Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Miten Googlen etusivulle voi päästä?

Googlen etusivulle pääsemisestä on tullut yksi yritysten markkinointiprioriteeteista, eikä syyttä. Vuosien varrella Googlen kautta tehtävien verkkohakujen määrä on kasvanut hurjasti toimialasta riippumatta. Joillakin toimialoilla etusivulle pääseminen onnistuu kohtalaisen helposti, toisilla hyvä hakukonenäkyvyys taas vaatii pitkäaikaista ponnistelua.

Millä termeillä Googlen etusivulle kannattaa pyrkiä?

Sivuston näkyvyys Googlen etusivulla kannattaa pyrkiä maksimoimaan hyödyntämällä mahdollisimman montaa hakutermiä. On kuitenkin tärkeää selvittää etukäteen, kuinka suosittuja käytettävät hakusanat ovat.

Kannattaa myös huomioida kohderyhmän toiminnan erilaiset vaiheet. Potentiaalisella asiakkaalla saattaa esimerkiksi aluksi olla selkeä tarve tai ongelma, mutta mikäli hän ei vielä tunne yrityksesi tarjoamaa ratkaisua, ei hän myöskään osaa hakea tietoa oikeilla tuote- ta palvelunikkeillä

Asiakas saattaa esimerkiksi kirjoittaa Googleen lyhyen kuvauksen ongelmastaan tai tarpeestaan. Mikäli yrityssivustosi löydettävyys on rakennettu pelkkien tuote- tai tuoteryhmien nimien ympärille, saattaa se jäädä kokonaan ilman hakukonenäkyvyyttä. Onkin tärkeää, ettei löydettävyyttä rajoiteta käyttämällä liian tarkkoja hakusanoja.

Mitä vaihtoehtoja yritykselläsi on olemassa?

Googlen etusivulle vie käytännössä kaksi reittiä: maksuttomat hakutulokset ja maksetut mainokset. Moni yritys haluaa minimloida verkkoliikenteestä aiheutuvat kustannukset, minkä takia niin kutsuttua orgaanista eli maksutonta hakukoneliikennettä pyritään hankkimaan mahdollisimman paljon.

Vaikka olisitkon karsimassa verkkosivustosi liikenteestä koituvia kuluja, ei maksettua mainontaa kannata välttämättä sulkea kokonaan pois. Mainonta on kätevä keino esimerkiksi sen selvittämiselle, tuoko vaikkapa yksittäinen hakutermi sivustollesi kauppaan johtavaa liikennettä.

Maksetun mainoksen avulla voit myös nostaa yrityksesi Googlen hakutulosten kärkeen muutamaksi kuukaudeksi. Näiden kuukausien aikana voit seurata, tuovatko valitsemasi hakutermit sivustollesi tavoitteidesi mukaista liikennettä.

Voit sen perusteella päättää, kannattaako sinun panostaa myös hakuksanan orgaaniseen näkyvyyteen vai siirtyä testaamaan jonkin toisen hakutermin toimivuutta.

 

Miksi Googlen etusivulle on välillä vaikeaa päästä?

Joskus etusivulle pääseminen voi tuntua mahdottomuudelta. Missä on vika, jos sivustosi ei kovasta yrittämisestä huolimatta pärjää hakukonenäkyvyydessä?

Usein ongelma on valitun hakusanan kovasta kilpailutilanteesta.

Etusivun paikkoja saattaa pitää esimerkiksi pörssiyhtiöt tai muut suuret toimijat, joiden panostukset sivoston näkyvyyteen on valtavat. Tällaisissa tilanteissa kannattaa pyrkiä selvittämään, mitä asioita hakutuloksissa omaa sivustosia paria paikkaa ylempänä yritystä tekevät paremmin. On kuitenkin mahdollista, että kilpailijoiden saavuttama etumatka on liian suuri kurottavaksi kiinni nopeasti. Silloin kannattaa keskittyä ensisijaisesti valitun hakusanan synonyymien tutkimiseen.

Erittäin kilpailtujen hakutermien kohdalla tulee myös huomioida hakutermistä saatava hyöty. Mikäli yrityksesi tarjoama tuote ei esimerkiksi hintansa osalta ole kilpailukykyinen, ei pelkkä hakukonenäkyvyys välttämättä auta parantamaan tilannetta. Monet asiakkaat vertailevat ja kilpailuttavat toimijoita ennen ostopäätöksen tekemistä, joten tarjottavan tuotteen kilpailukykyä on tärkeää tarkastella kriittisesti suurempiin ponnistuksiin ryhtymistä.

93% eivät katso googlen etusivua pidemmälle


Haluatko tietää lisää?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!

Ota yhteyttä

Näin saat verkkonäkyvyyden kuntoon

Yrityksen tulisi pystyä hankkimaan verkkonäkyvyyttä ainakin parista erillisestä kanavasta. Toisinaan hyvin toteutetun hakukonenäkyvyyden ajatellaan riittävän takaamaan yritykselle loistava verkkonäkyvyys, mutta aina näin ei ole. Asiakkailla on nimittän erilaisia tottumuksia, jotka vaikuttavat heidän tapoihinsa etsiä tietoa verkossa.

Mistä kanavista yrityksen verkkonäkyvyys kannattaa hankkia?

Kanavat, joissa yrityksesi pitäisi näkyä riippuvat pitkälti yrityksesi kohderyhmästä.

Onkin tärkeää, että markkinoija tunnistaisi ne sosiaalisen median kanavat, joita yrityksen kohderyhmäkin käyttää. Jos haluat esimerkiksi tavoittaa milleniaaleja, kannattaa panostukset todennäköisesti laittaa mieluummin kuvanjakopalvelu Instagramiin kuin Facebookiin. Kanavien sopivuuden analysoiminen helpottaa lisäksi myös mahdollista mainosbudjettien kohdentamista.

