Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Äänihaut ja hakukoneoptimointi

Puheentunnistuksella toimivat digiassarit (yleisimpinä Applen Siri ja Googlen Assistant) ovat suosittuja helppokäyttöisyytensä vuoksi. Monet käyttäjät, jotka ovat aiemmin karttaneet mobiilissa tehtäviä verkkohakuja esimerkiksi laitteen hankalalta tuntuvan näppäimistön vuoksi, ovat siirtyneet käyttämään äänihakuja. Tämä kasvattaa mobiilihakujen määrää entisestään, mutta asettaa myös joitakin erityisvaatimuksia etenkin liittyen sivuston sisältöön. Lue, mitä kaikkea sinun tulee tietää äänihakujen vaikutuksesta sivustosi verkkonäkyvyyteen.

Äänihakujen vaikutus hakukonenäkyvyyteen

Äänihakujen erityispiirteitä

Koska monet kokevat mobiililaitteiden näppäimistöt edelleen hankaliksi, ovat mobiililaitteilla kirjoitetusti tehtävät haut yleensä vain 1-3 lauseen pituisia. Puhumalla tehdyt verkkohaut ovat puolestaan pidempiä ja keskutelumaisempia. Äänihauissa käytetyt haut ovat usein kokonaisia lauseita, joilla haetaan ratkaisua hyvinkin yksityiskohtaiseen kysymykseen.

Vaikutus hakukoneoptimointiin

Puhumalla tehtävät verkkohaut eivät sinänsä muuta hakukoneoptimoinnin perusasioita oikeastaan lainkaan. Kuitenkin keskustelumaisesti tehdyt ja tarkkaan kohdennetut haut saattavat vaatia sivuston sisällön muokkaamista, jotta hakukone osaa löytää sivustoltasi käyttäjän etsimät asiat. 

Joillain toimialoilla äänihakujen yleistyminen saattaa vaatia sivuston sisällön kohdentamista puhekielessä käytettäville termeille, alan virallisten termien sijaan tai lisäksi. Toisilla toimialoilla sivuston sisältöä saattaa olla tarvetta laajentaa esimerkiksi tuotteiden koko- tai väritietojen suhteen. Paikallisesti tai monissa eri toimpisteissä toimivien yritysten saattaa lisäksi olla tarvetta korostaa toimipisteidensä yhteystietoja. Näin voidaan varmistaa, että hakukone osaa yhdistää yrityksesi esimerkiksi hakijan lähiympäristöön.

Äänihakujen haasteet

Toistaiseksi äänihakujen käyttämä puheentunnistus ontuu hieman suomen kielen kanssa, jonka seurauksena hakija voi joutua toistamaan tekemänsä haun useaan kertaan tai vaihtamaan haun tekotapaa perinteiseen kirjoitushakuun. Myös hakijan ympäristö voi rajoittaa äänihakujen tekemistä: moni ei esimerkiksi halua koko ruuhkabussin kuulevan mitä, Google-hakua on suorittamassa.

Äänihakujen mahdollisuudet

Tarkkaan kohdennetut äänihaut saattavat joillain toimialoilla avata hyvänkin mahdollisuuden maksuttoman hakuliikenteen lisäämiseen. Etenkin toimialat, joilla kilpailu hakutuloksista aiemmin keskittynyt muutaman keskeisen termin ympärille, saattavat äänihakujen myötä pystyä keskittymään aiempaa pidempiin ja yksityiskohtaisempiin hakutermeihin. 


Haluatko tietää lisää?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!

Vastaako verkkosivustosi sisältö käyttäjän tarpeisiin?

Hakukoneet ovat parin viimeisen vuoden aikana ryhtyneet antamaan parempaa näkyvyyttä sellaisille sivustoille, joiden sisällön voidaan todeta oikeasti palvelevan verkkohaun tehnyttä käyttäjää. Hakukoneiden kannalta kyse on yksinkertaisesti paremmasta käyttäjäkokemuksesta. Yrityksesi näkökulmasta kyse voi olla myös mahdollisuudesta saada parempaa hakukonenäkyvyyttä kilpailluillakin hakutermeillä. Muutoksen myötä etenkin monipuolisen ja käyttäjien tarpeisiin perehtyneen sisällön arvo kasvaa. 

On yleistä, että samalla toimiallalla on pitkään toimineita yrityksiä, jotka ovat hankkineet sivustolleen runsaasti ulkoisia linkkejä, mutta jotka eivät ole juurikaan panostaneet sivustonsa sisältöön tai sen laatuun. Koska hakukoneet ovat aiemmin antaneet runsaasti arvoa pelkälle ulkoiselle linkitykselle, ovat tällaiset toimijat vieneet runsaasti näkyvyyttä toimialaan liittyvillä hauilla. Silti kyseisten hakutulosten laatu on jäänyt varsin kehnoksi.

Miten parantaa sivustolla olevan sisällön laatua?

1. Analysoi kilpailijoiden tarjoama sisältö

Projektin aluksi on hyvä tutkailla yrityksesi kilpailijoiden sivustoja, ja selvittää minkälaista sisältöä kilpailijat tarjoavat. Selvitä erityisesti millä tyylillä kilpailijoiden sisältö on kirjoitettu – jos kilpailijoiden tarjoamassa sisällössä on keskitetty pelkästään yrityksen omien kilpailuetujen ja kokemuksen esilletuontiin, voit ehkä erottua massasta kirjoittamalla oman sivustosi sisällön asiakaslähtöisemmin. 

2. Pyri monipuolistamaan sisältöä

Kuvat ja videot tekevät sivustosi monipuolisemman. Lisäksi kuvituksen avulla voidaan esitellä esimerkiksi tuotteen yksityiskohtia tai luoda mielikuvaa ja kiinnostusta tarjottavaa palvelua kohtaan. 

