Luulitko, että paikallisella hakukoneoptimoilla viitataan perinteisen hakukoneoptimoinnin halpis-versioon? Todellisuudessa se on jotain ihan muuta – ja oikein tehtynä todella kannattavaa.
Mistä paikallisessa hakukoneoptimoinnissa on kysymys?
Paikallisen hakukonenäkyvyyden ideana on saada yrityksen tuotteet tai palvelut näkyville silloin, kun tietyllä alueella oleva käyttäjä etsii tietoa yrityksestä. Sen sijaan, että yritettäisiin kilpailla valtakunnallisesta näkyvyydestä, tavoitteena on varmistaa paras mahdollinen näkyvyys omalla kotikentällä.
Erityisen tärkeää paikallinen hakukoneoptimointi onkin yrityksille, joilla on selkeä maantieteellinen toimialue. Näin on usein esimerkiksi remontti- ja kunnossapitopalveluita tarjoavien yritysten kohdalla. Sama koskee tietyssä osoitteessa toimivia yrityksiä, kuten kampaamoita, joiden asiakaskunta tulee pääasiassa lähialueilta.
Tällaisten yritysten ei ole järkevää haalia sivustoilleen kävijöitä, jotka eivät sijaintinsa takia todellisuudessa olisi potentiaalisia asiakkaita.
Paikallinen hakukonenäkyvyys ja yrityksen tavoitteet
Suomen suurimmissa kaupungeissa toivat PK-yritykset voivat monesti olla tyytyväisiä jo siihen, että yritys saa näkyvyyttä kyseiseen kaupunkiin kohdennetuilla verkkohauilla.
Paikallinen näkyvyys omassa kaupungissa ei kuitenkaan välttämättä riitä silloin, kun siirrytään suurimpien kaupunkien ulkopuolelle. Esimerkiksi alle tunnin ajomatkan päässä pääkaupunkiseudusta sijaitsevat palveluyritykset ovat useammin kiinnostuneita näkyvyydestä suuressa lähikaupungissa kuin omassa kotikunnassaan. Syynä tähän on se, että tarjoamalla palveluitaan ainoastaan kotipaikkakunnallaan, nämä yritykset eivät välttämättä saavuttaisi riittävää kasvua.
Eikö paikallista näkyvyyttä voi jättää Googlen huoleksi?
Monen pienemmällä paikkakunnalla toimivan yrityksen hakukonenäkyvyys voi olla hyvä, kun yrittäjä tarkastaa sivustonsa näkyvyyttä omalta koneeltaan. Voi kuitenkin olla, että näkyvyys tippuukin roimasti, kun samat haut tehdään alueelta, josta yritys toivoisi saavansa kontakteja.
Ennen paikallisen hakukoneoptimoinnin suunnittelua on hyvä miettiä, mitä tietoja hakukoneilla on käytössään paikallisten hakutulosten muodostamiseen.
Oletetaan, että yrityksesi on Keravalla toimiva hotelli, jonka tavoitteena on saada lisää asiakkaita Helsingistä. Kun helsinkiläinen käyttäjä tekee yrityksellesi tärkeän verkkohaun: ”hotelli”, ei yrityksesi saakaan näkyvyyttä. Miksi? Käyttäjän antama hakutermi (”hotelli”) kertoo hakukoneelle selvästi, mistä asiasta käyttäjä on kiinnostunut. Käyttäjästä riippuen hakukoneet saattavat myös olla selvillä siitä, että haun teki helsinkiläinen käyttäjä (tai että haku tehtiin Helsingissä).
Kun hakukone yhdistää nämä kaksi signaalia toisiinsa, syntyy helposti kuva, että käyttäjä on etsimässä hotellia Helsingistä, eikä Keravalla sijaitsevaa hotellia.
Mikä avuksi?
Kuten edellä olevasta, pelkistetystä esimerkistä huomataan, paikallinen hakukonenäkyvyys vaatii aina tapauskohtaista suunnittelua ja oikeita työkaluja. Edellä mainitun esimerkin keravalaishotellin olisi suositeltavaa käyttää sekä hakukoneoptimointia että hakukonemainontaa paikallisen näkyvyyden saavuttamiseksi. Näiden kahden työkalun oikealla käytöllä voitaisiin varmistaa sekä näkyvyys yrityksen kotikaupungissa että kustannustehokas kasvusuunnitelman mukaisella alueella.
Verkkokaupan kansainvälistyminen ja ulkomailta tilaaminen ovat etenkin kuluttajapuolella jo pitkään olleet nykypäivää. Esimerkiksi Amazonin tai Zalandon kaltaiset verkkokauppajätit ovat tuttuja ostopaikkoja myös monille suomalaisille kuluttajille.
Miten sinun tulisi toimia, jos haluaisit laajentaa yrityksesi omaa verkkokauppaa ulkomaille? Kokosimme alle muutamia huomioitavia asioita.
Tiedätkö, kenelle olet myymässä tuotteitasi?
Yrityksen verkkokaupan kansainvälistyminen vaatii luonnollisesti uusien markkinoiden ja kohderyhmien tuntemista. Esimerkiksi pelkkä myynnin kasvattaminen EU-alueella saattaa olla tavoitteena liian lavea, koska kyseinen alue koostuu useammista erilaisista maista ja talouksista. Sen sijaan selkeämpi ja helpommin toteutettavissa oleva tavoite olisi tutustua maihin ja alueisiin, joissa tuotteellesi voisi olla kysyntää ja pyrkiä kasvattamaan myyntiä näissä tarkkaan valituissa maissa. Laajan alueen jakaminen pienempiin osiin auttaa sinua löytämään yrityksesi kannalta tärkeimmät kohdemarkkinat.
Miten tuotteesi pärjää kilpailussa?
Tarjoamasi tuote on saattanut menestyä hyvin yrityksesi kotimarkkinoilla, esimerkiksi luotettavien ja nopeiden toimitusten tai vähäisen kilpailun ansiosta. Kansainvälisillä markkinoilla tilanne voi kuitenkin olla toinen. Jos esimerkiksi myyt tuotetta, joka on tarjonnut ratkaisun kotimarkkinoillasi yleisenä pidettyyn ongelmaan, toistuuko kyseinen ongelma kotimarkkinoittesi ulkopuolella? Jos toistuu, pärjääkö tuotteesi hinnan tai laadun puolesta paikallisille kilpailijoille? Olisiko tuotteesi myyntiä mahdollista edistää, jos tekisit tuotteesta toisen version, joka vastaisi ulkomaisten markkinoiden odotuksiin ja vaatimuksiin.
Miksi ulkomaiset asiakkaat ostaisivat juuri sinulta?
Jos tarjoamallasi tuotevalikoimalla on mielestäsi edellytyksiä pärjätä kansainvälistyvässä verkkokaupassa, oletko miettinyt mitkä esteet käyttämäsi kauppa-alustan tulisi ylittää, jotta tilauksia saataisiin kerättyä myös ulkomailta?
1. Käyttöliittymän lokalisointi
Sivuston käyttäminen on useimmille asiakkaille helpompaa, jos tarjolla on hyvin lokalisoitu käyttöliittymä. Lokalisoinnissa tarvittavat käännöstyöt kannattaa teettää käännöstoimistolla, jotta lopputulos on taatusti ymmärrettävä ja oikea. Joissain tilanteissa käyttöliittymän lokalisointi saattaa myös edellyttää sivuston rakenteeseen tehtäviä muutoksia.