 

Verkkonäkyvyyden kanavat

Yhteisöpalvelut vaativat aktiivisuutta

Kehitä keskustelua ja muista aitous

Sosiaalisen median kekiössä on yleensä ajankohtaisten ilmiöiden ympärille syntyvä keskustelu. Pelkkä yritysprofiilin pystyttäminen ja silloin tällöin tehtävät päivitykset eivät siis palvele sosiaalisen median käyttäjien odotuksia. Jos somenäkyvyyteen ei ole resursseja juurikaan panostaa, voi monesti olla parempi jättää profiilin perustaminen myöhemmäksi.

Säännöllisyys on siis yhteisöpalveluissa tärkää. Jos esimerkiksi julkaiset yrityssivustollasi blogitekstin tai uuden tuotteen, kerro siitä yhteisöpalvelussa eli markkinoi ajankohtaista sisältöä.

Kun yrityksesi on menossa messuille, tarjoa vapaaliput parille seuraajallesi. Yrityksen verkkonäkyvyyden kannalta somea kannattaakin ajatella viestinnän apuvälineenä, jolloin sisällön tuottaminen yhteisöpalveluihin ei muodostu ylivoimaiseksi esteeksi.

Sosiaalisessa mediassa yrityksiltä odotetaan aitoutta ja läpinäkyvää toimintatapaa. Viime kädessä yritykset kilpailevat monissa somepalveluissa käyttäjien ystävien, perheenjäsenten ja tuttavien julkaisemien sisältöjen kanssa. Kannattaakin pohtia huolella, millaista äänensävyä haluaa sosiaalisessa mediassa käytttää.

Miten näkyvyys verkkohauissa kannattaa suunnitella?

Myös perinteisen Google-näkyvyyden kohdalla markkinoijan kannattaa pohtia, miten omat tavoitteet on mahdollista saavuttaa.

Oletetaan että yritykselläsi on myynnissä viisi toisistaan poikkeavaa tuotetta. Tällöiin vaihtoehtoina olisi:

  • Varmistaa, että yrityksesi löytyy hyvin jokaisen viiden tuotteen tai tuoteryhmän nimellä.
  • Selvittää, mitä hakutermejä asiakkaasi käyttävät kahta tärkeintä tuotettasi vertaillessaan.

Jälkimmäinen malli antaa sinulla mahdollisuuden tuplata hakutermien arsenaalin. Voit myös skaalata saman strategian koko tuotevalikoimaasi.

Toimintamalli onkin monesti varsin hedelmällinen, etenkin tilanteissa, joissa kilpailijat ovat tyytyneet varmistamaan näkyvyyttään pelkillä tuoteryhmien nimillä.


Haluatko tietää lisää?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!

Ota yhteyttä

Näin saat sivut näkymään Googlessa

Hakukonenäkyvyys Googlessa mielletään monissa yrityksissä tärkeäksi asiaksi, mutta sopivaa strategiaa ja keinoja löydettävyyden toteuttamiseen ei tahdo löytyä. Aiemmin toteutettu hakukonemainonta tai sivuston optimointi ei ehkä tuottanut toivottuja tuloksia, jonka vuoksi sivujen näkyminen Googlessa tuntuu ylivoimaiselta haasteelta.

Mitä hakukonenäkyvyyden saanti Googlessa vaatii yritykseltäsi?

Toteutetaanpa yrityksesi hakukonenäkyvyys sitten maksullisilla mainoksilla tai orgaanisten hakutulosten kautta, vaatii hyviin tuloksiin pääseminen aina jotain. Hakukonenäkyvyyden toteuttaminen ei ole prosessi, joka voidaan toteuttaa täysin irrallaan yrityksen muusta toiminnasta. Syy tähän on se, että löydettävyyden tulisi olla linjassa yrityksen tavoitteiden, osaamisen ja resurssien kanssa. Näin ollen löydettävyys ei voi toimia omassa maailmassaan, vaan sen tulee toimia tarkoin yhteen yrityksen muiden markkinointitoimintojen kanssa.

HAKUKONEOPTIMOINTI YRITYKSILLE  »

Sivut näkymään Googlessa – perusasiat kuntoon

Koska orgaaninen eli maksuton näkyvyys mahdollistaa kustannustehokkaan tavan näkyä Googlessa – etenkin pitkällä aikavälillä – ei sivuston hakukoneoptimoinnin perusasioita sovi unohtaa. Varmista siksi, että sivustollasi on sisältöä jota hakukoneet pystyvät tulkitsemaan, ja jossa käsitellään käyttäjiä kiinnostavia asioita. Älä myöskään unohda sivuston ulkoisen linkityksen tärkeyttä. Mikäli yrityksesi kilpailijat pystyvät hankkimaan sivustoilleen laadukasta ulkoista linkitystä – mutta sinä et – on selvää, että kilpailuasetelmasi jäävät heikoksi.

Hakukonenäkyvyyden perusasioita kertaillessa, ei myöskään sovi unohtaa yrityksesi liiketoiminnallisia tavoitteita. Tavoiteltavan näkyvyyden tulee olla linjassa yrityksesi tavoitteiden kanssa, jotta yritykselläsi olisi mahdollisuudet hyötyä näkyvyydestä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yrityksen kannattaa olla mahdollisimman valikoiva sen suhteen millä termeillä (tai joissain tapauksissa toimialoilla) yritys haluaa löytyä. Mahdollisimman laajan Google näkyvyyden haaliminen ei välttämättä tuota yrityksellesi mitään hyötyä, mikäli et pysty konvertoimaan näkyvyyttä liideiksi tai suoriksi kaupoiksi.

Näkyvyys Googlessa vaatii pitkäjänteistä työtä

Hakukonenäkyvyys Googlessa ei monestikaan tule täysin vaivatta, vaan näkyvyyden saantiin vaaditaan usein pitkäjänteistä työtä. Tästä syystä hakukonenäkyvyyden toteuttamiseen sopiva työkalu tulee valita yrityksen strategian mukaisesti. Kilpaillulla toimialalla pikaista näkyvyyttä toivovan yrityksen on ehkä parempi turvautua maksettuun hakusanamainontaan, kun taas maksuttoman liikenteen kustannustehokas hankkiminen saattaa sopia paremmin pitkän aikavälin tähtäimellä toimivalle yritykselle.