3. Tee sisällöstä riittävän laajaa

Jotta sivustollasi oleva sisältö voisi vastata mahdollisimman monen käyttäjän tarpeita, tulee sisältöä olla runsaasti. Sisällön tarkoituksena on kasvattaa asiakkaan luottamusta yrityksesi tarjoamia tuotteita tai palveluita kohtaan, joka monesti onnistuu parhaiten havainnollistavalla ja asiakkaan etuja korostavalla kirjoitustavalla. 

4. Kerro myös lisäpalveluista tai oheistuotteista

Yksi keino monipuolistaa ja laajentaa sivustollasi olevaa sisältöä, on oheispalveluista ja -tuotteista kertominen. Esimerkiksi jos yrityksesi tekee pääasiassa kattoremontteja, voit varsin luontevasti kertoa myös tarjolla olevista kattoturvatuotteista. Näin toimimalla pystyt tuomaan esille tarjoamiasi palvelukokonaisuuksia, jolloin myös sivustollasi oleva sisältöä muuttuu laajemmaksi ja monipuolisemmaksi. 

Mitä tapahtuu konversiolle?

Edellä kuvailtu muutos saattaa aiheuttaa suurempiakin muutoksia sivustoille, jotka on luotu puhtaasti liidien keräämistä varten (vähän sisältöä ja pääpaino yhteydenotossa), sillä kyseisten sivujen suppea sisältö ei monestikaan pysty kilpailemaan hakukonenäkyvyydestä laajojen sisältöjen kanssa. Mikäli liidien keräämiseen rakennetuista sivuista halutaan pitää kiinni, kannattaa kyseisten sivujen liikenteen lähteiden määrää ryhtyä kasvattamaan – käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi maksetun liikenteen käyttöä tai käyttäjien ohjaamista sivulle yhteisöpalveluiden kautta. 


Haluatko tietää lisää?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!

Mitkä ovat verkkokauppasi kilpailuedut?

Sähköisen asioinnin ja verkosta tilaamisen yleistymisen vuoksi yhä useammat yritykset ovat ryhtyneet myymään tuotteitaan myös omissa verkkokaupoissaan. Yrityksen oman verkkokaupan myynti ei kuitenkaan välttämättä menesty parhaalla mahdollisella tavalla, mikäli verkkokaupan kilpailuedut eivät ole huolella mietittyjä.

Miten erottua kilpailijoista?

Kilpailu verkkokauppojen välillä on kovaa, eikä pelkkä verkkokaupan avaaminen enää riitä kilpailijoista erottumiseen. Etenkin kuluttajille suunnatun verkkokaupan tulee saada näkyvyyttä niin hakukoneissa kuin yhteisöpalveluissa päästäkseen mahdollisimman monen potentiaalisen asiakkaan tietoisuuteen. Tämän lisäksi tarjolla olevan tuotevalikoiman tulisi tarjota käyttäjälle kilpailijoita parempi diili. Näin myös aktiivisesti tuotteita vertailevat käyttäjät saadaan ohjattua kohti tilausta.

Hyvä löydettävyys on keskeinen kilpailuvaltti

Verkkokaupan näkyvyys hakukoneissa ja yhteisöpalveluissa on osoittautunut monelle verkkokauppiaalle varsin kustannustehokkaaksi liikenteen lähteeksi. Löydettävyyden tarkoituksena onkin varmistaa sekä uusien käyttäjien ohjaaminen verkkokauppaan kahdella ei tasolla:

1) verkkokaupan esittely potentiaalisille uusille asikkaille

2) tuotteiden esittely jo kertaalleen verkkokaupasta tilanneille asiakkaille

Etenkin jälkimmäisessä tilanteessa, jossa tuotteita pyritään markkinoimaan jo aikaisemmin verkkokaupasta tilanneille asikkaille, ovat yhteisöpalvelut osoittautuneet toimiviksi työkaluiksi.

Miksi asiakkaan pitäisi tilata juuri sinulta?

Jotta verkkokaupan myynti saataisiin kasvuun, tulisi tähän kysymykseen löytää konkreettinen vastaus. Hintojen alentaminen (joka saattaa johtaa verkkokaupan kannattavuuden heikkenemiseen) ei suinkaan ole ainoa ratkaisu, vaan vastauksia voivat olla esimerkiksi nämä:   1) Nopea toimitus ja varma saatavuus   Jos toimitat tilatun tuotteen esimerkiksi suoraan omasta varastostasi, ei asiakas joudu kantamaan ylimääräistä riskiä tuotteen toimituksen viivästymisestä.   2) Ilmainen toimitus   Etenkin hintoja tarkasti vertailevat asiakkaat huomioivat monesti myös tuotteen toimituksesta koituvat lisäkulut. Jos pystyt tarjoamaan asiakkaillesi ilmaisen toimituksen, muista tuoda asia selkeästi esiin jo tuotesivulla.   3) Tuotteen valintaan ja käyttöön tarjottava apu   Mikäli sinulla on mahdollisuus tarjota asiakkaille apua oikean tuotteen valinnassa tai jo hankitun tuotteen käytössä, pystyt keskeisesti parantamaan asiakaskokemusta. Palvelun kautta syntyneen luottamuksen kautta myös kynnys tilauksen jättämiseen muuttuu matalammaksi. 


Haluatko tietää lisää?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!

Miksi verkkokaupan hakukoneoptimointi kannattaa

Verkkokauppojen hakukoneoptimoinnin uskotaan usein olevan erityisen haastavaa, koska verkkokaupat eroavat rakenteeltaan perinteisestä yrityssivustosta.

Lisäksi monet verkkokaupat toimivat valmiiden kauppajärjestelmien varassa, eikä niiden hakukoneystävällisyydestä ei välttämättä ole varmuutta. Kokosimme yhteen muutamia seikkoja, jotka selventävät verkkokaupan hakukoneoptimoinnin tarpeellisuutta.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi

Miksi verkkokaupan hakukonenäkyvyyteen kannattaa panostaa?

