Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Vaihtoehtoja perinteiselle sähköpostimarkkinoinnille

Täysin perinteisin keinoin tehtävä sähköpostimarkkinointi ei aina saa toivottua vastaanottoa. Syitä tähän voi olla monia. Käytössäsi olevat osoitelistat voivat olla vanhentuneita, jolloin lähetettyjä viestejä ei lueta. Joskus massapostituksena lähetetyt viestit saattavat myös päätyä roskaposteihin tai vaihtoehtoisesti lähetettyjen viestien sisältö ei enää palvele vastaanottajan tarpeita. Nämä ongelmat ovat saaneet monet etsimään vaihtoehtoisia kanavia sivuston käyttäjien tavoittamiseen.

Yhteisöpalvelut vaihtoehtona

Vaihtoehdot sähköpostimarkkinoinnille

Monesti yhteisöpalvelut kuten Facebook tai LinkedIn tarjoavat hyvä vaihtoehdon perinteisille massapostituksille. Vaikka yhteisöpalveluiden käyttö yrityksesi kohdeyleisön tavoittamiseen ei monestikaan ole täysin ilmaista, peittoaa yhteisöpalvelujen tavoittavuus heikosti toimivan sähköpostilistan monesti mennen tullen. Usein yhteisöpalveluiden hyvänä puolena koetaan myös se, että kohdeyleisön kasvattaminen onnistuu useissa tapauksissa huomattavasti sähköpostilistan kasvattamista nopeammin. Esimerkiksi Facebookissa kynnys tietystä sivusta tykkäämiseen on varsin matala, joka helpottaa kohderyhmän hankkimista entisestään.

Muita vaihtoehtoja asiakkaiden tavoittamiseen

Yrityksesi verkkopalvelusta riippuen myös tekstiviestit tai päätelaitteelle lähetettävät ilmoitukset (ns. push-viestit), voivat osoittautua toimiviksi keinoiksi, kun halutaan tavoittaa esimerkiksi yrityksesi vanhoja asiakkaita. Monet verkkokaupat ovatkin kokeilleet alennuskoodeja sisältävien tekstiviestien lähettämistä niille asiakkaille, joiden edellisestä tilauksesta on kulunut esimerkiksi pari kuukautta.

Myös monet mainosverkot – mukaan lukien Google AdWords – mahdollistavat tietyille sähköpostiosoitteille kohdennetun mainonnan tekemisen. Näin ollen sinun ei tarvitse hylätä keräämääsi sähköpostilistaa kokonaan, vaan parhaassa tapauksessa pystyt tavoittamaan listallasi olevat henkilöt toisen kanavan kautta.

Näin selvität sähköpostilistasi toimivuuden

Mikäli käytössäsi on nykyaikainen postitusohjelma, pystyt näkemään helposti jos postituslistallasi on toimimattomia osoitteita, jotka tulisi poistaa lähetyslistalta. Lisäksi postitusohjelmista on monesti mahdollista nähdä myös lähetettyjen viestien avausprosentti eli tieto siitä moniko vastaanottaja avasi lähettämäsi viestin. Jo näiden kahden tiedon avulla pystyt selvittämään sähköpostilistasi toimivuutta. Jos käyttäjät eivät reagoi lähettämiisi viesteihin, saattaa olla syytä tarkastella kriittisemmin lähetettyjen viestien sisältöä tai yrittää tavoittaa asiakkaat muiden kanavien kautta.

Miksi asentaa HTTPS-suojaus sivustolle?

Googlen vuonna 2014 tekemä ilmoitus https -suojauksen positiivisesta vaikutuksesta sivuston hakukonenäkyvyyteen sai monet yritykset asentamaan suojauksen sivuilleen. Https -suojauksen asentaminen kannattaa kuitenkin tehdä, vaikka et toistaiseksi laittaisi paljoakaan painoarvoa sivustosi löydettävyydelle. Ohessa muutamia huomioitavia asioita.

miksi asentaa https-suojaus

Mikä on HTTPS -suojauksen pohjimmainen idea?

HTTPS (englanniksi Hypertext Transport Protocol Secure) suojaa tietokoneesi ja käyttämäsi sivuston välisen yhteyden. Suojauksen ansiosta ulkopuolinen taho ei pääse näkemään esimerkiksi käyttäjän sivustolle syöttämiä tietoja, tai vastaavasti muokkaamaan palvelimen käyttäjälle lähettämää vastausta. Suojauksen käyttämistä voidaankin monessa tapauksessa pitää palveluksena sivuston käyttäjälle, joka voi suojauksen asentamisen jälkeen käyttää sivustoasi varsin huoletta esim. julkisen wifi verkon kautta.