 

”Hakukoneoptimointi on edesauttanut tuloksemme ja liikevaihtomme kasvua. Tarjouspyyntöjä tulee tasaiseen tahtiin ja olemme saaneet uusia asiakkaita. Alussa meni hetki ennen kuin näkyvyys nousi, mutta tulokset alkoivat näkymään kyllä yllättävänkin nopeasti. Teitte mitä lupasitte!”

Sonja HyttinenLähitili

Lue asiakastarinat  »

Hakukonenäkyvyys Googlessa – vaihtoehtoja on tarjolla

Nykyään yhä useampi Googlehaku sisältää useita erityyppisiä elementtejä, jotka lisäävät yrityksesi mahdollisuuksia näkyvyyden saantiin. Tutkimusten mukaan enää 55-60% hakutuloksista sisältää pelkästään maksullisia tai maksuttomia hakutuloksia. Markkinoijalle tämä tarkoittaa uusia kanavia erottua ja näkyä.

Esimerkiksi vastauslaatikot ja hakutermiin liittyvät kyselyt tulevat nykyään esiin jo varsin monen hakutuloksen kohdalla. Kyseiset elementit tulevat monesti näkyviin etenkin laajakäsitteisten verkkohakujen kohdalla. Vastauslaatikoiden tarkoituksena on antaa käyttäjälle nopea määrite laajaa aihetta koskevaan verkkohakuun. Osalle käyttäjistä vastauslaatikon antama lyhyt määrite voi olla riittävän hyvä vastaus heidän etsimäänsä kysymykseen, toisille käyttäjille vastauslaatikon sisältö ja siihen liittyvät hakutermit voivat toimia kanavana verkkohaun tarkentamiselle. Mikäli yrityksesi on toimialallaan riittävän merkittävä toimija, voit pyrkiä optimoimaan sivustosi sisältöä siten, että yrityksesi tuoma sisältö näytetään vastauslaatikossa. Pienemmän yrityksen on kuitenkin monesti tuottoisampaa pyrkiä iskemään tarkennettuihin verkkohakuihin, kuin yrittää saada näkyvyyttä laajoilla yleistermeillä.

Sekä desktop että mobiililaitteilla tehtävissä verkkohauissa näkyy monesti myös kuvilla varustettuja ”sisältökaruselleja”, esimerkkeinä näistä vaikkapa Twitter -packit. Twitter -packkien kohdalla kyse on tehtyyn verkkohakuun liittyvistä ajankohtaisista tweeteistä. Vastaavia erityistuloksia, voi tulla eteen myös verkkohaun aiheeseen liittyvän kuvamateriaalin suhteen. Näkyvyyden hankkiminen kuvamateriaalin kanssa vaatii monesti vain kuville tehtävää kevyttä optimointia. Suomenkielisen sisällön kohdalla, kuviin liittyvät hakutulokset ovat selvästi yleisempiä, kuin vaikkapa Twitter -packit. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, ettei Twitterin käyttö ole maassamme kovinkaan laajaa, jonka vuoksi suomenkielisiä (aiheeseen liittyviä) Tweettejä ei välttämättä ole saatavilla.

Paikallista toimijaa haettaessa hakutuloksiin ilmestyy monesti myös ns. karttatuloksia, jotka esittelevät erityisesti paikallisia yrityksiä. Kyseinen erikoiselementti tarjoaa myös hyvät mahdollisuudet lisänäkyvyyden saantiin, etenkin jos yrityksesi toimii vain tietyssä osoitteessa.

Pyydä tarjous hakukoneoptimoinnista  »

93% eivät katso googlen etusivua pidemmälle


Netello Systems – digiliiketoiminnan ammattilainen

Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita, jotka auttavat yrityksesi kilpailijoidesi edelle.
Hallitsemme verkkoliiketoiminnan eri osa-alueet hakukoneoptimoinnista verkkosivustoihin ja verkkokauppoihin 18 vuoden kokemuksella. Tavoitteemme on auttaa yritystäsi menestymään ja kasvattamaan myyntiä.

TARJOAMME RATKAISUT   TUTUSTU ASIAKASREFERENSSEIHIN

Oman verkkokaupan perustaminen voi olla järkevä panostus

Oikein suunniteltuna ja toteutettuna verkkokaupan avulla on mahdollista kasvattaa yrityksen asiaksmääriä ja kassavirtaa. Verkkokaupan perustaminen ei onneksi ole nykyään vain suuryritysten mahdollisuus, sillä myös PK-yritysten on kohtalaisen vaivatonta myydä tuotteitaan verkossa.

Useimpia tuotteita ja palveluita voi myydä verkossa

Fyysisen tavaran lisäksi verkossa voi myydä palveluita, jolloin verkkokauppa opastaa asiakasta sopivan palvelun löytämisessä ja ohjaa esimerkiksi sähköiseen ajanvaraukseen. Palveluiden lisäksi myös monet ohjelmistotuotteet hankitaan nykyään erilaisista verkkokaupoista. Verkon kautta voidaankin myydä lähes mitä vain; teknisiä esteitä myynnille ei ole.
Joissain tilanteissa lainsäädäntö voi kuitenkin rajoittaa tai estää tiettyjen tuotteiden etämyyntiä.

Verkkokaupan perustamista on turha arastella. Yhä suurempi määrä ihmisistä ostaa tuotteita ja palveluita verkosta, joten mikset myisi ostohaluisille?
Verkkomaksaminenkin on nykyään turvallista ja helppoa. Pelkästään suomalaiset kuluttajat ostivat esimerkiksi vuonna 2017 verkosta yhteensä 4,9 miljardilla eurolla (lähde: Kaupan Liitto).