2. Tilaajaan kohdistuvien riskien vähentäminen
Lokalisointiin liittyy myös maakohtaisten toimitus- ja maksutapojen valinta, joka kannattaa tehdä huolella. Jos ostamassa olevat asiakkaat saavat eteensä heille outoja maksutapoja ja heille täysin vieraan logistiikkayrityksen nimen, on selvää, että tilauskynnys saattaa nousta liian suureksi. Myös tuotteiden palauttaminen tulisi tehdä mahdollisimman helpoksi, jotta yrityksesi kanssa asiointi vaikuttaisi mahdollisimman houkuttelevalta ja riskittömältä.
3. Tullien ja verojen huomiointi
Tullimaksut ja verot kuuluvat kansainväliseen kauppaan, mutta etenkin kuluttajat kokevat monesti tullimaksujen ja verojen selvittämisen hankalaksi. Jos esimerkiksi tilauksen tullaaminen jää pelkästään yksittäisen tilaajan vastuulle, saattaa asiakkaan mielikuva yrityksestäsi muuttua yllättäen tilaukseen lisättyjen tullimaksujen johdosta. Tästä syystä sinun kannattaakin selvittää, voitko tavaran lähettäjänä hoitaa tullaukset vastaanottajan puolesta – tai voiko käyttämäsi logistiikkayritys tehdä tullaukset.
Verkkokaupan kansainvälistyminen ja muut huomioitavat asiat
Kansainvälisesti suositut ostospäivät, kuten Black Friday ja Cyber Monday ovat tulleet jo Suomessakin tutuiksi. Jotta voisit hyödyntää kyseisten päivien tarjoaman potentiaalin, selvitä ensin, koska ensimmäiset myyntipäivät alkoivat yksittäisessä maassa (eli onko trendi jo ehtinyt vakiintua). Tämän jälkeen kannattaa selvittää, minkä ostospäivän yhteydessä yrityksesi olisi järkevintä näkyä. Koska kyseiset myyntipäivät eivät varsinaisesti ole sidottu mihinkään tiettyyn toimialaan, käydään kuluttajien huomiosta kovaa kilpailua kyseisinä ajankohtina. Tästä syystä hyvätkin tarjoukset voivat jäädä lunastamatta, jos et saa kuluttajia huomaamaan yritystäsi.
Toinen vähälle huomiolle jäävä asia kansainvälisessä verkkokaupassa ovat valuuttakurssit, ja etenkin niissä tapahtuvien muutosten vaikutukset kaupankäyntiin. Monesti sekä yritykset että kuluttajat tekevät tilauksia ulkomaisiin verkkokauppoihin juuri halpojen hintojen toivossa. Kun yksittäisen valutan arvo alkaa heikentyä, eivät ulkomaiset verkkokaupat enää näytäkään houkuttelevilta ostospaikoilta kyseistä valuuttaa käyttävien asiakkaan silmissä. Tästä syystä verkkokauppiaan tulisi pystyä ainakin jossain määrin seuraamaan valitsemiensa kohdemaiden talous- ja valuuttakehitystä.
Yrityksen verkkopresenssi on niin paljon muutakin, kuin pelkät verkkosivut. Sosiaalinen media on yhä tärkeämpi osa useimman vakavasti otettavan yrityksen brändiä.
Kun asiakas tutustuu yritykseen, jolta aikoo ostaa tuotteen tai palvelun, hän tyypillisesti kirjoittaa yrityksen nimen Googleen ja katsastaa muutaman ensimmäisen hakutuloksen.
Näin toimitaan erityisesti silloin, kun kyse on hintavammasta tuotteesta tai palvelusta. Asiakas haluaa varmistaa, että kyse on luotettavasta toimijasta, jonka kanssa uskaltaa tehdä kauppaa. Mitä korkeampi hinta, sitä varmempi hän haluaa olla ennen lopullista ostopäätöstä.
Lisäksi asiakas pyrkii mahdollisesti tutkimaan yrityksen kulttuuria sosiaalisen median avulla. Etenkin palvelutuotteiden kohdalla asiakas etsii usein myös yhteistyökumppania, jonka kanssa on mukava toimia.
Pelkkä halvin tai paras ei välttämättä riitä, jos vaihtoehtona ovat myös miellyttävä ja aito.
Google ei peittele mitään
Yrityksen nimellä tehdyt brändihaut tuottavat yleensä hakutuloksia, joiden kärjessä ovat yritysten omat verkkosivustot ja someprofiilit, mutta usein myös muita hakutuloksia.
Joissakin tapauksissa verkkosivusto on laitettu viimeisen päälle tikkiin, mutta someprofiilien visuaaliset elementit ovat vähän sinne päin. Välillä profiileissa on vanhentunutta tai toistensa kanssa ristiriitaista tietoa. Tämä antaa yrityksestä huonon vaikutelman ja saattaa heikentää yrityksen uskottavuutta asiakkaan silmissä.
Google ei myöskään tee eroa positiivisen ja negatiivisen informaation välillä, joten hakutulosten joukossa voi, yrityksen itse ylläpitämien profiilien lisäksi olla mitä tahansa muutakin sisältöä.
Sosiaaliset haut yleistyvät
Viime vuosien aikana myös sosiaaliset haut ovat yleistyneet. Eri toimialojen yrityksiä ja tekijöitä etsitään paljon esimerkiksi LinkedInistä ja liikkeen sijaintia tai aukioloaikoja Facebookista. Tämä kannattaa huomioida tarjoamalla asiakkaille ajantasaista informaatiota useammassa kuin yhdessä kanavassa.
Käyttäjä, joka selailee mobiililaitteellaan Facebookia, ei siis välttämättä vaivaudu avaamaan erikseen Googlea, nähdäkseen vaikkapa yrityksesi aukioloajat. Sen sijaan hän saattaa mielummin etsiä tietoa yrityksesi Facebook-sivulta.
Samalla asiakkaat näkevät, millaisia Facebook-päivityksiä yrityksesi on (tai ei ole) julkaissut.
Avainhenkilöiden somepresenssit ovat osa yrityskuvaa
Brändihauilla löytyy usein myös firman avainhenkilöiden LinkediIn- ja Twitter-tilejä.
Yrityksen työntekijät listautuvat yrityksen nimellä etsittäessä myös LinkedInin sisäisissä hauissa, jolloin kuka tahansa voi tutkia, keitä yritys työllistää.
Tästä syystä etenkin keskeisimpiä avainhenkilöitä kannattaa ohjeistaa ja tukea somen käytössä. Lähtökohtaisesti pitäisi pyrkiä siihen, että asiakkaan kohtaamiset brändin ja sen edustajien kanssa olisivat verkossa yhtä miellyttäviä kuin reaalimaailmassakin.
Varsinkin myyjien nimiä Googletetaan todella paljon ja usein ensimmäisten hakutulosten joukosta löytyvät heidän sosiaalisen median profiilinsa.
Sosiaalisten kanavien kautta tulee yhä useammin myös suoria yhteydenottoja, joista osa voi liittyä palveluiden ostamiseen ja osa esimerkiksi asiakaspalveluun. Some mielletäänkin usein matalan kynnyksen epäviralliseksi kontaktipinnaksi, jonka kautta yrityksen edustajalle voi olla helpompi laittaa alustavaa kyselyä kuin esimerkiksi sähköpostiin.
Mitä maineenhallinta edellyttää?
Kevyimmillään maineenhallintaan riittää, että someprofiilien visuaaliset elementit, valokuvat ja profiilitekstit ovat laadittu ammattimaisesti.
Laajimmillaan tehdään sisältösuunnitelmia ja somestrategioita sekä varmistetaan täysin yhteneväinen visuaalinen ilme kaikkien eri nettipresenssien välillä. Joissakin yrityksissä koko henkilöstö on puettu Linkedinissä tai Twitterissä yrityksen väreihin.