Monet uudet tekniikat vaativat https:n toimiakseen

Tietoturvaan tulevien parannusten lisäksi on olemassa myös muita syitä siirtyä käyttämään https -suojausta. Etenkin uusimpien tekniikoiden kuten HTTP2 ja PWA (progressive web apps) täysi hyödyntäminen vaatii https:n käyttämistä. Lisäksi useat selainvalmistajat alkaneet rajoittamaan käyttäjän sijaintia määrittelevien JavaScript -koodien toimintaa jos sivustolla ei ole https -suojausta.

Yleiset ongelmat https:n kanssa

Ehkä yleisin ongelma https:n liittyen on sivuston hidastuminen. Monesti latausaikoihin liittyvät ongelmat tulevat esiin sivuilla, jotka ovat olleet hitaita jo ennen https:n asentamista. Vaikka https sisältää tekniikoita joiden avulla suojauksen vaatimaa käsittelyä voidaan nopeuttaa (esim. strict-transport-security, TLS false start ja TLS session resumption) on aina suositeltavaa varmistaa, että käyttämäsi sivusto ja palvelin toimivat nopeasti jo ennen https:n asentamista. Toinen yleinen ongelma liittyy https -suojauksen hintaan. Suojauksessa käytettävien sertifikaattien hinnat ovat muuttuneet viimeisten vuosien aikana edullisimmiksi, ja joissain tapauksissa suojauksen asentamisesta ei peritä muuta kuin asennustyöstä koituvat kulut. Esimerkki maksuttomista sertifikaateista »

Varmista ettet pilaa sivustosi hakukonenäkyvyyttä

Kun https -suojauksen asennus tehdään oikeaoppisesti, ei sivuston hakukonenäkyvyyden menetyksestä tarvitse hermoilla. Esimerkiksi Google on julkaissut varsin yksityiskohtaiset ohjeet https -suojauksen käyttöönottoon.

Paranna sivustosi konversiota helpottamalla lomakkeiden täyttämistä

Usein verkkosivujen konversion, eli sivustolle asetetun tavoitteen toteutumiseen liittyy jonkinlainen lomake. Kyse voi olla vaikkapa verkkokaupan ostoskoriin liittyvästä lomakkeesta tai yrityssivustolta löytyvästä yhteydenottopyynnöstä. Mitä helpompaa ja yksinkertaisempaa verkkosivuilta löytyvien lomakkeiden täyttäminen on, sitä varmemmin käyttäjät myös lähettävät sivuilta löytyviä lomakkeita.

Lomake mobiililaitteessa

Lomakkeet ja mobiililaitteet

Koska verkkosivujen mobiilikäyttö kasvaa tasaisesti vuosi toisensa jälkeen, ei verkkosivuille asetettujen tavoitteiden toteutumista kannata seurata enää pelkästään desktop -laitteilla. Tästä syystä verkkosivustoa suunniteltaessa tulee tiedostaa myös mobiililaitteiden ja lomakkeiden yleisimmät ongelmat.

Kun verkkosivustolta löytyvää lomaketta täytetään mobiililaitteella, muodostuu tiedon syöttäminen monesti ongelmaksi. Kirjoittaminen mobiililaitteella ei ole aina sujuvaa, ja tämä korostuu etenkin pitkien lomakkeiden kohdalla.

Vaihtoehtoja lomakkeiden täyttämisen helpottamiseksi

1. Lyhennä lomakkeen pituutta

Jotta lomakkeen täyttäminen sujuisi mahdollisimman nopeasti, kannattaa käyttäjältä kysyä vain asian hoitamisen kannalta pakolliset tiedot (mahdolliset lisätiedot voidaan kysyä aina jälkikäteen). Näin toimimalla lomakkeessa olevien kenttien määrää saadaan usein karsittua, joka jo osiltaan nopeuttaa lomakkeen täyttämistä. Lyhyemmät lomakkeet parantavat usein myös asiakaskokemusta, koska käyttäjän ei tarvitse kertoa kuin asian hoitamisen kannalta oleelliset tiedot.