Kivijalkamyymälä ja verkkokauppa tukevat toisiaan

Toisinaan omalla verkkokaupalla saattaa olla myös kivijalkamyymälää tukeva vaikutus.Toisinaan asiakkaat etsivät ideoita ja vertailevat tuotteita aktiivisesti verkossa, mutta päätyvät silti ostamaan tuotteensa (tai palvelunsa) paikan päältä myymälästä. Tällaisissa tilanteissa pieni ja kustannustehokkaasti pyöritetty myymäläketju voikin toimia esimerkiski tietynlaisena tavaran noutopisteenä, jossa asiakasta voidaan palvella henkilökohtaisesti samalla, kun tavaran toimittamiseen liittyvät työtehtävät ja kulut minimoidaan.

Tiesitkö, että me Netellolla toteutamme asiakkaillemme toiveiden mukaisesti räätälöityjä verkkokauppoja?

Onko verkkohakemistoista hyötyä yrityksellesi

Moni yrittäjä miettii maksullisten verkkohakemistojen tarpeellisuutta, sillä useassa hakemistossa mukana oleminen aiheuttaa vuositasolla helposti useamman satasen menoerän.
Kokosimme yhteen tärkeimpiä näkökulmia, jotka auttavat sinua päättämään, onko verkkohakemistoista hyötyä yrityksellesi.

1) Vertaile keskenään eri hakemistoja

Mikäli käyttämäsi verkkohakemiston tavoitteena on ohjata käyttäjiä yrityksesi verkkosivuille, tarkasta Google Analyticsistä, kuinka paljon kyseinen hakemisto lähettänyt sivustollesi liikennettä esimerkiksi kuluneen kuuden kuukauden aikana. Mahdollisesti alhaisiksi jääviin liikennemääriin on hyvä pyrkiä löytämään selvä syy. Onko kyseessä esimerkiksi tarkkaan rajattuun toimialaan liittyvä hakemisto vai useita toimialoja listaava yleishakemisto? 

Jotkin verkkohakemistot tarjoavat asiakkailleen myös kevyttä statistiikkaa esimerkiksi ilmoituksen näyttökerroista. Mikäli olet tietyssä hakemistossa mukana vain näkyvyyden vuoksi, kannattaa näyttökertojen suuntaa seurata vähintään pari kertaa vuodessa. Jos näyttökertojen suunta on selvästi laskussa, saattaa kyseinen hakemisto olla kasvanut sen verran suureksi, että yrityksesi ilmoitus hautautuu muiden mainostajien joukkoon.

2) Ota selvää hakemistojen tuomista konversioista

Mikäli yrityksesi sivustolla on palautelomake, voit asettaa palautelomakkeen lähettämisen seurantaan esimerkiksi Google Analyticsiin. Tämän jälkeen pystyt näkemään tuoko kyseinen hakemisto sivustollesi konvertoituvaa liikennettä. 

Jos yrityksesi saamat yhteydenotot tulevat pääasiassa puhelimitse, voit lisätä hakemistoon esimerkiksi muutamaksi kuukaudeksi numeron, jota ei löydy yrityksesi sivuilta ja tarkkailla, tuleeko numeroosi soittoja. Tarkkaan valittua numeroa käyttämällä pystyt yhdistämään saadun puhelun käyttämääsi hakemistoon. 

Edellä kuvailluista toimista on hyötyä etenkin silloin, jos hakemistossa mukana olosta joudutaan maksamaan korkeaa vuosi- tai kuukausimaksua.

3) Huomioi vaikutukset hakukoneoptimointiin

Joissain tilanteessa yrityksen verkkosivuja ilmoitetaan lukuisiin verkkohakemistoihin siinä toivossa, että hakemistojen antamat linkit nostaisivat yrityksen näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa. Hakemistojen vaikutus hakukoneoptimointiin ei kuitenkaan ole automaattisesti positiivinen. Hakemiston vaikutus sivuston näkyvyyteen riippuu pitkälti siitä, miten hakemisto linkittää sivustollesi ja minkälainen hakemisto on kyseessä. 

Esimerkiksi yleishakemistojen (hakemisto linkittää kaikkiin mahdollisiin yrityksiin toimialasta riippumatta) hakukonenäkyvyyteen tuoma vaikutus saattaa olla lähes olematon, kun taas tarkasti yrityksen toimialaan liittyvät hakemistot voivat parantaa yrityksen hakukonenäkyvyyttä. Lisäksi on hyvä huomioida, että verkkohakemistot voivat lopettaa toimintansa tai muuttaa toimintatapojaan (esim. linkitykselle asetetaan rajoitteita) koska tahansa. Siksi on tärkeää, ettei sivuston ulkoista linkitystä rakenneta pelkkien hakemistojen varaan. 

4) Kartoita vaihtoehdot

Jos olet käyttänyt maksullisia verkkohakemistoja lähinnä yrityksesi näkyvyyden kasvattamiseen, voit kokeilla, mitä esimerkiksi yhteisöpalvelujen mainosohjelmat tuottaisivat vastaavalla budjetilla. Yleisimmät yhteisöpalvelut mahdollistavat mainoksien esittämisen tarkkaan kohdennetulle yleisölle, jolloin yrityksesi mainokset näkyvät vain niille henkilöille, joita yrityksesi tarjoamat tuotteet ja palvelut todella kiinnostavat. Tämän lisäksi yhteisöpalveluissa käytävät keskustelut mahdollistavat monesti yhteydenottojen keräämisen. 

Verkkohakemiston hyödyllisyys

Haluatko tietää lisää?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!

Äänihaut ja hakukoneoptimointi

Puheentunnistuksella toimivat digiassarit (yleisimpinä Applen Siri ja Googlen Assistant) ovat suosittuja helppokäyttöisyytensä vuoksi. Monet käyttäjät, jotka ovat aiemmin karttaneet mobiilissa tehtäviä verkkohakuja esimerkiksi laitteen hankalalta tuntuvan näppäimistön vuoksi, ovat siirtyneet käyttämään äänihakuja. Tämä kasvattaa mobiilihakujen määrää entisestään, mutta asettaa myös joitakin erityisvaatimuksia etenkin liittyen sivuston sisältöön. Lue, mitä kaikkea sinun tulee tietää äänihakujen vaikutuksesta sivustosi verkkonäkyvyyteen.