Tehokkain tapa vaikuttaa siihen millaista sisältöä Google nostaa brändihaussa ihmisten silmien eteen, on luoda yrityksen brändin alla runsaasti hyvää sisältöä ja huolehtia siitä, että vähintään yrityksen Facebook-sivu, LinkedIn ja Twitter ovat kuosissa.
Suojaa brändiäsi
Kun verkkosivujen ohella muustakon nettipresenssistä huolehditaan asianmukaisesti, suojaa se yritystä tarpeettomalta, negatiiviselta maineelta.
Säännöllisesti päivittyvä Facebook-, Twitter- tai LinkedIn-profiili vievät tehokkaasti Googlen etusivulla esimerkiksi keskustelupalstojen kirjoittelulta.
Somekanavat sopivat tarpeen vaatiessa erinomaisesti muun muassa nopeaan tiedottamiseen, oikaisujen tekemiseen ja kriisiviestintään, eli markkinointi ei suinkaan ole ainoa syy miksi yrityksen kannattaisi jalkautua someen.
Some ja hakukoneoptimointi
Sosiaalisen median vaikutusmekanismit optimointiin ovat monimutkaisempia kuin pelkästään ulkoa tulevan linkityksen suora kasvu. Somen suurin hyöty hakukoneoptimointiin syntyy epäsuorien vaikuttimien kautta:
Dominointi brändihauissa Googlen etusivulla
Liikenteen määrän lisääntyminen somen ansiosta
Parhaimmillaan yrityksen tuottama sisältö voi somen ansiosta kerätä tuhansia kävijöitä päivässä, jos linkkipostaus aiheuttaa paljon keskustelua esimerkiksi jossakin suuressa Facebook-ryhmässä tai lähtee leviämään re-twiittauksina syötevirrasta toiseen.
Viraali-ilmiöiden kehittäminen ei kuitenkaan ole helppoa, eivätkä blogipostaukset tavallisesti saavuta suurta suosiota ilman maksettua näkyvyyttä. Tärkeintä kuitenkin on, että koko ajan tapahtuu jotakin, jotta sekä Google että asiakkaat tietävät yrityksesi olevan aktiivinen toimija.
Maksettuakaan liikennettä ei kannata unohtaa, sillä varsinkin somessa mainontaa voidaan kohdentaa erittäin tarkasti esimerkiksi sukupuolen, ammatin tai jopa vuositulojen mukaan.
Sekä maksetuista että maksuttomista käynneistä jää yleensä jälki selaimeen, somepalveluun ja Googlelle. Tämän tiedon perusteella yritystäsi tarjotaan samalle kävijälle yhä uudelleen, niin somepalveluiden sisällä kuin niiden ulkopuolellakin.
Kun kävijä ryhtyy kirjoittamaan selaimen osoiteriville jotakin samankaltaista kuin yrityksesi verkko-osoite, ehdottaa selain sinun kotisivujasi. Kun hän etsii Googleen kirjautuneena yrityksesi toimialaan liittyviä tuotteita, tarjoaa Google ensimmäiseksi sinun yrityksesi tarjoamia vaihtoehtoja.
Somessa syntynyt vuorovaikutus potentiaalisen asiakkaan kanssa vaikuttaa siis epäsuorasti yrityksesi löytyvyyteen koko internetissä ja parantaa mahdollisuuksiasi saada kauppaa.
Somemarkkinointi ja hakukoneoptimointi eivät siis missään tapauksessa sulje toisiaan pois, vaan täydentävät toisiaan mitä tehokkaimmalla tavalla.
Laitetaanko yrityksesi sometilit kuntoon?
Ota yhteyttä Netelloon kun yrityksesi sometilit kaipaavat kasvojenkohotusta tai haluatte jalkautua sosiaalisen median kanaviin. Me teemme teille näyttävät kansibannerit ja graafiset elementit jonka jälkeen viemme yrityksenne sosiaalisiin medioihin tyylillä.
Meiltä saat tarvittaessa enemmänkin tukea. Teemme sisältösuunnitelmia, ohjeistuksia ja kirjoitamme tekstejä. Jos et tiedä miten missäkin somekanavassa kannattaa (milläkin tavoitteella) toimia, me opastamme.
Mikä pössis?
Laadukkaat sisällöt ovat bensiiniä somepresenssille ja digitaaliselle markkinointiviestinnälle.
Lue täältä asiakkaidemme kokemuksia sisältömarkkinoinnin palvelustamme: Jatkuva sisällöntuotto »
Jälkimarkkinointi luo pitkiä asiakkassuhteita
Hyvin toteutettu jälkimarkkinointi avaa mahdollisuuden lisämyyntiin ja asiakkuuden arvon kasvattamiseen. Siksi jälkimarkkinoinnin tulisi olla osana yrityksen toimintaa toimialasta riippumatta. Mutta mitä jälkimarkkinoinnilla oikeastaan tarkoitetaan?
Jälkimarkkinointi (after sales) on käytännössä asiakkuuden hoitoa, joka keskittyy kuitenkin ostotapahtuman jälkeiseen aikaan. Myytävästä tuotteesta tai palvelusta riippuen jälkimarkkinointi saattaa sisältää opastusta tai kyselyitä, joiden avulla voidaan tunnistaa asiakkaiden mahdollisia ongelmia tuotteen tai palvelun kanssa.
Kaikkien näiden toimenpiteiden takana oleva tavoite on asiakassuhteen ylläpitäminen ja seuraavan tilauskerran varmistaminen.
Miksi jälkimarkkinointi on tärkeää?
Hyvin hoidettujen asiakassuhteiden ansiosta lisämyynnin hakeminen vanhasta asiakaskunnasta on monessa tapauksessa huomattavasti kustannustehokkaampaa, kuin kokonaan uusien asiakkuuksien luominen.
Jälkimarkkinoinnin sähköiseen toteuttamiseen on monia syitä, keskeisimpiä ehkä kustannustehokkuus ja skaalautuvuus.
Esimerkiksi asiakaskyselyjen tai -postitusten toteuttamiseen on olemassa useita ohjelmistoja, joista osa on jopa kokonaan ilmaisia. Asiakaskyselyiden avulla voit lähestyä esimerkiksi asiakkaita, jotka ovat tehneet ostoksena vaikkapa edellisessä kuussa – tai vaihtoehtoisesti voit tehdä tarjouksen sisältävän asiakaspostituksen asiakkaille, joiden edellisestä ostokerrasta on jo kulunut aikaa. Tämäntyyppisissä tilanteissa sähköiset työkalut ovat osoittautuneet varsin tehokkaiksi ratkaisuiksi.
Verkkokaupassa jälkimarkkinointi tarjoaa myös tehokkaan kanavan mitata tarjottavan tuotevalikoiman kiinnostavuutta ja laatua. Voit esimerkiksi pyytää asiakkaitasi arvostelemaan tilatut tuotteet, jolloin saat suoraa palautetta myös tuotevalikoimasi laadusta. Näin toimimalla voit päätellä, tulisiko valikoimissasi olla vastaava tuote eri hintaluokasta tai toisenlaisilla ominaisuuksilla.
Jälkimarkkinoinnissa käytettävät työkalut eivät rajoitu vain sähköpostiin
Monesti eri mainosverkkojen kohdennustoiminnot mahdollistavat mainosten kohdentamisen, esimerkiksi valittujen sähköpostiosoitteiden perusteella. Näin toimimalla voit pyrkiä tavoittamaan vanhat asiakkaasi silloin, kun he etsivät tuotevalikoimaasi sopivia asioita hakukoneesta tai some-kanavista.