2. Lomakkeen automaattinen täyttäminen

Nykyaikaiset selainohjelmat mahdollistavat myös erilaisten autofill -toimintojen hyödyntämisen, joiden ansiosta useissa lomakkeissa tarvittavat perustiedot (esim. yhteystiedot) voidaan tallentaa selaimen muistiin. Autofill -toimintojen ansiosta käyttäjä saa eteensä ikään kuin esitäytetyn lomakkeen, jolloin ainoaksi tehtäväksi jää tietojen tarkastaminen ja lomakkeen lähettäminen. Kyseiset toiminnot nopeuttavat lomakkeiden täyttämistä niin mobiilissa kuin desktop -laitteillakin.

3. Lomakkeen reaaliaikainen tarkastus

Verkkosivuille on monesti mahdollista lisätä myös reaaliaikaisesti suoritettavia koodeja, jotka tarkastavat käyttäjän kirjoittamat tiedot jo lomakkeen täyttämisen yhteydessä. Näin toimimalla käyttäjä saa tiedon, esimerkiksi virheellisesti syötetystä sähköpostiosoitteesta jo ennen lomakkeen eteenpäin lähettämistä. Tarkistustoiminnot vähentävät osiltaan lomakkeen täytön yhteydessä esiintyviä epäselvyyksiä, ja tätä kautta niillä on monesti positiivinen vaikutus myös lomakkeiden eteenpäin lähettämiseen.

Yrityssivuston sisällön uudistaminen

Hyvin usein yrityssivustojen sisältöjen päivittäminen liittyy joko uusien tuotesivujen lisäämiseen tai referenssilistojen päivittämiseen. Verkkosivuston sisältöjen uudistamiseen kannattaa kuitenkin ottaa toinen näkövinkkeli – etenkin jos yrityksesi saa sivuston kautta soittopyyntöjä tai muita liidejä. Keräsimme yhteen muutamia vinkkejä, joiden avulla voit varmistaa, että eniten liikennettä tuovat alasivusi toimivat parhaalla mahdollisella tavalla.

Verkkosivun sisältöjen uudistus

Tunnista tärkeimmät alasivusi

Mikäli käytössäsi on Google Analytics kävijäseuranta, selvitä itsellesi mitkä alasivut ovat tuoneet sivustollesi eniten maksutonta hakuliikennettä, esimerkiksi viimeisen 4 kuukauden aikana. Tämän jälkeen voit verrata tilannetta vaikkapa vuoden takaiseen ja selvittää, ovatko samat sivut vastanneet sivuston liikenteen keräämisestä jo vuosi sitten, vai onko tiettyjen sivujen keräämä liikenne heikentynyt.

Jos havaitset, että tiettyjen alasivujen tuoma liikenne on vähentynyt selvästi – etkä keksi liikenteen vähenemiselle selkeää syytä (esimerkiksi sivu ei ole enää ajallisesti relevantti, sivu käsittelee vanhaa tuotemallia tms.) – kannattaa selvittää voiko sisällön hakukoneoptimointi korjata kyseisten sivujen sijoituksissa tapahtuneen notkahduksen.

Miksi uudistaa sivuja, jotka tuovat liikennettä?

Sisällön uudistamisen tarkoituksena ei automaattisesti ole kyseisten alasivujen näkyvyyden parantaminen – vaan sisällön päivittämisellä pyritään varmistamaan, etteivät sivustolle saapuvat käyttäjät törmää vanhentuneeseen tai muutoin huonolaatuiseen sisältöön. Näin ollen sisällön päivittäminen mahdollistaa myös sivuston konversion parantamisen.

Vinkkejä sisällön uudistamiseen

Kun olet todentanut ne sivut, joiden sisältöä haluat alkaa päivittämään, selvitä itsellesi sivukohtaisesti seuraavat asiat:

Kenelle kyseinen sivu on tarkoitettu ja ketkä mahdollisesti saapuvat kyseiselle sivulle hakukoneesta?

Onko sivu esimerkiksi kirjoitettu henkilölle, joka ei vielä tiedä tarjolla olevasta tuotteesta tai palvelusta paljoakaan – vai kenties henkilölle, joka kuuluu ns. edistyneempiin tai ammattikäyttäjiin. Varmista, että sivulla olevan tiedon kohdennus vastaa sitä kohderyhmää, jolta saat (tai pyrit saamaan) liidejä.