Äänihakujen vaikutus hakukonenäkyvyyteen

Äänihakujen erityispiirteitä

Koska monet kokevat mobiililaitteiden näppäimistöt edelleen hankaliksi, ovat mobiililaitteilla kirjoitetusti tehtävät haut yleensä vain 1-3 lauseen pituisia. Puhumalla tehdyt verkkohaut ovat puolestaan pidempiä ja keskutelumaisempia. Äänihauissa käytetyt haut ovat usein kokonaisia lauseita, joilla haetaan ratkaisua hyvinkin yksityiskohtaiseen kysymykseen.

Vaikutus hakukoneoptimointiin

Puhumalla tehtävät verkkohaut eivät sinänsä muuta hakukoneoptimoinnin perusasioita oikeastaan lainkaan. Kuitenkin keskustelumaisesti tehdyt ja tarkkaan kohdennetut haut saattavat vaatia sivuston sisällön muokkaamista, jotta hakukone osaa löytää sivustoltasi käyttäjän etsimät asiat. 

Joillain toimialoilla äänihakujen yleistyminen saattaa vaatia sivuston sisällön kohdentamista puhekielessä käytettäville termeille, alan virallisten termien sijaan tai lisäksi. Toisilla toimialoilla sivuston sisältöä saattaa olla tarvetta laajentaa esimerkiksi tuotteiden koko- tai väritietojen suhteen. Paikallisesti tai monissa eri toimpisteissä toimivien yritysten saattaa lisäksi olla tarvetta korostaa toimipisteidensä yhteystietoja. Näin voidaan varmistaa, että hakukone osaa yhdistää yrityksesi esimerkiksi hakijan lähiympäristöön.

Äänihakujen haasteet

Toistaiseksi äänihakujen käyttämä puheentunnistus ontuu hieman suomen kielen kanssa, jonka seurauksena hakija voi joutua toistamaan tekemänsä haun useaan kertaan tai vaihtamaan haun tekotapaa perinteiseen kirjoitushakuun. Myös hakijan ympäristö voi rajoittaa äänihakujen tekemistä: moni ei esimerkiksi halua koko ruuhkabussin kuulevan mitä, Google-hakua on suorittamassa.

Äänihakujen mahdollisuudet

Tarkkaan kohdennetut äänihaut saattavat joillain toimialoilla avata hyvänkin mahdollisuuden maksuttoman hakuliikenteen lisäämiseen. Etenkin toimialat, joilla kilpailu hakutuloksista aiemmin keskittynyt muutaman keskeisen termin ympärille, saattavat äänihakujen myötä pystyä keskittymään aiempaa pidempiin ja yksityiskohtaisempiin hakutermeihin. 


Haluatko tietää lisää?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!

Vastaako verkkosivustosi sisältö käyttäjän tarpeisiin?

Hakukoneet ovat parin viimeisen vuoden aikana ryhtyneet antamaan parempaa näkyvyyttä sellaisille sivustoille, joiden sisällön voidaan todeta oikeasti palvelevan verkkohaun tehnyttä käyttäjää. Hakukoneiden kannalta kyse on yksinkertaisesti paremmasta käyttäjäkokemuksesta. Yrityksesi näkökulmasta kyse voi olla myös mahdollisuudesta saada parempaa hakukonenäkyvyyttä kilpailluillakin hakutermeillä. Muutoksen myötä etenkin monipuolisen ja käyttäjien tarpeisiin perehtyneen sisällön arvo kasvaa. 

On yleistä, että samalla toimiallalla on pitkään toimineita yrityksiä, jotka ovat hankkineet sivustolleen runsaasti ulkoisia linkkejä, mutta jotka eivät ole juurikaan panostaneet sivustonsa sisältöön tai sen laatuun. Koska hakukoneet ovat aiemmin antaneet runsaasti arvoa pelkälle ulkoiselle linkitykselle, ovat tällaiset toimijat vieneet runsaasti näkyvyyttä toimialaan liittyvillä hauilla. Silti kyseisten hakutulosten laatu on jäänyt varsin kehnoksi.

Miten parantaa sivustolla olevan sisällön laatua?

1. Analysoi kilpailijoiden tarjoama sisältö

Projektin aluksi on hyvä tutkailla yrityksesi kilpailijoiden sivustoja, ja selvittää minkälaista sisältöä kilpailijat tarjoavat. Selvitä erityisesti millä tyylillä kilpailijoiden sisältö on kirjoitettu – jos kilpailijoiden tarjoamassa sisällössä on keskitetty pelkästään yrityksen omien kilpailuetujen ja kokemuksen esilletuontiin, voit ehkä erottua massasta kirjoittamalla oman sivustosi sisällön asiakaslähtöisemmin. 

2. Pyri monipuolistamaan sisältöä

Kuvat ja videot tekevät sivustosi monipuolisemman. Lisäksi kuvituksen avulla voidaan esitellä esimerkiksi tuotteen yksityiskohtia tai luoda mielikuvaa ja kiinnostusta tarjottavaa palvelua kohtaan. 

3. Tee sisällöstä riittävän laajaa

Jotta sivustollasi oleva sisältö voisi vastata mahdollisimman monen käyttäjän tarpeita, tulee sisältöä olla runsaasti. Sisällön tarkoituksena on kasvattaa asiakkaan luottamusta yrityksesi tarjoamia tuotteita tai palveluita kohtaan, joka monesti onnistuu parhaiten havainnollistavalla ja asiakkaan etuja korostavalla kirjoitustavalla. 

4. Kerro myös lisäpalveluista tai oheistuotteista

Yksi keino monipuolistaa ja laajentaa sivustollasi olevaa sisältöä, on oheispalveluista ja -tuotteista kertominen. Esimerkiksi jos yrityksesi tekee pääasiassa kattoremontteja, voit varsin luontevasti kertoa myös tarjolla olevista kattoturvatuotteista. Näin toimimalla pystyt tuomaan esille tarjoamiasi palvelukokonaisuuksia, jolloin myös sivustollasi oleva sisältöä muuttuu laajemmaksi ja monipuolisemmaksi. 