Auttaa myös ongelmien tunnistamisessa
Jälkimarkkinoinnin kautta saatu palaute antaa myös arvokasta tietoa siitä, millaiseksi asiakkaat ovat kokeneet aikaisemman viestinnän. Mikäli esimerkiksi arvolupaukset on ymmärretty väärin, ei myöskään asiakastyytyväisyy ole todennäköisesti korkealla. Tällaisissa tilanteissa esimerkiksi lisäopastuksen tarjoaminen saattaa parantaa asiakkuuden pitoa.
Monilla toimialoilla tilanne on usein korjattavissa yrityksen verkkosivuille lisättävien oppaiden tai muun lisämateriaalin avulla. Asiakaslähtöisesti luotu sisältö voi helpottaa esimerkiksi tuotteen käyttöönottoa, tai yleisimpien ongelmatilanteiden ratkaisemista. Joissain tilanteissa saatavilla oleva lisäaineisto voi vaikuttaa myös uusien asiakkaiden ostopäätöksen syntymiseen.
Monella yrityksellä on verkkosivujensa löydettävyyden kanssa sama haaste: keskeisten tuotteiden ja palveluiden näkyvyys jää kauas toivotusta. Tilanne on yleensä mahdollista korjata hakukoneoptimoinnin perusteiden kertauksella.
Varmista, että hakukoneiden on mahdollista löytää sivustosi
Mikäli yrityksesi ei löydy verkosta kunnolla omalla nimellään, on syytä selvittää, ovathan hakukoneet ylipäätään tietoisia yrityssivustosi olemassaolosta. On mahdollista, että olet vahingossa estänyt hakukoneiden pääsyn sivustollesi.
Jos olet esimerkiksi siirtänyt sivustosi toiseen verkkotunnukseen tai ottanut käyttöösi uuden verkkotunnuksen, eivät hakukoneet välttämättä ole tietoisia uudesta verkkotunnuksestasi. Auttaaksesi hakukoneita löytämään sivustosi, voit esimerkiksi yrittää osoittamaan muutamia linkkejä vaihtuneeseen tai uuteen verkkotunnukseen. Voit vaikkapa tiedottaa muutamille yhteistyökumppaneillesi verkkotunnuksesi vaihtumisesta ja pyytää, että he päivittäisivät omilla sivustoillaan olevat linkit uuteen verkkotunnukseen.
Tilanteet, joissa hakukoneiden pääsy sivustolle on estetty, liittyvät usein sivustouudistukseen. Esimerkiksi uutteen julkaisujärjestelmään siirryttäessä järjestelmän asetuksiin on saattanut jäädä valinta, joka estää hakukoneita indeksoimasta sivustollasi olevia sivuja. Käytännössä tämä tarkoittaa, että hakukoneet pudottavat sivustosi pois hakutuloksistaan.
Huolehdi, että sisällöt ovat kunnossa
Myös sivuston sisällöllä on valtava merkitys hakukonenäkyvyyteen. Hakukoneet suosivat sivustoja, joiden sisältö on runsasta, monipuolista ja relevanttia. Mikäli hakukoneet eivät osaa yhdistää sivustolla olevaa tietoa yrityksen toimialaan tai eivät pidä yrityksen sivustoa luotettavana tietolähteenä, voi näkyvyys jäädä heikoksi.
Kannattaa siis varmistaa, että sivustolla on kattavasti tekstisisältöä, joka kertoo yrityksen toimialasta ja vastaa käyttäjien ongelmiin ja kysymyksiin.
Mieti, voisitko hyödyntää paikallista näkyvyyttä
Paikallisesti toimivien yritysten harvoin kannattaa kilpailla verkkonäkyvyydestä koko Suomen alueella. Paikallinen hakukoneoptimointi onkin monesti paras tapa varmistaa näkyvyys sekä yrityksen kotikaupungissa että kustannustehokas kasvusuunnitelman mukaisella alueella.
Helppo keino edesauttaa paikallisesti toimivan yrityksen näkyvyyttä on myös varmistaa, että yrityksen Google MyBusiness -tiedot ovat kunnossa. MyBusiness -tietojen avulla Google pystyy luomaan niin kutsutun yrityskortin, jonka se esittää sopivaksi katsomiensa hakujen yhteydessä.
Lisäksi yrityksen sivuston sisällöissä olisi hyvä korostaa paikallista toimintaa ja tuoda esiin esimerkiksi paikallisesti toteutettuja referenssejä.
Myös mainonta tuo lisänäkyvyyttä Googlessa
Googlen hakutulosten yhteydessä esitettävät AdWords-mainokset tarjoavat yrityksellesi mahdollisuuden päästä suoraan hakutulosten kärkeen. Mainostaminen kannattaa toteuttaa aina suunnitelmallisesti, jotta budjetti pysyy yrityksellesi sopivissa raameissa ja että mainontasi on kohdistettu parhaalle mahdolliselle kohderyhmälle.
Haluatko tietää lisää?
Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!
Vaikka yksityiskohtainen suunnitelma verkkokaupan suosion lisäämiseksi tulee tehdä aina tapauskohtaisesti, muutamat perussäännöt pätevät useimmissa tapauksissa.
Myös verkkokaupan kävijämäärien lisääminen eroaa hieman tavallisen yrityssivuston liikennemäärien kasvattamisesta, sillä verkkokauppaan hankitulle liikenteelle on huomattavasti helpompaa laskea arvo. Kaupallisen arvon määrittäminen auttaa ja motivoi yrityksellesi sopivien liikenteen lähteiden valinnassa sekä mainosbudjetin tarkemmassa kohdentamisessa.
Monesti esimerkiksi uusien liikenteenlähteiden etsiminen, budjetin onnistunut kohdentaminen ja yhteydenpito olemassa oleviin asiakkaisiin ovat avainasemassa silloin, kun tavoitteen on kasvattaa verkkokaupan kävijämääriä.
Miten voit saada lisää kävijöitä verkkokauppaasi?
Ei ole olemassa yhtä keinoa, jonka avulla jokaisen verkkokaupan suosio olisi taattu. Suunnitelma tuleee tehdä aina verkkokaupan toimialan, tavoitteiden ja tarjolla olevan tuotevalikoiman mukaisesti. Muutamat peruasiat pätevät kuitenkin useimpien verkkokauppojen kävijämäärän kasvattamiseen.
1. Valjasta käyttöösi maksuttomat kanavat
Googlen orgaaninen hakuliikenne muodostaa pohjan monen verkkokaupan liikennemäärille.
Maksuttoman verkkohaun tuoma liikenne kannattaa pyrkiä aina maksimoimaan. Orgaaninen liikenne on erinomainen kanava yrityksesi tunnettavuuden lisäämiseen sekä konkreettiseen asiakashankintaan. Orgaanisen liikenteen lisäämiseksi kannattaakin varmistaa, että sivustosi hakukoneoptimointi on kunnossa.
2. Varmista, että oikea kohderyhmä löytää verkkokauppasi
Jos verkkokauppasi sisältö liittyy esimerkiksi tiettyyn harrastukseen, kannattaa selvittää, onko kyseisen toiminnan ympärille muodostunut yhteisöjä, forumeita tai sivustoja. Olemassa olevat yhteisöt voivat tarjota mahdollisuuden mainostilan ostamiseen tai esimerkiksi näkyvyyden kasvattamiseen yhteisön sisäisessä uutiskirjeessä. Yhteisöistä saattaa löytyä potentiaalisia, juuri sinun verkkokauppasi toiminnasta kiinnostuneita asiakkaita.
3. Hyödynnä mainontaa ja kumppanuusohjelmia
Hakukonemainonta on toimivuutensa vuoksi yksi verkkokauppiaiden tärkeimmistä työkaluista liikenteen lisäämisessä. Jotta hakukonemainonta ei nakertaisi koko mainosbudjettiasi, kannattaa se suunnitella mahdollisimman tuloslähtöisesti.