Onko sivun nykyisessä sisällössä asioita, jotka on aikanaan lisätty sivulle esimerkiksi lisätiedoksi, mutta eivät varsinaisesti enää liity kyseisen tuotteen tai palvelun myyntiargumentteihin?

Sivun sisältöä päivitettäessä onkin hyvä varmistaa, että kyseinen alasivu vastaa osiltaan käyttäjien yleisimmin esittämiin kysymyksiin.

Voidaanko tarjottavaa sisältöä monipuolistaa?

Pitkät ja huolellisesti laaditut tekstisivut toimivat yleensä käyttäjillä, jotka etsivät yksityiskohtaista tietoa – muille käyttäjille pitkät tekstisivut voivat näyttää tylsiltä ja vaikealukuisilta. Tästä syystä on hyvä miettiä, pystytäänkö tärkeimpien sivujen ilmettä päivittämään uudella kuvamateriaalilla tai videoilla. Toinen hyvä keino sivukohtaisen sisällön monipuolistamiseen, on sivulla käytettävien väliotsikoiden selkeyttäminen, sekä keskeisimpien asioiden esilletuonti lyhyinä listauksina.

Kannustaako kyseinen sivu yhteydenottoon?

Jotta saisit hakuliikenteestä parhaan hyödyn irti, varmista että tärkeimmät sivusi – eli sivut jotka keräävät eniten hakuliikennettä – pyrkivät ohjaamaan käyttäjää yhteydenottoon. Yksinkertaisimmillaan kyse voi olla sivun loppuun lisättävästä kehotuksesta ja yhteystiedot -sivulle ohjaavasta linkistä. Pienellä lisätyöllä voit myös testata saatko soittopyyntöjen määrän kasvamaan, jos lisäät sivujen loppuun lyhyen kaavakkeen soittopyyntöjen keräämistä varten.

Hakukonenäkyvyyden säilyttäminen sivustouudistuksen yhteydessä

Aiemmin tehdyt panostukset sivuston hakukoneoptimointiin voidaan menettää yllättävänkin helposti, jos sivustouudistuksen yhteydessä ei oteta huomioon löydettävyyden kannalta keskeisiä seikkoja. Keräsimme yhteen muutaman keskeisen asian, joiden avulla voit siirtää vanhan sivustosi saaman hakukonenäkyvyyden uudelle sivustollesi.

Sivustouudistus

Ennen uuden sivuston julkaisua

Työt hakukonenäkyvyyden säilyttämiseksi on hyvä aloittaa jo ennen uuden sivuston julkaisua. Vanhalta sivustolta on suositeltavaa kartoittaa liikenteen ja hakukonenäkyvyyden kannalta keskeisimmät alasivut. Eniten liikennettä tuovat alasivut pystyt todentamaan vaikkapa Google Analyticsin avulla – selvitä itsellesi mitkä sivustosi alasivut ovat tuoneet eniten maksutonta hakuliikennettä esimerkiksi viimeisen 6 kk aikana. Tämän jälkeen kyseisten sivujen sisältö ja URL-osoitteet on suositeltavaa laittaa talteen. Suppealla yrityssivustolla liikenteen kannalta keskeisiä sivuja ei välttämättä ole montaa, jolloin tietojen keräämisestä selviää varsin nopeasti. Ennalta tehtävän tiedonkeruun tarkoituksena on varmistaa, että liikennettä tuoneiden alasivujen sisältö ja osoitteet ovat tallessa, vaikka uuden sivuston pystytyksessä tapahtuisi jotain odottamatonta.

Uutta sivustoa suunniteltaessa

Uuden sivuston teknisiä ratkaisuja mietittäessä on hyvä selvittää, pystytäänkö sivuston URL-osoitteet pitämään muuttumattomina – jolloin uuden sivuston URL-osoitteet käyttäisivät samaa rakennetta kuin vanhalla sivustolla. Näin toimimalla sivustouudistus aiheuttaa hakukoneille mahdollisimman vähän vaivaa. Mikäli sivuston URL-osoitteet joudutaan päivittämään sivustouudistuksen yhteydessä tulisi aiemmin käytössä olleet URL-osoitteet muistaa uudelleenohjata toimiville alasivuille välittömästi uuden sivuston avaamisen jälkeen. Uudelleenohjausten tekeminen sivustouudistuksen yhteydessä on tärkeää, koska uuden sivuston avaamisen aikaan hakukoneilla ei ole vielä tietoa sivuston uusista URL-osoitteista. Tämän vuoksi hakukoneet saattavat esittää muutaman viikonkin ajan vanhoja URL-osoitteita, jotka (ilman uudelleenohjauksen tekoa) johtavat käyttäjän virhesivulle – uudelleenohjauksen avulla hakutulosta klikannut käyttäjä taas voidaan ohjata toimivalle alasivulle. Lisäksi on hyvä muistaa, etteivät myöskään yhteisöpalveluissa eteenpäin jaetut linkit päivity automaattisesti, jolloin SoMe-liikenne voidaan pahimmillaan menettää, jos ohjauksia ei tehdä.