Suurin osa verkossa hankintoja tekevistä asiakkaista aloittaa ostoprosessin Google-haun tekemällä. Siksi onnistunut hakukonenäkyvyys on monelle verkkokaupalle elinehto. Etenkin uuden verkkokauppiaan on todella tärkeää pystyä hankkimaan sivustolleen näkyvyyttä verkossa, sillä muuten asiakkaiden on vaikeaa löytää verkkokauppaasi.

Kolme tärkeintä syytä verkkokaupan hakukoneoptimointiin

1. Mainoskulujen karsiminen

Hakukoneoptimoinnin tuoman maksuttoman liikenteen hyöty todennäköisesti palkitsee pitkällä aikavälillä. Kun kasvava osa verkkokauppasi liikenteestä saadaan kerättyä maksuttoman hakuliikenteen kautta, ei verkkokauppasi ole enää täysin riippuvainen maksetusta mainonnasta. Tämä taas mahdollistaa käytössäsi olevan mainosbudjetin tehokkaamman kohdentamisen. 

2. Tunnettuus

Kun verkkokauppasi saa hakukonenäkyvyyttä sille relevanteissa asiayhteyksissä, lisääntyy myös käyttäjien tietoisuus verkkokauppasi olemassaolosta. Tunnettuuden kasvaessa käyttäjät klikkaavat myös entistä herkemmin yrityksesi hakutulosta tai siirtyvät suoraan verkkokauppaasi. 

3. Kaupan kulujen pienentäminen

Kun hakukoneoptimoinnin vaatima työ ja kulut jaetaan pitkälle aikavälille, muodostuu optimoinnin tuoma liikenne varsin edulliseksi. Tämä puolestaan laskee yksittäisestä kaupasta aiheutuvia kustannukia. Tämä on tärkeää etenkin, jos vaihtoehtona olisi ostaa vastaava määrä liikennettä hakukoneesta.

Selvitä, millainen rooli maksuttomalla hakuliikenteellä on verkkokaupassasi

Ennen verkkokaupan hakukoneoptimoinnin aloittamista kannattaa selvittää, mihin tuoteryhmiin nykyinen hakuliikenne kohdistuu ja millä hakutermeillä sivustosi saa näkyvyyttä. Lisäksi on tärkeää tietää, keräävätkö parhaiten myyvät tuotteet verkkokaupallesi maksutonta hakuliikennettä. Nämä tiedot saat käyttöösi esimerkiksi Googlen Analytics ja Search Console -ohjelmistojen avulla. 


Haluatko tietää lisää?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!

Vaihtoehtoja perinteiselle sähköpostimarkkinoinnille

Täysin perinteisin keinoin tehtävä sähköpostimarkkinointi ei aina saa toivottua vastaanottoa. Syitä tähän voi olla monia. Käytössäsi olevat osoitelistat voivat olla vanhentuneita, jolloin lähetettyjä viestejä ei lueta. Joskus massapostituksena lähetetyt viestit saattavat myös päätyä roskaposteihin tai vaihtoehtoisesti lähetettyjen viestien sisältö ei enää palvele vastaanottajan tarpeita. Nämä ongelmat ovat saaneet monet etsimään vaihtoehtoisia kanavia sivuston käyttäjien tavoittamiseen.

Yhteisöpalvelut vaihtoehtona

Vaihtoehdot sähköpostimarkkinoinnille

Monesti yhteisöpalvelut kuten Facebook tai LinkedIn tarjoavat hyvä vaihtoehdon perinteisille massapostituksille. Vaikka yhteisöpalveluiden käyttö yrityksesi kohdeyleisön tavoittamiseen ei monestikaan ole täysin ilmaista, peittoaa yhteisöpalvelujen tavoittavuus heikosti toimivan sähköpostilistan monesti mennen tullen. Usein yhteisöpalveluiden hyvänä puolena koetaan myös se, että kohdeyleisön kasvattaminen onnistuu useissa tapauksissa huomattavasti sähköpostilistan kasvattamista nopeammin. Esimerkiksi Facebookissa kynnys tietystä sivusta tykkäämiseen on varsin matala, joka helpottaa kohderyhmän hankkimista entisestään.

Muita vaihtoehtoja asiakkaiden tavoittamiseen

Yrityksesi verkkopalvelusta riippuen myös tekstiviestit tai päätelaitteelle lähetettävät ilmoitukset (ns. push-viestit), voivat osoittautua toimiviksi keinoiksi, kun halutaan tavoittaa esimerkiksi yrityksesi vanhoja asiakkaita. Monet verkkokaupat ovatkin kokeilleet alennuskoodeja sisältävien tekstiviestien lähettämistä niille asiakkaille, joiden edellisestä tilauksesta on kulunut esimerkiksi pari kuukautta.

Myös monet mainosverkot – mukaan lukien Google AdWords – mahdollistavat tietyille sähköpostiosoitteille kohdennetun mainonnan tekemisen. Näin ollen sinun ei tarvitse hylätä keräämääsi sähköpostilistaa kokonaan, vaan parhaassa tapauksessa pystyt tavoittamaan listallasi olevat henkilöt toisen kanavan kautta.

Näin selvität sähköpostilistasi toimivuuden

Mikäli käytössäsi on nykyaikainen postitusohjelma, pystyt näkemään helposti jos postituslistallasi on toimimattomia osoitteita, jotka tulisi poistaa lähetyslistalta. Lisäksi postitusohjelmista on monesti mahdollista nähdä myös lähetettyjen viestien avausprosentti eli tieto siitä moniko vastaanottaja avasi lähettämäsi viestin. Jo näiden kahden tiedon avulla pystyt selvittämään sähköpostilistasi toimivuutta. Jos käyttäjät eivät reagoi lähettämiisi viesteihin, saattaa olla syytä tarkastella kriittisemmin lähetettyjen viestien sisältöä tai yrittää tavoittaa asiakkaat muiden kanavien kautta.