Kumppanuusohjelmat ovat myös eräänlaista mainontaa. Kumppanuusohjelmilla tarkoitetaan käytäntöä, jossa ulkoinen taho (esimerkiksi blogin ylläpitäjä) ohjaa verkkokauppaasi liikennettä ja saa vastineeksi korvauksen lähettämänsä liikenteen tuomista kaupoista.
Mikäli myymäsi tuotteet liittyvät esimerkiksi tiettyyn harrastukseen, voi verkosta löytyä esimerkiksi harrastustoimintaan liittyviä blogeja, joiden kirjoittajat saattaisivat olla halukkaita yhteistyöhön. Kumppanuusohjelmien pyörittämiseen on olemassa erilaisia ohjelmia, mutta yksinkertaisen seurannan pystyt rakentamaan myös Google Analyticsin avulla.
4. Tavoita kohderyhmäsi sosiaalisessa mediassa ja uutiskirjeiden avulla
Sekä yhteisöpalvelut että uutiskirjeet ovat erinomaisia kanavia verkkokauppasi kanta-asiakkaiden tavoittamiseen. Yhteisöpalvelujen seuraajamäärien ja uutiskirjeen vastaanottajien määrän kasvattaminen vaatii kuitenkin hieman aikaa ja paneutumista. Siksi näiden kanavien hyödyntäminen on usein mahdollista vasta pitempään toimineille verkkokaupoille.
Uudenkin verkkokauppiaan on kuitenkin hyvä ryhtyä keräämään sosiaalisen median sivustoilleen ja uutiskirjeilleen seuraajia melko hyvissä ajoin, jotta niille saadaan muodostettua jonkinlainen pohja.
5. Anna alennuskoodeja
Verkkokauppojen alennuskoodit toimivat monesti hyvin niin sosiaalisessa mediassa kuin uutiskirjeissäkin.
Verkosta löytyy myös useita sivustoja, jotka listaavat verkkokauppojen alennuskoodeja. Joissain tapauksissa tällaiset sivustot voivat myös ohjata lisää liikennettä suoraan verkkokauppoihin. Ennen alennuskoodien tarkastamista muistathan kuitenkin varmistaa, että koodilla annettavan alennuksen suuruus ja siihen liittyvät ehdot ovat sellaiset, joihin sinulla on oikeasti varaa.
Haluatko tietää lisää?
Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin. Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!
Pelkkä sivustouudistus ei automaattisesti saa seurantaohjelmien kävijätilastoja nousuun, vaan kävijämäärien lisäämiseksi pitää tehdä selkeä suunnitelma.
Yrityksen sivustouudistus vaatii monesti paljon panostusta, koska sisällöt, kuvat ja sivuston visuaalinen ilme pitää saada nykyaikaiseksi. Uuden sivuston avaamisen jälkeen edessä saattaa kuitenkin olla melko karu herätys. Tässä artikkelista löydät konkreettisia vinkkejä ja ohjeita kävijämäärän nostamiseen.
Kävijämäärän lisääminen ja huomioitavat asiat
Ennen kuin alat suunnittelemaan sivustosi kävijämäärien nostamista, on hyvä tiedostaa ettei yrityksellesi ole välttämättä mitään hyötyä täysin satunnaisista vierailijoista, jotka eivät kuulu yrityksesi kohderyhmään. Tästä syystä ei ole se ja sama mistä ja miten kävijät saapuvat sivustollesi – monesti asiayhteys ratkaisee keräämäsi liikenteen laadukkuuden, sekä sivustouudistuksen onnistuneen lopputuloksen.
Kävijämäärät olisikin hyvä pitää mielessä jo uutta sivustoa suunniteltaessa. Esimerkiksi uuden sivuston sisältöä suunniteltaessa olisi hyvä miettiä tavoiteltavaa yleisöä, eli henkilöitä joiden haluat päätyvän sivustollesi. Saatat esimerkiksi haluta tavoittaa sekä edustamaasi tuotemerkkiä hakevat henkilöt että yleisön joka hakee ratkaisua tiettyyn ongelmaan. Tässä tilanteessa sinun ei kannata suunnitella sivustosi sisältöä pelkästään yksittäisen tuotemerkin varaan, koska asiakaspolun alussa olevat käyttäjät eivät välttämättä vielä tunne edustamaasi tuotemerkkiä – eivätkä näin ollen osaa hakea tietoa kyseisellä tuotemerkillä, jolloin heidän tekemät verkkohaut keskittyvät monesti käyttäjällä olevan ongelman ympärille.
Hakukoneoptimointi on yksi tärkeä osa sivuston kävijämäärän kasvattamisessa.
Toinen keskeinen asia liittyy tarjoamasi sisällön laajuuteen ja monipuolisuuteen. Etenkin ratkaisua hakevat käyttäjät arvostavat monesti laajoja sisältöjä, joista he voivat löytää vastauksia ja lisätietoja heitä askarruttaviin kysymyksiin. Laajojen ja monipuolisten sisältöjen avulla voit myös useasti varmistaa, että sivustollesi saapuneet käyttäjät viettävät mahdollisimman paljon aikaa tuottamiesi sisältöjen parissa.
Mitä keinoja yrityksellä on sivuston kävijämäärien lisäämiseen?
Yritykselläsi on olemassa useita kanavia sivuston kävijämäärien kasvattamiseen – Google-mainonta ja hakukoneoptimointi ovat monesti varsin keskeisiä ja toimivia kanavia kävijämäärien lisäämisessä, koska kyseisten kanavien avulla pystyt tavoittamaan käyttäjän juuri silloin kun tarjoamasi tuote tai palvelu kiinnostaa häntä. Sivuston kävijämäärien lisäämisen ei kuitenkaan tarvitse rajoittua pelkästään Googleen.
Yrityksesi toimialasta riippuen myös yhteisöpalvelut kuten Facebook ja LinkedIn voivat osoittautua hyviksi liikenteen lähteiksi. Tämän lisäksi myös sähköpostilla lähetettävät uutiskirjeet voivat ohjata yrityksesi vanhoja asiakkaita taikaisin sivustollesi. Useilla toimialoilla on myös olemassa omia yhteisöjä ja/tai verkkojulkaisuja joissa mukana oleminen saattaa lisätä myös sivustosi saamaa näkyvyyttä.
Somekanavat ja uutiskirjeet ovat hyviä kävijämäärän lähteitä
Mittaa ja analysoi
Kävijämäärien lisäämisessä ei kannata tyytyä pelkästään kasvaviin käyttäjämääriin – vaan pelkän määrän lisäksi kannattaa huomioida myös laatu. Tutustu käytössäsi olevaan verkkoanalytiikka ohjelmaan (tai asenna sivustollesi esimerkiksi maksuton Google Analytics), ja pyri selvittämään mihin suuntaan esimerkiksi sivustollasi käytetty aika on muuttunut, kuinka monta sivua käyttäjät katsovat vierailunsa aikana ja mistä liikenteen lähteestä saat parhaimman laatuista liikennettä.
Haluatko tietää lisää?
Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin. Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!
Googlen etusivulle pääsemisestä on tullut yksi yritysten markkinointiprioriteeteista, eikä syyttä. Vuosien varrella Googlen kautta tehtävien verkkohakujen määrä on kasvanut hurjasti toimialasta riippumatta. Joillakin toimialoilla etusivulle pääseminen onnistuu kohtalaisen helposti, toisilla hyvä hakukonenäkyvyys taas vaatii pitkäaikaista ponnistelua.