Mitä tapahtuu konversiolle?

Edellä kuvailtu muutos saattaa aiheuttaa suurempiakin muutoksia sivustoille, jotka on luotu puhtaasti liidien keräämistä varten (vähän sisältöä ja pääpaino yhteydenotossa), sillä kyseisten sivujen suppea sisältö ei monestikaan pysty kilpailemaan hakukonenäkyvyydestä laajojen sisältöjen kanssa. Mikäli liidien keräämiseen rakennetuista sivuista halutaan pitää kiinni, kannattaa kyseisten sivujen liikenteen lähteiden määrää ryhtyä kasvattamaan – käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi maksetun liikenteen käyttöä tai käyttäjien ohjaamista sivulle yhteisöpalveluiden kautta. 


Haluatko tietää lisää?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!

Mitkä ovat verkkokauppasi kilpailuedut?

Sähköisen asioinnin ja verkosta tilaamisen yleistymisen vuoksi yhä useammat yritykset ovat ryhtyneet myymään tuotteitaan myös omissa verkkokaupoissaan. Yrityksen oman verkkokaupan myynti ei kuitenkaan välttämättä menesty parhaalla mahdollisella tavalla, mikäli verkkokaupan kilpailuedut eivät ole huolella mietittyjä.

Miten erottua kilpailijoista?

Kilpailu verkkokauppojen välillä on kovaa, eikä pelkkä verkkokaupan avaaminen enää riitä kilpailijoista erottumiseen. Etenkin kuluttajille suunnatun verkkokaupan tulee saada näkyvyyttä niin hakukoneissa kuin yhteisöpalveluissa päästäkseen mahdollisimman monen potentiaalisen asiakkaan tietoisuuteen. Tämän lisäksi tarjolla olevan tuotevalikoiman tulisi tarjota käyttäjälle kilpailijoita parempi diili. Näin myös aktiivisesti tuotteita vertailevat käyttäjät saadaan ohjattua kohti tilausta.

Hyvä löydettävyys on keskeinen kilpailuvaltti

Verkkokaupan näkyvyys hakukoneissa ja yhteisöpalveluissa on osoittautunut monelle verkkokauppiaalle varsin kustannustehokkaaksi liikenteen lähteeksi. Löydettävyyden tarkoituksena onkin varmistaa sekä uusien käyttäjien ohjaaminen verkkokauppaan kahdella ei tasolla:

1) verkkokaupan esittely potentiaalisille uusille asikkaille

2) tuotteiden esittely jo kertaalleen verkkokaupasta tilanneille asiakkaille

Etenkin jälkimmäisessä tilanteessa, jossa tuotteita pyritään markkinoimaan jo aikaisemmin verkkokaupasta tilanneille asikkaille, ovat yhteisöpalvelut osoittautuneet toimiviksi työkaluiksi.

Miksi asiakkaan pitäisi tilata juuri sinulta?

Jotta verkkokaupan myynti saataisiin kasvuun, tulisi tähän kysymykseen löytää konkreettinen vastaus. Hintojen alentaminen (joka saattaa johtaa verkkokaupan kannattavuuden heikkenemiseen) ei suinkaan ole ainoa ratkaisu, vaan vastauksia voivat olla esimerkiksi nämä:   1) Nopea toimitus ja varma saatavuus   Jos toimitat tilatun tuotteen esimerkiksi suoraan omasta varastostasi, ei asiakas joudu kantamaan ylimääräistä riskiä tuotteen toimituksen viivästymisestä.   2) Ilmainen toimitus   Etenkin hintoja tarkasti vertailevat asiakkaat huomioivat monesti myös tuotteen toimituksesta koituvat lisäkulut. Jos pystyt tarjoamaan asiakkaillesi ilmaisen toimituksen, muista tuoda asia selkeästi esiin jo tuotesivulla.   3) Tuotteen valintaan ja käyttöön tarjottava apu   Mikäli sinulla on mahdollisuus tarjota asiakkaille apua oikean tuotteen valinnassa tai jo hankitun tuotteen käytössä, pystyt keskeisesti parantamaan asiakaskokemusta. Palvelun kautta syntyneen luottamuksen kautta myös kynnys tilauksen jättämiseen muuttuu matalammaksi. 


Haluatko tietää lisää?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!

Miksi verkkokaupan hakukoneoptimointi kannattaa

Verkkokauppojen hakukoneoptimoinnin uskotaan usein olevan erityisen haastavaa, koska verkkokaupat eroavat rakenteeltaan perinteisestä yrityssivustosta.

Lisäksi monet verkkokaupat toimivat valmiiden kauppajärjestelmien varassa, eikä niiden hakukoneystävällisyydestä ei välttämättä ole varmuutta. Kokosimme yhteen muutamia seikkoja, jotka selventävät verkkokaupan hakukoneoptimoinnin tarpeellisuutta.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi

Miksi verkkokaupan hakukonenäkyvyyteen kannattaa panostaa?

Suurin osa verkossa hankintoja tekevistä asiakkaista aloittaa ostoprosessin Google-haun tekemällä. Siksi onnistunut hakukonenäkyvyys on monelle verkkokaupalle elinehto. Etenkin uuden verkkokauppiaan on todella tärkeää pystyä hankkimaan sivustolleen näkyvyyttä verkossa, sillä muuten asiakkaiden on vaikeaa löytää verkkokauppaasi.

Kolme tärkeintä syytä verkkokaupan hakukoneoptimointiin

1. Mainoskulujen karsiminen

Hakukoneoptimoinnin tuoman maksuttoman liikenteen hyöty todennäköisesti palkitsee pitkällä aikavälillä. Kun kasvava osa verkkokauppasi liikenteestä saadaan kerättyä maksuttoman hakuliikenteen kautta, ei verkkokauppasi ole enää täysin riippuvainen maksetusta mainonnasta. Tämä taas mahdollistaa käytössäsi olevan mainosbudjetin tehokkaamman kohdentamisen. 