Uuden sivuston avauksen yhteydessä

Edellä mainittujen uudelleenohjausten lisäksi, uuden sivuston julkaisun yhteydessä on myös suositeltavaa varmistaa, että sivustosi XML-sivukartta sisältää vain uuteen sivustoon liittyviä URL-osoitteita. Näin toimimalla voidaan osiltaan varmistaa, että hakukoneet saavat käyttöönsä vain toimivia URL-osoitteita.

Sivuston avauksen yhteydessä kannattaa myös tehdä pikainen tarkastus sivustolla oleviin linkkeihin (esim. päävalikko ja sisällöstä mahdollisesti löytyvät linkit). Varmista, että kaikissa linkeissä näkyy yrityksesi oma verkkotunnus. Monesti sivustojen tekijät rakentavat uuden sivuston ulkoiselle palvelimelle (toiseen verkkotunnukseen) testikäyttöä varten, ja työn valmistuttua sivusto siirretään yrityksesi omaan verkkotunnukseen. Mikäli sivustollasi olevissa linkeissä näkyy viitteitä ulkoiseen verkkotunnukseen (testipalvelimeen), päätyy myös hakukoneen robotti kyseiseen verkkotunnukseen. Tästä syystä pikainen silmäys sivustolla oleviin linkkeihin voi säästää sivustosi näkyvyyden.

Muutama viikko sivuston julkaisun jälkeen

Mikäli käytössäsi on Google Search Console -työkalu, kannattaa kyseisen työkalun raportoimat virhetilanteet käydä läpi viimeistään muutama viikko uuden sivuston julkaisun jälkeen – kun työkalun raportit ovat päivittyneet uuden sivuston mukaisiksi. Jos virhetilanteita käsitteleviin raportteihin on sivustouudistuksen jälkeen ilmestynyt useita ilmoituksia 404-virheistä, kannattaa Search Consolen raportoimat virheelliset URL-osoitteet uudelleenohjata toimiville alasivuille. Näin toimimalla varmistetaan, etteivät hakukoneet pyri toistuvasti kutsumaan esimerkiksi poistettujen sivujen URL-osoitteita.

Älä estä mobiilikäyttäjiä lukemasta sivustosi sisältöä

Google ilmoitti vuoden 2016 elokuussa ryhtyvänsä tarvittaessa rajoittamaan sivustojen saamaa hakukonenäkyvyyttä, mikäli sivustolla oleva sisältö ei ole esteettä luettavissa mobiililaitteella. Googlen aiheesta julkaisemassa tiedotteessa huomio kiinnitetään erityisesti koko näytön vieviin popup-ikkunoihin, jotka tyypillisesti estävät sisällön lukemisen niin mobiililaitteilla kuin pöytätietokoneillakin.

Esteetön sisältö

Ongelman tunnistaminen

Popup-ikkunoiden taustalla ovat yleensä sivuston julkaisujärjestelmään asennetut valmiit lisäosat, joiden avulla käyttäjälle pyritään esittämään esimerkiksi tarjouksia, tai käyttäjä yritetään saada liittymään sivuston postituslistalle. Kyseiset lisäosat toimivat yleensä ajastuksella, eli käyttäjän tulee lukea tiettyä sivua esimerkiksi 10-15 sekunnin ajan ennen kuin popup-ikkuna aukeaa.

Koska Googlen tiedotteessa keskityttiin erityisesti mobiilisivuilla esitettäviin popup-ikkunoihin, kannattaa oman sivuston toimivuus tarkistaa parilla yleisesti käytössä olevalla mobiililaitteella. Selaile sivustoasi muutaman minuutin ajan mobiililaitteellasi niin näet varmasti onko sivustollesi asennettu edellä mainitun kaltaisia lisäosia.