Millä termeillä Googlen etusivulle kannattaa pyrkiä?
Sivuston näkyvyys Googlen etusivulla kannattaa pyrkiä maksimoimaan hyödyntämällä mahdollisimman montaa hakutermiä. On kuitenkin tärkeää selvittää etukäteen, kuinka suosittuja käytettävät hakusanat ovat.
Kannattaa myös huomioida kohderyhmän toiminnan erilaiset vaiheet. Potentiaalisella asiakkaalla saattaa esimerkiksi aluksi olla selkeä tarve tai ongelma, mutta mikäli hän ei vielä tunne yrityksesi tarjoamaa ratkaisua, ei hän myöskään osaa hakea tietoa oikeilla tuote- ta palvelunikkeillä
Asiakas saattaa esimerkiksi kirjoittaa Googleen lyhyen kuvauksen ongelmastaan tai tarpeestaan. Mikäli yrityssivustosi löydettävyys on rakennettu pelkkien tuote- tai tuoteryhmien nimien ympärille, saattaa se jäädä kokonaan ilman hakukonenäkyvyyttä. Onkin tärkeää, ettei löydettävyyttä rajoiteta käyttämällä liian tarkkoja hakusanoja.
Mitä vaihtoehtoja yritykselläsi on olemassa?
Googlen etusivulle vie käytännössä kaksi reittiä: maksuttomat hakutulokset ja maksetut mainokset. Moni yritys haluaa minimloida verkkoliikenteestä aiheutuvat kustannukset, minkä takia niin kutsuttua orgaanista eli maksutonta hakukoneliikennettä pyritään hankkimaan mahdollisimman paljon.
Vaikka olisitkon karsimassa verkkosivustosi liikenteestä koituvia kuluja, ei maksettua mainontaa kannata välttämättä sulkea kokonaan pois. Mainonta on kätevä keino esimerkiksi sen selvittämiselle, tuoko vaikkapa yksittäinen hakutermi sivustollesi kauppaan johtavaa liikennettä.
Maksetun mainoksen avulla voit myös nostaa yrityksesi Googlen hakutulosten kärkeen muutamaksi kuukaudeksi. Näiden kuukausien aikana voit seurata, tuovatko valitsemasi hakutermit sivustollesi tavoitteidesi mukaista liikennettä.
Voit sen perusteella päättää, kannattaako sinun panostaa myös hakuksanan orgaaniseen näkyvyyteen vai siirtyä testaamaan jonkin toisen hakutermin toimivuutta.
Miksi Googlen etusivulle on välillä vaikeaa päästä?
Joskus etusivulle pääseminen voi tuntua mahdottomuudelta. Missä on vika, jos sivustosi ei kovasta yrittämisestä huolimatta pärjää hakukonenäkyvyydessä?
Usein ongelma on valitun hakusanan kovasta kilpailutilanteesta.
Etusivun paikkoja saattaa pitää esimerkiksi pörssiyhtiöt tai muut suuret toimijat, joiden panostukset sivoston näkyvyyteen on valtavat. Tällaisissa tilanteissa kannattaa pyrkiä selvittämään, mitä asioita hakutuloksissa omaa sivustosia paria paikkaa ylempänä yritystä tekevät paremmin. On kuitenkin mahdollista, että kilpailijoiden saavuttama etumatka on liian suuri kurottavaksi kiinni nopeasti. Silloin kannattaa keskittyä ensisijaisesti valitun hakusanan synonyymien tutkimiseen.
Erittäin kilpailtujen hakutermien kohdalla tulee myös huomioida hakutermistä saatava hyöty. Mikäli yrityksesi tarjoama tuote ei esimerkiksi hintansa osalta ole kilpailukykyinen, ei pelkkä hakukonenäkyvyys välttämättä auta parantamaan tilannetta. Monet asiakkaat vertailevat ja kilpailuttavat toimijoita ennen ostopäätöksen tekemistä, joten tarjottavan tuotteen kilpailukykyä on tärkeää tarkastella kriittisesti suurempiin ponnistuksiin ryhtymistä.
Haluatko tietää lisää?
Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!
Yrityksen tulisi pystyä hankkimaan verkkonäkyvyyttä ainakin parista erillisestä kanavasta. Toisinaan hyvin toteutetun hakukonenäkyvyyden ajatellaan riittävän takaamaan yritykselle loistava verkkonäkyvyys, mutta aina näin ei ole. Asiakkailla on nimittän erilaisia tottumuksia, jotka vaikuttavat heidän tapoihinsa etsiä tietoa verkossa.
Mistä kanavista yrityksen verkkonäkyvyys kannattaa hankkia?
Kanavat, joissa yrityksesi pitäisi näkyä riippuvat pitkälti yrityksesi kohderyhmästä.
Onkin tärkeää, että markkinoija tunnistaisi ne sosiaalisen median kanavat, joita yrityksen kohderyhmäkin käyttää. Jos haluat esimerkiksi tavoittaa milleniaaleja, kannattaa panostukset todennäköisesti laittaa mieluummin kuvanjakopalvelu Instagramiin kuin Facebookiin. Kanavien sopivuuden analysoiminen helpottaa lisäksi myös mahdollista mainosbudjettien kohdentamista.
Yhteisöpalvelut vaativat aktiivisuutta
Kehitä keskustelua ja muista aitous
Sosiaalisen median kekiössä on yleensä ajankohtaisten ilmiöiden ympärille syntyvä keskustelu. Pelkkä yritysprofiilin pystyttäminen ja silloin tällöin tehtävät päivitykset eivät siis palvele sosiaalisen median käyttäjien odotuksia. Jos somenäkyvyyteen ei ole resursseja juurikaan panostaa, voi monesti olla parempi jättää profiilin perustaminen myöhemmäksi.
Säännöllisyys on siis yhteisöpalveluissa tärkää. Jos esimerkiksi julkaiset yrityssivustollasi blogitekstin tai uuden tuotteen, kerro siitä yhteisöpalvelussa eli markkinoi ajankohtaista sisältöä.
Kun yrityksesi on menossa messuille, tarjoa vapaaliput parille seuraajallesi. Yrityksen verkkonäkyvyyden kannalta somea kannattaakin ajatella viestinnän apuvälineenä, jolloin sisällön tuottaminen yhteisöpalveluihin ei muodostu ylivoimaiseksi esteeksi.
Sosiaalisessa mediassa yrityksiltä odotetaan aitoutta ja läpinäkyvää toimintatapaa. Viime kädessä yritykset kilpailevat monissa somepalveluissa käyttäjien ystävien, perheenjäsenten ja tuttavien julkaisemien sisältöjen kanssa. Kannattaakin pohtia huolella, millaista äänensävyä haluaa sosiaalisessa mediassa käytttää.
Miten näkyvyys verkkohauissa kannattaa suunnitella?
Myös perinteisen Google-näkyvyyden kohdalla markkinoijan kannattaa pohtia, miten omat tavoitteet on mahdollista saavuttaa.
Oletetaan että yritykselläsi on myynnissä viisi toisistaan poikkeavaa tuotetta. Tällöiin vaihtoehtoina olisi:
Varmistaa, että yrityksesi löytyy hyvin jokaisen viiden tuotteen tai tuoteryhmän nimellä.
Selvittää, mitä hakutermejä asiakkaasi käyttävät kahta tärkeintä tuotettasi vertaillessaan.
Jälkimmäinen malli antaa sinulla mahdollisuuden tuplata hakutermien arsenaalin. Voit myös skaalata saman strategian koko tuotevalikoimaasi.
Toimintamalli onkin monesti varsin hedelmällinen, etenkin tilanteissa, joissa kilpailijat ovat tyytyneet varmistamaan näkyvyyttään pelkillä tuoteryhmien nimillä.