Miksi asentaa HTTPS-suojaus sivustolle?

Googlen vuonna 2014 tekemä ilmoitus https -suojauksen positiivisesta vaikutuksesta sivuston hakukonenäkyvyyteen sai monet yritykset asentamaan suojauksen sivuilleen. Https -suojauksen asentaminen kannattaa kuitenkin tehdä, vaikka et toistaiseksi laittaisi paljoakaan painoarvoa sivustosi löydettävyydelle. Ohessa muutamia huomioitavia asioita.

miksi asentaa https-suojaus

Mikä on HTTPS -suojauksen pohjimmainen idea?

HTTPS (englanniksi Hypertext Transport Protocol Secure) suojaa tietokoneesi ja käyttämäsi sivuston välisen yhteyden. Suojauksen ansiosta ulkopuolinen taho ei pääse näkemään esimerkiksi käyttäjän sivustolle syöttämiä tietoja, tai vastaavasti muokkaamaan palvelimen käyttäjälle lähettämää vastausta. Suojauksen käyttämistä voidaankin monessa tapauksessa pitää palveluksena sivuston käyttäjälle, joka voi suojauksen asentamisen jälkeen käyttää sivustoasi varsin huoletta esim. julkisen wifi verkon kautta.

Monet uudet tekniikat vaativat https:n toimiakseen

Tietoturvaan tulevien parannusten lisäksi on olemassa myös muita syitä siirtyä käyttämään https -suojausta. Etenkin uusimpien tekniikoiden kuten HTTP2 ja PWA (progressive web apps) täysi hyödyntäminen vaatii https:n käyttämistä. Lisäksi useat selainvalmistajat alkaneet rajoittamaan käyttäjän sijaintia määrittelevien JavaScript -koodien toimintaa jos sivustolla ei ole https -suojausta.

Yleiset ongelmat https:n kanssa

Ehkä yleisin ongelma https:n liittyen on sivuston hidastuminen. Monesti latausaikoihin liittyvät ongelmat tulevat esiin sivuilla, jotka ovat olleet hitaita jo ennen https:n asentamista. Vaikka https sisältää tekniikoita joiden avulla suojauksen vaatimaa käsittelyä voidaan nopeuttaa (esim. strict-transport-security, TLS false start ja TLS session resumption) on aina suositeltavaa varmistaa, että käyttämäsi sivusto ja palvelin toimivat nopeasti jo ennen https:n asentamista. Toinen yleinen ongelma liittyy https -suojauksen hintaan. Suojauksessa käytettävien sertifikaattien hinnat ovat muuttuneet viimeisten vuosien aikana edullisimmiksi, ja joissain tapauksissa suojauksen asentamisesta ei peritä muuta kuin asennustyöstä koituvat kulut. Esimerkki maksuttomista sertifikaateista »

Varmista ettet pilaa sivustosi hakukonenäkyvyyttä

Kun https -suojauksen asennus tehdään oikeaoppisesti, ei sivuston hakukonenäkyvyyden menetyksestä tarvitse hermoilla. Esimerkiksi Google on julkaissut varsin yksityiskohtaiset ohjeet https -suojauksen käyttöönottoon.

Paranna sivustosi konversiota helpottamalla lomakkeiden täyttämistä

Usein verkkosivujen konversion, eli sivustolle asetetun tavoitteen toteutumiseen liittyy jonkinlainen lomake. Kyse voi olla vaikkapa verkkokaupan ostoskoriin liittyvästä lomakkeesta tai yrityssivustolta löytyvästä yhteydenottopyynnöstä. Mitä helpompaa ja yksinkertaisempaa verkkosivuilta löytyvien lomakkeiden täyttäminen on, sitä varmemmin käyttäjät myös lähettävät sivuilta löytyviä lomakkeita.

Lomake mobiililaitteessa

Lomakkeet ja mobiililaitteet

Koska verkkosivujen mobiilikäyttö kasvaa tasaisesti vuosi toisensa jälkeen, ei verkkosivuille asetettujen tavoitteiden toteutumista kannata seurata enää pelkästään desktop -laitteilla. Tästä syystä verkkosivustoa suunniteltaessa tulee tiedostaa myös mobiililaitteiden ja lomakkeiden yleisimmät ongelmat.

Kun verkkosivustolta löytyvää lomaketta täytetään mobiililaitteella, muodostuu tiedon syöttäminen monesti ongelmaksi. Kirjoittaminen mobiililaitteella ei ole aina sujuvaa, ja tämä korostuu etenkin pitkien lomakkeiden kohdalla.

Vaihtoehtoja lomakkeiden täyttämisen helpottamiseksi

1. Lyhennä lomakkeen pituutta

Jotta lomakkeen täyttäminen sujuisi mahdollisimman nopeasti, kannattaa käyttäjältä kysyä vain asian hoitamisen kannalta pakolliset tiedot (mahdolliset lisätiedot voidaan kysyä aina jälkikäteen). Näin toimimalla lomakkeessa olevien kenttien määrää saadaan usein karsittua, joka jo osiltaan nopeuttaa lomakkeen täyttämistä. Lyhyemmät lomakkeet parantavat usein myös asiakaskokemusta, koska käyttäjän ei tarvitse kertoa kuin asian hoitamisen kannalta oleelliset tiedot.

2. Lomakkeen automaattinen täyttäminen

Nykyaikaiset selainohjelmat mahdollistavat myös erilaisten autofill -toimintojen hyödyntämisen, joiden ansiosta useissa lomakkeissa tarvittavat perustiedot (esim. yhteystiedot) voidaan tallentaa selaimen muistiin. Autofill -toimintojen ansiosta käyttäjä saa eteensä ikään kuin esitäytetyn lomakkeen, jolloin ainoaksi tehtäväksi jää tietojen tarkastaminen ja lomakkeen lähettäminen. Kyseiset toiminnot nopeuttavat lomakkeiden täyttämistä niin mobiilissa kuin desktop -laitteillakin.