2. Tunnettuus

Kun verkkokauppasi saa hakukonenäkyvyyttä sille relevanteissa asiayhteyksissä, lisääntyy myös käyttäjien tietoisuus verkkokauppasi olemassaolosta. Tunnettuuden kasvaessa käyttäjät klikkaavat myös entistä herkemmin yrityksesi hakutulosta tai siirtyvät suoraan verkkokauppaasi. 

3. Kaupan kulujen pienentäminen

Kun hakukoneoptimoinnin vaatima työ ja kulut jaetaan pitkälle aikavälille, muodostuu optimoinnin tuoma liikenne varsin edulliseksi. Tämä puolestaan laskee yksittäisestä kaupasta aiheutuvia kustannukia. Tämä on tärkeää etenkin, jos vaihtoehtona olisi ostaa vastaava määrä liikennettä hakukoneesta.

Selvitä, millainen rooli maksuttomalla hakuliikenteellä on verkkokaupassasi

Ennen verkkokaupan hakukoneoptimoinnin aloittamista kannattaa selvittää, mihin tuoteryhmiin nykyinen hakuliikenne kohdistuu ja millä hakutermeillä sivustosi saa näkyvyyttä. Lisäksi on tärkeää tietää, keräävätkö parhaiten myyvät tuotteet verkkokaupallesi maksutonta hakuliikennettä. Nämä tiedot saat käyttöösi esimerkiksi Googlen Analytics ja Search Console -ohjelmistojen avulla. 


Haluatko tietää lisää?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!

Vaihtoehtoja perinteiselle sähköpostimarkkinoinnille

Täysin perinteisin keinoin tehtävä sähköpostimarkkinointi ei aina saa toivottua vastaanottoa. Syitä tähän voi olla monia. Käytössäsi olevat osoitelistat voivat olla vanhentuneita, jolloin lähetettyjä viestejä ei lueta. Joskus massapostituksena lähetetyt viestit saattavat myös päätyä roskaposteihin tai vaihtoehtoisesti lähetettyjen viestien sisältö ei enää palvele vastaanottajan tarpeita. Nämä ongelmat ovat saaneet monet etsimään vaihtoehtoisia kanavia sivuston käyttäjien tavoittamiseen.

Yhteisöpalvelut vaihtoehtona

Vaihtoehdot sähköpostimarkkinoinnille

Monesti yhteisöpalvelut kuten Facebook tai LinkedIn tarjoavat hyvä vaihtoehdon perinteisille massapostituksille. Vaikka yhteisöpalveluiden käyttö yrityksesi kohdeyleisön tavoittamiseen ei monestikaan ole täysin ilmaista, peittoaa yhteisöpalvelujen tavoittavuus heikosti toimivan sähköpostilistan monesti mennen tullen. Usein yhteisöpalveluiden hyvänä puolena koetaan myös se, että kohdeyleisön kasvattaminen onnistuu useissa tapauksissa huomattavasti sähköpostilistan kasvattamista nopeammin. Esimerkiksi Facebookissa kynnys tietystä sivusta tykkäämiseen on varsin matala, joka helpottaa kohderyhmän hankkimista entisestään.

Muita vaihtoehtoja asiakkaiden tavoittamiseen

Yrityksesi verkkopalvelusta riippuen myös tekstiviestit tai päätelaitteelle lähetettävät ilmoitukset (ns. push-viestit), voivat osoittautua toimiviksi keinoiksi, kun halutaan tavoittaa esimerkiksi yrityksesi vanhoja asiakkaita. Monet verkkokaupat ovatkin kokeilleet alennuskoodeja sisältävien tekstiviestien lähettämistä niille asiakkaille, joiden edellisestä tilauksesta on kulunut esimerkiksi pari kuukautta.

Myös monet mainosverkot – mukaan lukien Google AdWords – mahdollistavat tietyille sähköpostiosoitteille kohdennetun mainonnan tekemisen. Näin ollen sinun ei tarvitse hylätä keräämääsi sähköpostilistaa kokonaan, vaan parhaassa tapauksessa pystyt tavoittamaan listallasi olevat henkilöt toisen kanavan kautta.

Näin selvität sähköpostilistasi toimivuuden

Mikäli käytössäsi on nykyaikainen postitusohjelma, pystyt näkemään helposti jos postituslistallasi on toimimattomia osoitteita, jotka tulisi poistaa lähetyslistalta. Lisäksi postitusohjelmista on monesti mahdollista nähdä myös lähetettyjen viestien avausprosentti eli tieto siitä moniko vastaanottaja avasi lähettämäsi viestin. Jo näiden kahden tiedon avulla pystyt selvittämään sähköpostilistasi toimivuutta. Jos käyttäjät eivät reagoi lähettämiisi viesteihin, saattaa olla syytä tarkastella kriittisemmin lähetettyjen viestien sisältöä tai yrittää tavoittaa asiakkaat muiden kanavien kautta.

Miksi asentaa HTTPS-suojaus sivustolle?

Googlen vuonna 2014 tekemä ilmoitus https -suojauksen positiivisesta vaikutuksesta sivuston hakukonenäkyvyyteen sai monet yritykset asentamaan suojauksen sivuilleen. Https -suojauksen asentaminen kannattaa kuitenkin tehdä, vaikka et toistaiseksi laittaisi paljoakaan painoarvoa sivustosi löydettävyydelle. Ohessa muutamia huomioitavia asioita.

miksi asentaa https-suojaus

Mikä on HTTPS -suojauksen pohjimmainen idea?