Haluatko tietää lisää?
Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin. Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!
Hakukonenäkyvyys Googlessa mielletään monissa yrityksissä tärkeäksi asiaksi, mutta sopivaa strategiaa ja keinoja löydettävyyden toteuttamiseen ei tahdo löytyä. Aiemmin toteutettu hakukonemainonta tai sivuston optimointi ei ehkä tuottanut toivottuja tuloksia, jonka vuoksi sivujen näkyminen Googlessa tuntuu ylivoimaiselta haasteelta.
Mitä hakukonenäkyvyyden saanti Googlessa vaatii yritykseltäsi?
Toteutetaanpa yrityksesi hakukonenäkyvyys sitten maksullisilla mainoksilla tai orgaanisten hakutulosten kautta, vaatii hyviin tuloksiin pääseminen aina jotain. Hakukonenäkyvyyden toteuttaminen ei ole prosessi, joka voidaan toteuttaa täysin irrallaan yrityksen muusta toiminnasta. Syy tähän on se, että löydettävyyden tulisi olla linjassa yrityksen tavoitteiden, osaamisen ja resurssien kanssa. Näin ollen löydettävyys ei voi toimia omassa maailmassaan, vaan sen tulee toimia tarkoin yhteen yrityksen muiden markkinointitoimintojen kanssa.
Koska orgaaninen eli maksuton näkyvyys mahdollistaa kustannustehokkaan tavan näkyä Googlessa – etenkin pitkällä aikavälillä – ei sivuston hakukoneoptimoinnin perusasioita sovi unohtaa. Varmista siksi, että sivustollasi on sisältöä jota hakukoneet pystyvät tulkitsemaan, ja jossa käsitellään käyttäjiä kiinnostavia asioita. Älä myöskään unohda sivuston ulkoisen linkityksen tärkeyttä. Mikäli yrityksesi kilpailijat pystyvät hankkimaan sivustoilleen laadukasta ulkoista linkitystä – mutta sinä et – on selvää, että kilpailuasetelmasi jäävät heikoksi.
Hakukonenäkyvyyden perusasioita kertaillessa, ei myöskään sovi unohtaa yrityksesi liiketoiminnallisia tavoitteita. Tavoiteltavan näkyvyyden tulee olla linjassa yrityksesi tavoitteiden kanssa, jotta yritykselläsi olisi mahdollisuudet hyötyä näkyvyydestä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yrityksen kannattaa olla mahdollisimman valikoiva sen suhteen millä termeillä (tai joissain tapauksissa toimialoilla) yritys haluaa löytyä. Mahdollisimman laajan Google näkyvyyden haaliminen ei välttämättä tuota yrityksellesi mitään hyötyä, mikäli et pysty konvertoimaan näkyvyyttä liideiksi tai suoriksi kaupoiksi.
Näkyvyys Googlessa vaatii pitkäjänteistä työtä
Hakukonenäkyvyys Googlessa ei monestikaan tule täysin vaivatta, vaan näkyvyyden saantiin vaaditaan usein pitkäjänteistä työtä. Tästä syystä hakukonenäkyvyyden toteuttamiseen sopiva työkalu tulee valita yrityksen strategian mukaisesti. Kilpaillulla toimialalla pikaista näkyvyyttä toivovan yrityksen on ehkä parempi turvautua maksettuun hakusanamainontaan, kun taas maksuttoman liikenteen kustannustehokas hankkiminen saattaa sopia paremmin pitkän aikavälin tähtäimellä toimivalle yritykselle.
”Hakukoneoptimointi on edesauttanut tuloksemme ja liikevaihtomme kasvua. Tarjouspyyntöjä tulee tasaiseen tahtiin ja olemme saaneet uusia asiakkaita. Alussa meni hetki ennen kuin näkyvyys nousi, mutta tulokset alkoivat näkymään kyllä yllättävänkin nopeasti. Teitte mitä lupasitte!”
Hakukonenäkyvyys Googlessa – vaihtoehtoja on tarjolla
Nykyään yhä useampi Googlehaku sisältää useita erityyppisiä elementtejä, jotka lisäävät yrityksesi mahdollisuuksia näkyvyyden saantiin. Tutkimusten mukaan enää 55-60% hakutuloksista sisältää pelkästään maksullisia tai maksuttomia hakutuloksia. Markkinoijalle tämä tarkoittaa uusia kanavia erottua ja näkyä.
Esimerkiksi vastauslaatikot ja hakutermiin liittyvät kyselyt tulevat nykyään esiin jo varsin monen hakutuloksen kohdalla. Kyseiset elementit tulevat monesti näkyviin etenkin laajakäsitteisten verkkohakujen kohdalla. Vastauslaatikoiden tarkoituksena on antaa käyttäjälle nopea määrite laajaa aihetta koskevaan verkkohakuun. Osalle käyttäjistä vastauslaatikon antama lyhyt määrite voi olla riittävän hyvä vastaus heidän etsimäänsä kysymykseen, toisille käyttäjille vastauslaatikon sisältö ja siihen liittyvät hakutermit voivat toimia kanavana verkkohaun tarkentamiselle. Mikäli yrityksesi on toimialallaan riittävän merkittävä toimija, voit pyrkiä optimoimaan sivustosi sisältöä siten, että yrityksesi tuoma sisältö näytetään vastauslaatikossa. Pienemmän yrityksen on kuitenkin monesti tuottoisampaa pyrkiä iskemään tarkennettuihin verkkohakuihin, kuin yrittää saada näkyvyyttä laajoilla yleistermeillä.
Sekä desktop että mobiililaitteilla tehtävissä verkkohauissa näkyy monesti myös kuvilla varustettuja ”sisältökaruselleja”, esimerkkeinä näistä vaikkapa Twitter -packit. Twitter -packkien kohdalla kyse on tehtyyn verkkohakuun liittyvistä ajankohtaisista tweeteistä. Vastaavia erityistuloksia, voi tulla eteen myös verkkohaun aiheeseen liittyvän kuvamateriaalin suhteen. Näkyvyyden hankkiminen kuvamateriaalin kanssa vaatii monesti vain kuville tehtävää kevyttä optimointia. Suomenkielisen sisällön kohdalla, kuviin liittyvät hakutulokset ovat selvästi yleisempiä, kuin vaikkapa Twitter -packit. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, ettei Twitterin käyttö ole maassamme kovinkaan laajaa, jonka vuoksi suomenkielisiä (aiheeseen liittyviä) Tweettejä ei välttämättä ole saatavilla.
Paikallista toimijaa haettaessa hakutuloksiin ilmestyy monesti myös ns. karttatuloksia, jotka esittelevät erityisesti paikallisia yrityksiä. Kyseinen erikoiselementti tarjoaa myös hyvät mahdollisuudet lisänäkyvyyden saantiin, etenkin jos yrityksesi toimii vain tietyssä osoitteessa.
Netello Systems – digiliiketoiminnan ammattilainen
Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita, jotka auttavat yrityksesi kilpailijoidesi edelle.
Hallitsemme verkkoliiketoiminnan eri osa-alueet hakukoneoptimoinnista verkkosivustoihin ja verkkokauppoihin 18 vuoden kokemuksella. Tavoitteemme on auttaa yritystäsi menestymään ja kasvattamaan myyntiä.
Oman verkkokaupan perustaminen voi olla järkevä panostus
Oikein suunniteltuna ja toteutettuna verkkokaupan avulla on mahdollista kasvattaa yrityksen asiaksmääriä ja kassavirtaa. Verkkokaupan perustaminen ei onneksi ole nykyään vain suuryritysten mahdollisuus, sillä myös PK-yritysten on kohtalaisen vaivatonta myydä tuotteitaan verkossa.