3. Lomakkeen reaaliaikainen tarkastus

Verkkosivuille on monesti mahdollista lisätä myös reaaliaikaisesti suoritettavia koodeja, jotka tarkastavat käyttäjän kirjoittamat tiedot jo lomakkeen täyttämisen yhteydessä. Näin toimimalla käyttäjä saa tiedon, esimerkiksi virheellisesti syötetystä sähköpostiosoitteesta jo ennen lomakkeen eteenpäin lähettämistä. Tarkistustoiminnot vähentävät osiltaan lomakkeen täytön yhteydessä esiintyviä epäselvyyksiä, ja tätä kautta niillä on monesti positiivinen vaikutus myös lomakkeiden eteenpäin lähettämiseen.

Yrityssivuston sisällön uudistaminen

Hyvin usein yrityssivustojen sisältöjen päivittäminen liittyy joko uusien tuotesivujen lisäämiseen tai referenssilistojen päivittämiseen. Verkkosivuston sisältöjen uudistamiseen kannattaa kuitenkin ottaa toinen näkövinkkeli – etenkin jos yrityksesi saa sivuston kautta soittopyyntöjä tai muita liidejä. Keräsimme yhteen muutamia vinkkejä, joiden avulla voit varmistaa, että eniten liikennettä tuovat alasivusi toimivat parhaalla mahdollisella tavalla.

Verkkosivun sisältöjen uudistus

Tunnista tärkeimmät alasivusi

Mikäli käytössäsi on Google Analytics kävijäseuranta, selvitä itsellesi mitkä alasivut ovat tuoneet sivustollesi eniten maksutonta hakuliikennettä, esimerkiksi viimeisen 4 kuukauden aikana. Tämän jälkeen voit verrata tilannetta vaikkapa vuoden takaiseen ja selvittää, ovatko samat sivut vastanneet sivuston liikenteen keräämisestä jo vuosi sitten, vai onko tiettyjen sivujen keräämä liikenne heikentynyt.

Jos havaitset, että tiettyjen alasivujen tuoma liikenne on vähentynyt selvästi – etkä keksi liikenteen vähenemiselle selkeää syytä (esimerkiksi sivu ei ole enää ajallisesti relevantti, sivu käsittelee vanhaa tuotemallia tms.) – kannattaa selvittää voiko sisällön hakukoneoptimointi korjata kyseisten sivujen sijoituksissa tapahtuneen notkahduksen.

Miksi uudistaa sivuja, jotka tuovat liikennettä?

Sisällön uudistamisen tarkoituksena ei automaattisesti ole kyseisten alasivujen näkyvyyden parantaminen – vaan sisällön päivittämisellä pyritään varmistamaan, etteivät sivustolle saapuvat käyttäjät törmää vanhentuneeseen tai muutoin huonolaatuiseen sisältöön. Näin ollen sisällön päivittäminen mahdollistaa myös sivuston konversion parantamisen.

Vinkkejä sisällön uudistamiseen

Kun olet todentanut ne sivut, joiden sisältöä haluat alkaa päivittämään, selvitä itsellesi sivukohtaisesti seuraavat asiat:

Kenelle kyseinen sivu on tarkoitettu ja ketkä mahdollisesti saapuvat kyseiselle sivulle hakukoneesta?

Onko sivu esimerkiksi kirjoitettu henkilölle, joka ei vielä tiedä tarjolla olevasta tuotteesta tai palvelusta paljoakaan – vai kenties henkilölle, joka kuuluu ns. edistyneempiin tai ammattikäyttäjiin. Varmista, että sivulla olevan tiedon kohdennus vastaa sitä kohderyhmää, jolta saat (tai pyrit saamaan) liidejä.

Onko sivun nykyisessä sisällössä asioita, jotka on aikanaan lisätty sivulle esimerkiksi lisätiedoksi, mutta eivät varsinaisesti enää liity kyseisen tuotteen tai palvelun myyntiargumentteihin?

Sivun sisältöä päivitettäessä onkin hyvä varmistaa, että kyseinen alasivu vastaa osiltaan käyttäjien yleisimmin esittämiin kysymyksiin.

Voidaanko tarjottavaa sisältöä monipuolistaa?

Pitkät ja huolellisesti laaditut tekstisivut toimivat yleensä käyttäjillä, jotka etsivät yksityiskohtaista tietoa – muille käyttäjille pitkät tekstisivut voivat näyttää tylsiltä ja vaikealukuisilta. Tästä syystä on hyvä miettiä, pystytäänkö tärkeimpien sivujen ilmettä päivittämään uudella kuvamateriaalilla tai videoilla. Toinen hyvä keino sivukohtaisen sisällön monipuolistamiseen, on sivulla käytettävien väliotsikoiden selkeyttäminen, sekä keskeisimpien asioiden esilletuonti lyhyinä listauksina.

Kannustaako kyseinen sivu yhteydenottoon?

Jotta saisit hakuliikenteestä parhaan hyödyn irti, varmista että tärkeimmät sivusi – eli sivut jotka keräävät eniten hakuliikennettä – pyrkivät ohjaamaan käyttäjää yhteydenottoon. Yksinkertaisimmillaan kyse voi olla sivun loppuun lisättävästä kehotuksesta ja yhteystiedot -sivulle ohjaavasta linkistä. Pienellä lisätyöllä voit myös testata saatko soittopyyntöjen määrän kasvamaan, jos lisäät sivujen loppuun lyhyen kaavakkeen soittopyyntöjen keräämistä varten.

