Äänihaut ja hakukoneoptimointi
Puheentunnistuksella toimivat digiassarit (yleisimpinä Applen Siri ja Googlen Assistant) ovat suosittuja helppokäyttöisyytensä vuoksi. Monet käyttäjät, jotka ovat aiemmin karttaneet mobiilissa tehtäviä verkkohakuja esimerkiksi laitteen hankalalta tuntuvan näppäimistön vuoksi, ovat siirtyneet käyttämään äänihakuja. Tämä kasvattaa mobiilihakujen määrää entisestään, mutta asettaa myös joitakin erityisvaatimuksia etenkin liittyen sivuston sisältöön. Lue, mitä kaikkea sinun tulee tietää äänihakujen vaikutuksesta sivustosi verkkonäkyvyyteen.
Äänihakujen erityispiirteitä
Koska monet kokevat mobiililaitteiden näppäimistöt edelleen hankaliksi, ovat mobiililaitteilla kirjoitetusti tehtävät haut yleensä vain 1-3 lauseen pituisia. Puhumalla tehdyt verkkohaut ovat puolestaan pidempiä ja keskutelumaisempia. Äänihauissa käytetyt haut ovat usein kokonaisia lauseita, joilla haetaan ratkaisua hyvinkin yksityiskohtaiseen kysymykseen.
Vaikutus hakukoneoptimointiin
Puhumalla tehtävät verkkohaut eivät sinänsä muuta hakukoneoptimoinnin perusasioita oikeastaan lainkaan. Kuitenkin keskustelumaisesti tehdyt ja tarkkaan kohdennetut haut saattavat vaatia sivuston sisällön muokkaamista, jotta hakukone osaa löytää sivustoltasi käyttäjän etsimät asiat.
Joillain toimialoilla äänihakujen yleistyminen saattaa vaatia sivuston sisällön kohdentamista puhekielessä käytettäville termeille, alan virallisten termien sijaan tai lisäksi. Toisilla toimialoilla sivuston sisältöä saattaa olla tarvetta laajentaa esimerkiksi tuotteiden koko- tai väritietojen suhteen. Paikallisesti tai monissa eri toimpisteissä toimivien yritysten saattaa lisäksi olla tarvetta korostaa toimipisteidensä yhteystietoja. Näin voidaan varmistaa, että hakukone osaa yhdistää yrityksesi esimerkiksi hakijan lähiympäristöön.
Äänihakujen haasteet
Toistaiseksi äänihakujen käyttämä puheentunnistus ontuu hieman suomen kielen kanssa, jonka seurauksena hakija voi joutua toistamaan tekemänsä haun useaan kertaan tai vaihtamaan haun tekotapaa perinteiseen kirjoitushakuun. Myös hakijan ympäristö voi rajoittaa äänihakujen tekemistä: moni ei esimerkiksi halua koko ruuhkabussin kuulevan mitä, Google-hakua on suorittamassa.
Äänihakujen mahdollisuudet
Tarkkaan kohdennetut äänihaut saattavat joillain toimialoilla avata hyvänkin mahdollisuuden maksuttoman hakuliikenteen lisäämiseen. Etenkin toimialat, joilla kilpailu hakutuloksista aiemmin keskittynyt muutaman keskeisen termin ympärille, saattavat äänihakujen myötä pystyä keskittymään aiempaa pidempiin ja yksityiskohtaisempiin hakutermeihin.
Haluatko tietää lisää?
Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!