Useimpia tuotteita ja palveluita voi myydä verkossa
Fyysisen tavaran lisäksi verkossa voi myydä palveluita, jolloin verkkokauppa opastaa asiakasta sopivan palvelun löytämisessä ja ohjaa esimerkiksi sähköiseen ajanvaraukseen. Palveluiden lisäksi myös monet ohjelmistotuotteet hankitaan nykyään erilaisista verkkokaupoista. Verkon kautta voidaankin myydä lähes mitä vain; teknisiä esteitä myynnille ei ole. Joissain tilanteissa lainsäädäntö voi kuitenkin rajoittaa tai estää tiettyjen tuotteiden etämyyntiä.
Verkkokaupan perustamista on turha arastella. Yhä suurempi määrä ihmisistä ostaa tuotteita ja palveluita verkosta, joten mikset myisi ostohaluisille? Verkkomaksaminenkin on nykyään turvallista ja helppoa. Pelkästään suomalaiset kuluttajat ostivat esimerkiksi vuonna 2017 verkosta yhteensä 4,9 miljardilla eurolla (lähde: Kaupan Liitto).
Kivijalkamyymälä ja verkkokauppa tukevat toisiaan
Toisinaan omalla verkkokaupalla saattaa olla myös kivijalkamyymälää tukeva vaikutus.Toisinaan asiakkaat etsivät ideoita ja vertailevat tuotteita aktiivisesti verkossa, mutta päätyvät silti ostamaan tuotteensa (tai palvelunsa) paikan päältä myymälästä. Tällaisissa tilanteissa pieni ja kustannustehokkaasti pyöritetty myymäläketju voikin toimia esimerkiski tietynlaisena tavaran noutopisteenä, jossa asiakasta voidaan palvella henkilökohtaisesti samalla, kun tavaran toimittamiseen liittyvät työtehtävät ja kulut minimoidaan.
Moni yrittäjä miettii maksullisten verkkohakemistojen tarpeellisuutta, sillä useassa hakemistossa mukana oleminen aiheuttaa vuositasolla helposti useamman satasen menoerän. Kokosimme yhteen tärkeimpiä näkökulmia, jotka auttavat sinua päättämään, onko verkkohakemistoista hyötyä yrityksellesi.
1) Vertaile keskenään eri hakemistoja
Mikäli käyttämäsi verkkohakemiston tavoitteena on ohjata käyttäjiä yrityksesi verkkosivuille, tarkasta Google Analyticsistä, kuinka paljon kyseinen hakemisto lähettänyt sivustollesi liikennettä esimerkiksi kuluneen kuuden kuukauden aikana. Mahdollisesti alhaisiksi jääviin liikennemääriin on hyvä pyrkiä löytämään selvä syy. Onko kyseessä esimerkiksi tarkkaan rajattuun toimialaan liittyvä hakemisto vai useita toimialoja listaava yleishakemisto?
Jotkin verkkohakemistot tarjoavat asiakkailleen myös kevyttä statistiikkaa esimerkiksi ilmoituksen näyttökerroista. Mikäli olet tietyssä hakemistossa mukana vain näkyvyyden vuoksi, kannattaa näyttökertojen suuntaa seurata vähintään pari kertaa vuodessa. Jos näyttökertojen suunta on selvästi laskussa, saattaa kyseinen hakemisto olla kasvanut sen verran suureksi, että yrityksesi ilmoitus hautautuu muiden mainostajien joukkoon.
2) Ota selvää hakemistojen tuomista konversioista
Mikäli yrityksesi sivustolla on palautelomake, voit asettaa palautelomakkeen lähettämisen seurantaan esimerkiksi Google Analyticsiin. Tämän jälkeen pystyt näkemään tuoko kyseinen hakemisto sivustollesi konvertoituvaa liikennettä.
Jos yrityksesi saamat yhteydenotot tulevat pääasiassa puhelimitse, voit lisätä hakemistoon esimerkiksi muutamaksi kuukaudeksi numeron, jota ei löydy yrityksesi sivuilta ja tarkkailla, tuleeko numeroosi soittoja. Tarkkaan valittua numeroa käyttämällä pystyt yhdistämään saadun puhelun käyttämääsi hakemistoon.
Edellä kuvailluista toimista on hyötyä etenkin silloin, jos hakemistossa mukana olosta joudutaan maksamaan korkeaa vuosi- tai kuukausimaksua.
3) Huomioi vaikutukset hakukoneoptimointiin
Joissain tilanteessa yrityksen verkkosivuja ilmoitetaan lukuisiin verkkohakemistoihin siinä toivossa, että hakemistojen antamat linkit nostaisivat yrityksen näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa. Hakemistojen vaikutus hakukoneoptimointiin ei kuitenkaan ole automaattisesti positiivinen. Hakemiston vaikutus sivuston näkyvyyteen riippuu pitkälti siitä, miten hakemisto linkittää sivustollesi ja minkälainen hakemisto on kyseessä.
Esimerkiksi yleishakemistojen (hakemisto linkittää kaikkiin mahdollisiin yrityksiin toimialasta riippumatta) hakukonenäkyvyyteen tuoma vaikutus saattaa olla lähes olematon, kun taas tarkasti yrityksen toimialaan liittyvät hakemistot voivat parantaa yrityksen hakukonenäkyvyyttä. Lisäksi on hyvä huomioida, että verkkohakemistot voivat lopettaa toimintansa tai muuttaa toimintatapojaan (esim. linkitykselle asetetaan rajoitteita) koska tahansa. Siksi on tärkeää, ettei sivuston ulkoista linkitystä rakenneta pelkkien hakemistojen varaan.
4) Kartoita vaihtoehdot
Jos olet käyttänyt maksullisia verkkohakemistoja lähinnä yrityksesi näkyvyyden kasvattamiseen, voit kokeilla, mitä esimerkiksi yhteisöpalvelujen mainosohjelmat tuottaisivat vastaavalla budjetilla. Yleisimmät yhteisöpalvelut mahdollistavat mainoksien esittämisen tarkkaan kohdennetulle yleisölle, jolloin yrityksesi mainokset näkyvät vain niille henkilöille, joita yrityksesi tarjoamat tuotteet ja palvelut todella kiinnostavat. Tämän lisäksi yhteisöpalveluissa käytävät keskustelut mahdollistavat monesti yhteydenottojen keräämisen.
Haluatko tietää lisää?
Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin. Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!
Valinnoistasi riippuen käytämme evästeitä sisällön räätälöimiseen, sivuston
kävijämäärien analysoimiseen, sosiaalisen median ominaisuuksien tukemiseen ja
kohdentaaksemme markkinointia. Voit aina muuttaa evästeasetuksiasi sivun alareunan Tietosuoja-linkistä.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Näillä evästeillä toteutetaan toimintoja, joita ilman verkkosivustoa ei voi käyttää tarkoituksenmukaisesti. Niiden avulla sallitaan sivulla siirtyminen ja sivuston suojattujen alueiden käyttö. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tilastoevästeet auttavat meitä ymmärtämään, miten vierailijat käyttävät Niiden avulla kerätään ja raportoidaan tietoja nimettömästi.
Markkinointi
Markkinointievästeitä käytetään selailutapojen ja selaustoiminnan seuraamiseen. Näiden tietojen avulla voimme näyttää sinulle mainoksia, jotka ovat juuri sinulle ajankohtaisia/personoituja, sivustollamme ja sen ulkopuolella. Markkinointievästeiden tallentamia tietoja voidaan jakaa kolmansien osapuolten kanssa.