Hakukonenäkyvyyden säilyttäminen sivustouudistuksen yhteydessä

Aiemmin tehdyt panostukset sivuston hakukoneoptimointiin voidaan menettää yllättävänkin helposti, jos sivustouudistuksen yhteydessä ei oteta huomioon löydettävyyden kannalta keskeisiä seikkoja. Keräsimme yhteen muutaman keskeisen asian, joiden avulla voit siirtää vanhan sivustosi saaman hakukonenäkyvyyden uudelle sivustollesi.

Sivustouudistus

Ennen uuden sivuston julkaisua

Työt hakukonenäkyvyyden säilyttämiseksi on hyvä aloittaa jo ennen uuden sivuston julkaisua. Vanhalta sivustolta on suositeltavaa kartoittaa liikenteen ja hakukonenäkyvyyden kannalta keskeisimmät alasivut. Eniten liikennettä tuovat alasivut pystyt todentamaan vaikkapa Google Analyticsin avulla – selvitä itsellesi mitkä sivustosi alasivut ovat tuoneet eniten maksutonta hakuliikennettä esimerkiksi viimeisen 6 kk aikana. Tämän jälkeen kyseisten sivujen sisältö ja URL-osoitteet on suositeltavaa laittaa talteen. Suppealla yrityssivustolla liikenteen kannalta keskeisiä sivuja ei välttämättä ole montaa, jolloin tietojen keräämisestä selviää varsin nopeasti. Ennalta tehtävän tiedonkeruun tarkoituksena on varmistaa, että liikennettä tuoneiden alasivujen sisältö ja osoitteet ovat tallessa, vaikka uuden sivuston pystytyksessä tapahtuisi jotain odottamatonta.

Uutta sivustoa suunniteltaessa

Uuden sivuston teknisiä ratkaisuja mietittäessä on hyvä selvittää, pystytäänkö sivuston URL-osoitteet pitämään muuttumattomina – jolloin uuden sivuston URL-osoitteet käyttäisivät samaa rakennetta kuin vanhalla sivustolla. Näin toimimalla sivustouudistus aiheuttaa hakukoneille mahdollisimman vähän vaivaa. Mikäli sivuston URL-osoitteet joudutaan päivittämään sivustouudistuksen yhteydessä tulisi aiemmin käytössä olleet URL-osoitteet muistaa uudelleenohjata toimiville alasivuille välittömästi uuden sivuston avaamisen jälkeen. Uudelleenohjausten tekeminen sivustouudistuksen yhteydessä on tärkeää, koska uuden sivuston avaamisen aikaan hakukoneilla ei ole vielä tietoa sivuston uusista URL-osoitteista. Tämän vuoksi hakukoneet saattavat esittää muutaman viikonkin ajan vanhoja URL-osoitteita, jotka (ilman uudelleenohjauksen tekoa) johtavat käyttäjän virhesivulle – uudelleenohjauksen avulla hakutulosta klikannut käyttäjä taas voidaan ohjata toimivalle alasivulle. Lisäksi on hyvä muistaa, etteivät myöskään yhteisöpalveluissa eteenpäin jaetut linkit päivity automaattisesti, jolloin SoMe-liikenne voidaan pahimmillaan menettää, jos ohjauksia ei tehdä.

Uuden sivuston avauksen yhteydessä

Edellä mainittujen uudelleenohjausten lisäksi, uuden sivuston julkaisun yhteydessä on myös suositeltavaa varmistaa, että sivustosi XML-sivukartta sisältää vain uuteen sivustoon liittyviä URL-osoitteita. Näin toimimalla voidaan osiltaan varmistaa, että hakukoneet saavat käyttöönsä vain toimivia URL-osoitteita.

Sivuston avauksen yhteydessä kannattaa myös tehdä pikainen tarkastus sivustolla oleviin linkkeihin (esim. päävalikko ja sisällöstä mahdollisesti löytyvät linkit). Varmista, että kaikissa linkeissä näkyy yrityksesi oma verkkotunnus. Monesti sivustojen tekijät rakentavat uuden sivuston ulkoiselle palvelimelle (toiseen verkkotunnukseen) testikäyttöä varten, ja työn valmistuttua sivusto siirretään yrityksesi omaan verkkotunnukseen. Mikäli sivustollasi olevissa linkeissä näkyy viitteitä ulkoiseen verkkotunnukseen (testipalvelimeen), päätyy myös hakukoneen robotti kyseiseen verkkotunnukseen. Tästä syystä pikainen silmäys sivustolla oleviin linkkeihin voi säästää sivustosi näkyvyyden.

Muutama viikko sivuston julkaisun jälkeen

Mikäli käytössäsi on Google Search Console -työkalu, kannattaa kyseisen työkalun raportoimat virhetilanteet käydä läpi viimeistään muutama viikko uuden sivuston julkaisun jälkeen – kun työkalun raportit ovat päivittyneet uuden sivuston mukaisiksi. Jos virhetilanteita käsitteleviin raportteihin on sivustouudistuksen jälkeen ilmestynyt useita ilmoituksia 404-virheistä, kannattaa Search Consolen raportoimat virheelliset URL-osoitteet uudelleenohjata toimiville alasivuille. Näin toimimalla varmistetaan, etteivät hakukoneet pyri toistuvasti kutsumaan esimerkiksi poistettujen sivujen URL-osoitteita.

Älä estä mobiilikäyttäjiä lukemasta sivustosi sisältöä

Google ilmoitti vuoden 2016 elokuussa ryhtyvänsä tarvittaessa rajoittamaan sivustojen saamaa hakukonenäkyvyyttä, mikäli sivustolla oleva sisältö ei ole esteettä luettavissa mobiililaitteella. Googlen aiheesta julkaisemassa tiedotteessa huomio kiinnitetään erityisesti koko näytön vieviin popup-ikkunoihin, jotka tyypillisesti estävät sisällön lukemisen niin mobiililaitteilla kuin pöytätietokoneillakin.

