimman kattavan kuvan yrityksesi osaamisesta. Mikäli yrityksesi toimii esimerkiksi monella eri toimialalla, kannattaa jokaisesta niistä kaikista laatia omat, selkeät referenssinsä.

      Sisällöllisesti referenssien tulisi olla mahdollisimman lähellä yrityksesi perustuotetta tai -palvelua. Mahdolliset erikoisprojektit kannattaa toki mainita sivustolla, mutta referenssin katsojalle pitäisi heti käydä ilmi, mikä on yrityksen ydinosaamista.

      Runtu Works mobiili

       

      Runtu Works on yksi Netellon toteuttamista verkkosivustoista. Teemme sivustolle myös hakukoneoptimointia.

      Mitä sivustosi käyttäjä haluaisi tietää?

      Koska referenssien tehtävänä on vakuuttaa sivustolle saapunut käyttäjä yrityksesi osaamisesta, pohdi tarkkaan, tukevatko sivuston nykyiset referenssit tätä tavoitetta.

      Sivustollasi olevien, yksittäisten referenssien hyödyllisyyttä kannattaakin miettiä esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla:

      • Onko referenssi edelleen ajankohtainen ja edustaako se yrityksen ydinosaamista?
      • Tuleeko käyttäjälle selväksi, mikä on ollut yrityksesi rooli kyseisessä projektissa?
      • Kerrotaanko tärkeimmistä referensseistä riittävän monipuolisesti, onko mukana tarpeeksi kuvia ja videoita?

      Asiakaskertomuksetkin ovat referenssejä

      Etenkin asiantuntijapalveluiden kohdalla törmätään monesti tilanteeseen, jossa yksittäisiä referenssejä ei voida esitellä kovinkaan yksityiskohtaisesti.
      Tällöin projekteista kannattaa kertoa mieluummin yksittäisten artikkeleiden muodossa, joiden keskiössä ovat esimerkiksi asiakaskertomukset. Olisi hyvä, jos sisällöissä tuotaisiin esiin esimerkiksi konkreettisten tavoitteiden pääsemisestä, projektin kokonaisvaltaisuudesta sekä asiakkaalle seuranneista hyödyistä.

      Asiakaskertomukset voidaan toteuttaa esimerkiski puhtaasti case study -tyyppisinä teksteinä. Artikkelin joukkoon voidaan lisätä asiakkaan kommentteja projektista tai yrityksesi toimintatavasta.

      ×



      Netello
      Netello

      Tervehdys, miten voimme olla avuksi?

      Ps. Sinulle vastaa ihminen, ei botti.

      09:40