Mitä voit tehdä

Mikäli törmäät sivustollasi koko näytön vieviin popup-ikkunoihin kannattaa tilannetta ryhtyä selvittämään esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Selvitä itsellesi ensin:

  1. Esitetäänkö popup-ikkunoita sivuston jokaisella sivulla vai ainoastaan tietyillä alasivuilla
  2. Kuinka kauan sivua pitää selata ennen kuin popup tulee näkyviin

Kun olet saanut yllä mainitut tiedot selville voit tutkia Analyticsistä miten sivustosi saama hakukoneliikenne on kehittynyt vuodenvaihteen jälkeen – huomiota kannattaa erityisesti kiinnittää niihin sivuihin, joilla popuppeja esitetään. Tämän jälkeen kannattaa myös tarkastaa mitä kyseisten sivujen poistumisprosentille ja sivulla käytetylle ajalle on tapahtunut. Jos kyseisen sivun poistumisprosentti on korkea, saattaa tämä osiltaan viitata popupin ärsyttävän käyttäjiä.

Tilanteen korjaaminen

Yksinkertaisin menetelmä tilanteen korjaamiseen on luonnollisesti poistaa popup-ikkunoita luova lisäosa käytöstä. Mikäli et kuitenkaan halua luopua popupien käytöstä kokonaan, kannattaa selvitellä onko kyseiseen lisäosaan saatavilla päivitystä, jonka avulla popuppien esittäminen voidaan rajata vain pöytätietokoneisiin, jolloin ikkunoita ei esitetä lainkaan mobiilikäyttäjille. Toinen keino on muokata mobiililaitteissa esitettävän ikkunan ulkoasua pienemmäksi (esim. yläpalkki), jolloin ikkuna ei häiritse mobiilikäyttäjää.

Miten voit mitata sähköpostimainonnan tehokkuutta?

Sähköpostimainonta ja säännöllisin väliajoin lähetettävät uutiskirjeet ovat varsin kustannustehokas väline yrityksen asiakkaiden kontaktointiin. Monesti sähköpostimainonnassa keskitytään pelkän volyymin saavuttamiseen, jolloin sähköpostilistalle lisättäviä osoitteita kaivetaan kaikista saatavilla olevista lähteistä. Tällöin törmätään monesti tilanteeseen, jossa postituksen levikki kyllä laajenee, mutta lähetyllä viestillä ei saada aikaan juuri mitään.

Sähköpostimarkkinointi

Miten sähkö­postimarkkinoinnin toimivuutta voi seurata

Kaksi helpointa tapaa sähköpostimarkkinoinnin kiinnostavuuden seuraamiseen, ovat:

  1. Viestien avaamisen seuranta
  2. Sivustolle ohjatun liikenteen seuranta

Monet sähköpostimarkkinointiin tarkoitetut ohjelmistot esittävät varsin yksityiskohtaista dataa lähetettyjen viestien vastaanotosta. Yksi kiinnostavimmista tiedoista on luonnollisesti se, avaavatko vastaanottajat lähettämäsi viestin. Mikäli lähettämiäsi viestejä ei juurikaan avata, kannattaa ehkä kiinnittää enemmän huomioita viestien otsikointiin ja sisältöön, jotta markkinointisi kiinnostaisi vastaanottajia.

Sähköpostiviestiin voidaan myös upottaa seurantamääritteillä varustettuja linkkejä, joiden avulla nähdään miten tehokkaasti lähettämäsi sähköpostiviestit ohjaavat käyttäjiä siirtymään yrityksesi verkkosivuille. Mikäli sivustollesi on asennettu esim. Google Analytics kannattaa sähköpostissa olevat linkit merkitä Analyticsin käyttämillä ns. utm parametreillä. Näin toimimalla näet tarkkaan, mitä sähköpostin kautta sivustolle siirtyneet käyttäjät tekevät sivustolla.

Tarkasta sähköpostilistasi toimivuus säännöllisesti

Käyttämäsi sähköpostilistan toimivuutta on myös hyvä tarkastella säännöllisesti. Listalta kannattaa poistaa sellaiset osoitteet, jotka eivät ole avanneet ensimmäistäkään lähettämääsi viestiä – sekä sellaiset osoitteet joihin viestiä ei ole voitu toimittaa. Nämä toimenpiteet luonnollisesti pienentävät käytössäsi olevien osoitteiden määrää, mutta tämän jälkeen sähköpostimarkkinointisi kohdistuu ns. aktiivisiin käyttäjiin, jotka ovat kiinnostuneita lähettämistäsi viesteistä ja yrityksesi tarjoamista tuotteista tai palveluista.