Esteetön sisältö

Ongelman tunnistaminen

Popup-ikkunoiden taustalla ovat yleensä sivuston julkaisujärjestelmään asennetut valmiit lisäosat, joiden avulla käyttäjälle pyritään esittämään esimerkiksi tarjouksia, tai käyttäjä yritetään saada liittymään sivuston postituslistalle. Kyseiset lisäosat toimivat yleensä ajastuksella, eli käyttäjän tulee lukea tiettyä sivua esimerkiksi 10-15 sekunnin ajan ennen kuin popup-ikkuna aukeaa.

Koska Googlen tiedotteessa keskityttiin erityisesti mobiilisivuilla esitettäviin popup-ikkunoihin, kannattaa oman sivuston toimivuus tarkistaa parilla yleisesti käytössä olevalla mobiililaitteella. Selaile sivustoasi muutaman minuutin ajan mobiililaitteellasi niin näet varmasti onko sivustollesi asennettu edellä mainitun kaltaisia lisäosia.

Mitä voit tehdä

Mikäli törmäät sivustollasi koko näytön vieviin popup-ikkunoihin kannattaa tilannetta ryhtyä selvittämään esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Selvitä itsellesi ensin:

  1. Esitetäänkö popup-ikkunoita sivuston jokaisella sivulla vai ainoastaan tietyillä alasivuilla
  2. Kuinka kauan sivua pitää selata ennen kuin popup tulee näkyviin

Kun olet saanut yllä mainitut tiedot selville voit tutkia Analyticsistä miten sivustosi saama hakukoneliikenne on kehittynyt vuodenvaihteen jälkeen – huomiota kannattaa erityisesti kiinnittää niihin sivuihin, joilla popuppeja esitetään. Tämän jälkeen kannattaa myös tarkastaa mitä kyseisten sivujen poistumisprosentille ja sivulla käytetylle ajalle on tapahtunut. Jos kyseisen sivun poistumisprosentti on korkea, saattaa tämä osiltaan viitata popupin ärsyttävän käyttäjiä.

Tilanteen korjaaminen

Yksinkertaisin menetelmä tilanteen korjaamiseen on luonnollisesti poistaa popup-ikkunoita luova lisäosa käytöstä. Mikäli et kuitenkaan halua luopua popupien käytöstä kokonaan, kannattaa selvitellä onko kyseiseen lisäosaan saatavilla päivitystä, jonka avulla popuppien esittäminen voidaan rajata vain pöytätietokoneisiin, jolloin ikkunoita ei esitetä lainkaan mobiilikäyttäjille. Toinen keino on muokata mobiililaitteissa esitettävän ikkunan ulkoasua pienemmäksi (esim. yläpalkki), jolloin ikkuna ei häiritse mobiilikäyttäjää.

Miten voit mitata sähköpostimainonnan tehokkuutta?

Sähköpostimainonta ja säännöllisin väliajoin lähetettävät uutiskirjeet ovat varsin kustannustehokas väline yrityksen asiakkaiden kontaktointiin. Monesti sähköpostimainonnassa keskitytään pelkän volyymin saavuttamiseen, jolloin sähköpostilistalle lisättäviä osoitteita kaivetaan kaikista saatavilla olevista lähteistä. Tällöin törmätään monesti tilanteeseen, jossa postituksen levikki kyllä laajenee, mutta lähetyllä viestillä ei saada aikaan juuri mitään.

Sähköpostimarkkinointi

Miten sähkö­postimarkkinoinnin toimivuutta voi seurata

Kaksi helpointa tapaa sähköpostimarkkinoinnin kiinnostavuuden seuraamiseen, ovat:

  1. Viestien avaamisen seuranta
  2. Sivustolle ohjatun liikenteen seuranta

Monet sähköpostimarkkinointiin tarkoitetut ohjelmistot esittävät varsin yksityiskohtaista dataa lähetettyjen viestien vastaanotosta. Yksi kiinnostavimmista tiedoista on luonnollisesti se, avaavatko vastaanottajat lähettämäsi viestin. Mikäli lähettämiäsi viestejä ei juurikaan avata, kannattaa ehkä kiinnittää enemmän huomioita viestien otsikointiin ja sisältöön, jotta markkinointisi kiinnostaisi vastaanottajia.

Sähköpostiviestiin voidaan myös upottaa seurantamääritteillä varustettuja linkkejä, joiden avulla nähdään miten tehokkaasti lähettämäsi sähköpostiviestit ohjaavat käyttäjiä siirtymään yrityksesi verkkosivuille. Mikäli sivustollesi on asennettu esim. Google Analytics kannattaa sähköpostissa olevat linkit merkitä Analyticsin käyttämillä ns. utm parametreillä. Näin toimimalla näet tarkkaan, mitä sähköpostin kautta sivustolle siirtyneet käyttäjät tekevät sivustolla.

Tarkasta sähköpostilistasi toimivuus säännöllisesti

Käyttämäsi sähköpostilistan toimivuutta on myös hyvä tarkastella säännöllisesti. Listalta kannattaa poistaa sellaiset osoitteet, jotka eivät ole avanneet ensimmäistäkään lähettämääsi viestiä – sekä sellaiset osoitteet joihin viestiä ei ole voitu toimittaa. Nämä toimenpiteet luonnollisesti pienentävät käytössäsi olevien osoitteiden määrää, mutta tämän jälkeen sähköpostimarkkinointisi kohdistuu ns. aktiivisiin käyttäjiin, jotka ovat kiinnostuneita lähettämistäsi viesteistä ja yrityksesi tarjoamista tuotteista tai palveluista.