HTTPS (englanniksi Hypertext Transport Protocol Secure) suojaa tietokoneesi ja käyttämäsi sivuston välisen yhteyden. Suojauksen ansiosta ulkopuolinen taho ei pääse näkemään esimerkiksi käyttäjän sivustolle syöttämiä tietoja, tai vastaavasti muokkaamaan palvelimen käyttäjälle lähettämää vastausta. Suojauksen käyttämistä voidaankin monessa tapauksessa pitää palveluksena sivuston käyttäjälle, joka voi suojauksen asentamisen jälkeen käyttää sivustoasi varsin huoletta esim. julkisen wifi verkon kautta.

Monet uudet tekniikat vaativat https:n toimiakseen

Tietoturvaan tulevien parannusten lisäksi on olemassa myös muita syitä siirtyä käyttämään https -suojausta. Etenkin uusimpien tekniikoiden kuten HTTP2 ja PWA (progressive web apps) täysi hyödyntäminen vaatii https:n käyttämistä. Lisäksi useat selainvalmistajat alkaneet rajoittamaan käyttäjän sijaintia määrittelevien JavaScript -koodien toimintaa jos sivustolla ei ole https -suojausta.

Yleiset ongelmat https:n kanssa

Ehkä yleisin ongelma https:n liittyen on sivuston hidastuminen. Monesti latausaikoihin liittyvät ongelmat tulevat esiin sivuilla, jotka ovat olleet hitaita jo ennen https:n asentamista. Vaikka https sisältää tekniikoita joiden avulla suojauksen vaatimaa käsittelyä voidaan nopeuttaa (esim. strict-transport-security, TLS false start ja TLS session resumption) on aina suositeltavaa varmistaa, että käyttämäsi sivusto ja palvelin toimivat nopeasti jo ennen https:n asentamista. Toinen yleinen ongelma liittyy https -suojauksen hintaan. Suojauksessa käytettävien sertifikaattien hinnat ovat muuttuneet viimeisten vuosien aikana edullisimmiksi, ja joissain tapauksissa suojauksen asentamisesta ei peritä muuta kuin asennustyöstä koituvat kulut. Esimerkki maksuttomista sertifikaateista »

Varmista ettet pilaa sivustosi hakukonenäkyvyyttä

Kun https -suojauksen asennus tehdään oikeaoppisesti, ei sivuston hakukonenäkyvyyden menetyksestä tarvitse hermoilla. Esimerkiksi Google on julkaissut varsin yksityiskohtaiset ohjeet https -suojauksen käyttöönottoon.

Paranna sivustosi konversiota helpottamalla lomakkeiden täyttämistä

Usein verkkosivujen konversion, eli sivustolle asetetun tavoitteen toteutumiseen liittyy jonkinlainen lomake. Kyse voi olla vaikkapa verkkokaupan ostoskoriin liittyvästä lomakkeesta tai yrityssivustolta löytyvästä yhteydenottopyynnöstä. Mitä helpompaa ja yksinkertaisempaa verkkosivuilta löytyvien lomakkeiden täyttäminen on, sitä varmemmin käyttäjät myös lähettävät sivuilta löytyviä lomakkeita.

Lomake mobiililaitteessa

Lomakkeet ja mobiililaitteet

Koska verkkosivujen mobiilikäyttö kasvaa tasaisesti vuosi toisensa jälkeen, ei verkkosivuille asetettujen tavoitteiden toteutumista kannata seurata enää pelkästään desktop -laitteilla. Tästä syystä verkkosivustoa suunniteltaessa tulee tiedostaa myös mobiililaitteiden ja lomakkeiden yleisimmät ongelmat.

Kun verkkosivustolta löytyvää lomaketta täytetään mobiililaitteella, muodostuu tiedon syöttäminen monesti ongelmaksi. Kirjoittaminen mobiililaitteella ei ole aina sujuvaa, ja tämä korostuu etenkin pitkien lomakkeiden kohdalla.

Vaihtoehtoja lomakkeiden täyttämisen helpottamiseksi

1. Lyhennä lomakkeen pituutta

Jotta lomakkeen täyttäminen sujuisi mahdollisimman nopeasti, kannattaa käyttäjältä kysyä vain asian hoitamisen kannalta pakolliset tiedot (mahdolliset lisätiedot voidaan kysyä aina jälkikäteen). Näin toimimalla lomakkeessa olevien kenttien määrää saadaan usein karsittua, joka jo osiltaan nopeuttaa lomakkeen täyttämistä. Lyhyemmät lomakkeet parantavat usein myös asiakaskokemusta, koska käyttäjän ei tarvitse kertoa kuin asian hoitamisen kannalta oleelliset tiedot.

2. Lomakkeen automaattinen täyttäminen

Nykyaikaiset selainohjelmat mahdollistavat myös erilaisten autofill -toimintojen hyödyntämisen, joiden ansiosta useissa lomakkeissa tarvittavat perustiedot (esim. yhteystiedot) voidaan tallentaa selaimen muistiin. Autofill -toimintojen ansiosta käyttäjä saa eteensä ikään kuin esitäytetyn lomakkeen, jolloin ainoaksi tehtäväksi jää tietojen tarkastaminen ja lomakkeen lähettäminen. Kyseiset toiminnot nopeuttavat lomakkeiden täyttämistä niin mobiilissa kuin desktop -laitteillakin.

3. Lomakkeen reaaliaikainen tarkastus

Verkkosivuille on monesti mahdollista lisätä myös reaaliaikaisesti suoritettavia koodeja, jotka tarkastavat käyttäjän kirjoittamat tiedot jo lomakkeen täyttämisen yhteydessä. Näin toimimalla käyttäjä saa tiedon, esimerkiksi virheellisesti syötetystä sähköpostiosoitteesta jo ennen lomakkeen eteenpäin lähettämistä. Tarkistustoiminnot vähentävät osiltaan lomakkeen täytön yhteydessä esiintyviä epäselvyyksiä, ja tätä kautta niillä on monesti positiivinen vaikutus myös lomakkeiden eteenpäin lähettämiseen.

×



Netello
Netello

Tervehdys, miten voimme olla avuksi?

Ps. Sinulle vastaa ihminen, ei botti.

03:40