Muista seurata myös sähköpostilistalta poistumisia

Sähköpostilistalta poistumiset kertovat varsin suoraan, onko tekemäsi sähköpostimarkkinointi onnistunut vai ei. Jos käytössäsi oleva sähköpostilista alkaa lyhenemään poistumisten seurauksena, kannattaa ehkä kiinnittää huomiota lähetettyjen viestien sisältöön – onko sähköpostilistalla mukana olosta hyötyä vastaanottajalle. Vastaavasti kannattaa ehkä kiinnittää huomiota siihen kuinka usein viestejä lähetetään. Liian usein saapuvat viestit luonnollisesti vain ärsyttävät käyttäjiä.

Miten voit parantaa sähköpostimainontasi tehokkuutta

Yksi helpommista keinosta parantaa sähköpostimainontasi toimivuutta on ryhmitellä sähköpostilistalla olevat osoitteet eri ryhmiin – esimerkiksi sen mukaan mistä tuoteryhmästä tai palvelusta vastaanottaja on ollut kiinnostunut. Tämän toimenpiteen avulla näet mitä tuotteita tai palveluita sähköpostiviesteissä kannattaa painottaa. Jos käytössäsi on laajempi sähköpostilista, saatat ehkä haluta lähettää jokaiselle ryhmälle erilliset viestit, jolloin lähettämäsi viestit ovat tarkemmin käyttäjän kiinnostuksen mukaisia.

Tuotetiedot ja sisällön merkitys verkkokaupassa

Verkossa tapahtuva asiointi ja ostosten tekeminen on tullut vuosi vuodelta yhä yleisemmäksi etenkin kuluttajille suunnattujen tuotteiden kohdalla. Nettiostoksia tehdessään kuluttajat myös vertailevat kauppojen tarjontaa ja kilpailuttavat verkkokauppoja ennen ostopäätöksen tekoa. Kauppiaalle saattaa kuitenkin jäädä täysin epäselväksi miksi kaupat menevät sivu suun, vaikka tuotevalikoima olisi kilpailukykyisesti hinnoiteltu. Tällöin syy kauppojen menettämiseen voi löytyä puutteellisista tuotetiedoista.

Kun kuluttaja tekee itsenäisesti vertailua kahden tai useamman verkkokaupan välillä, on hänellä käytössään vain verkkokaupan esittämät tuotetiedot. Jos kilpailijasi osaa esittää käyttäjää kiinnostavat tiedot Sinua paremmin, on selvää, että kuluttajan huomio kiinnittyy silloin kilpailijan verkkokauppaan.

Tuotetiedot verkkokaupassa

Keskity asiakkaan kannalta oleellisiin tietoihin

Verkkokaupan tuotesivulla ei monestikaan ole tarpeellista esittää laajoja sisältöjä, vaan tuotesivun tulisi koota lyhyesti yhteen tuotteen tärkeimmät ominaisuudet, kilpailuedut ja yleisimmin tuotteesta kysytyt asiat. Näin yksittäisen tuotesivun laadinta ei aiheuta kauppiaalle kohtuutonta työtä.

Tuotteen mitoitukset

Verkkokaupan tuotesivuilla esitettävät mitat tulee laatia sen mukaan mitä ollaan myymässä. Esimerkiksi vaatteiden ja tekstiilien kohdalla on ehkä hyvä laatia mittataulukko (tai havaintokuva), jonka avulla käyttäjä voi itse valita oikean kokoisen tuotteen.

Pienten esineiden kohdalla, tuotteen kokoa voidaan havainnollistaa vertailukuvien avulla, jossa myytävää tuotetta rinnastetaan yleisesti tunnettuun esineeseen (esim. juomatölkkiin, tikkuaskiin tai kolikkoon). Isompien koneiden tai teknistenlaitteiden kohdalla kannattaa myös ilmoittaa tuotteen kokoon (tai mahdolliseen kiinnitykseen) liittyvät standardit, jolloin etenkin kokeneemmat asiakkaat saavat käsityksen tuotteen koosta.

Käytä kuvia

Myytävästä tuotteesta riippuen, tuotteen väri ja muoto saattavat olla ratkaisevassa asemassa, kun kuluttaja tekee ostopäätöstään. Näiden tietojen esilletuonti onnistuu monesti parhaiten kuvien avulla. Tästä syystä tuotteen yksityiskohdista ja yleisilmeestä on hyvä ottaa tarkat kuvat.

Toimitusajat ja saatavuus ovat tärkeä osa sisältöä

Nopeisiin toimituksiin tottuneet kuluttajat haluavat tuotteensa tavallisemmin jo parissa päivässä, jonka vuoksi tuotteen saatavuuden ja toimitusajan ilmoittaminen on tärkeää. Tästä syystä tuotesivun tulisi antaa käyttäjälle realistinen arvio tuotteen toimitusajasta. Kauppiaan ei kannata ilmoittaa sivuillaan tarpeettoman pitkää toimitusaikaa (esimerkiksi ongelmatilanteita silmällä pitäen), sillä jos kilpailijasi lupaa tuotteen olevan perillä viidessä päivässä ja oma verkkokauppasi antaa toimitusajaksi neljätoista päivää – alkaa kilpailijan tarjous näyttämään houkuttelevammalta.

Tuotetietojen osuus maksuttoman liikenteen hankkimisessa

Tarkkaan laadituilla tuotetiedoilla on mahdollista hankkia myös lisää hakukonenäkyvyyttä ja -liikennettä. Etenkin monet varaosia ja tarvikkeita myyvät verkkokaupat ovat huomanneet, että yllättävän moni käyttäjä hakee Googlesta tietoa varaosan numerolla tai esimerkiksi tuotteen GTIN koodilla (Global Trade Item Number; GTIN tunnettiin aiemmin nimellä EAN koodi). Näiden tietojen lisääminen tuotesivulle, saattaa tuoda verkkokauppaasi uusia asiakkaita, jotka etsivät tarkkaan määritettyä tuotetta.

×



Netello
Netello

Tervehdys, miten voimme olla avuksi?

Ps. Sinulle vastaa ihminen, ei botti.

09:19