Muista seurata myös sähköpostilistalta poistumisia

Sähköpostilistalta poistumiset kertovat varsin suoraan, onko tekemäsi sähköpostimarkkinointi onnistunut vai ei. Jos käytössäsi oleva sähköpostilista alkaa lyhenemään poistumisten seurauksena, kannattaa ehkä kiinnittää huomiota lähetettyjen viestien sisältöön – onko sähköpostilistalla mukana olosta hyötyä vastaanottajalle. Vastaavasti kannattaa ehkä kiinnittää huomiota siihen kuinka usein viestejä lähetetään. Liian usein saapuvat viestit luonnollisesti vain ärsyttävät käyttäjiä.

Miten voit parantaa sähköpostimainontasi tehokkuutta

Yksi helpommista keinosta parantaa sähköpostimainontasi toimivuutta on ryhmitellä sähköpostilistalla olevat osoitteet eri ryhmiin – esimerkiksi sen mukaan mistä tuoteryhmästä tai palvelusta vastaanottaja on ollut kiinnostunut. Tämän toimenpiteen avulla näet mitä tuotteita tai palveluita sähköpostiviesteissä kannattaa painottaa. Jos käytössäsi on laajempi sähköpostilista, saatat ehkä haluta lähettää jokaiselle ryhmälle erilliset viestit, jolloin lähettämäsi viestit ovat tarkemmin käyttäjän kiinnostuksen mukaisia.

Tuotetiedot ja sisällön merkitys verkkokaupassa

Verkossa tapahtuva asiointi ja ostosten tekeminen on tullut vuosi vuodelta yhä yleisemmäksi etenkin kuluttajille suunnattujen tuotteiden kohdalla. Nettiostoksia tehdessään kuluttajat myös vertailevat kauppojen tarjontaa ja kilpailuttavat verkkokauppoja ennen ostopäätöksen tekoa. Kauppiaalle saattaa kuitenkin jäädä täysin epäselväksi miksi kaupat menevät sivu suun, vaikka tuotevalikoima olisi kilpailukykyisesti hinnoiteltu. Tällöin syy kauppojen menettämiseen voi löytyä puutteellisista tuotetiedoista.

Kun kuluttaja tekee itsenäisesti vertailua kahden tai useamman verkkokaupan välillä, on hänellä käytössään vain verkkokaupan esittämät tuotetiedot. Jos kilpailijasi osaa esittää käyttäjää kiinnostavat tiedot Sinua paremmin, on selvää, että kuluttajan huomio kiinnittyy silloin kilpailijan verkkokauppaan.

Tuotetiedot verkkokaupassa

Keskity asiakkaan kannalta oleellisiin tietoihin

Verkkokaupan tuotesivulla ei monestikaan ole tarpeellista esittää laajoja sisältöjä, vaan tuotesivun tulisi koota lyhyesti yhteen tuotteen tärkeimmät ominaisuudet, kilpailuedut ja yleisimmin tuotteesta kysytyt asiat. Näin yksittäisen tuotesivun laadinta ei aiheuta kauppiaalle kohtuutonta työtä.

Tuotteen mitoitukset

Verkkokaupan tuotesivuilla esitettävät mitat tulee laatia sen mukaan mitä ollaan myymässä. Esimerkiksi vaatteiden ja tekstiilien kohdalla on ehkä hyvä laatia mittataulukko (tai havaintokuva), jonka avulla käyttäjä voi itse valita oikean kokoisen tuotteen.

Pienten esineiden kohdalla, tuotteen kokoa voidaan havainnollistaa vertailukuvien avulla, jossa myytävää tuotetta rinnastetaan yleisesti tunnettuun esineeseen (esim. juomatölkkiin, tikkuaskiin tai kolikkoon). Isompien koneiden tai teknistenlaitteiden kohdalla kannattaa myös ilmoittaa tuotteen kokoon (tai mahdolliseen kiinnitykseen) liittyvät standardit, jolloin etenkin kokeneemmat asiakkaat saavat käsityksen tuotteen koosta.

Käytä kuvia

Myytävästä tuotteesta riippuen, tuotteen väri ja muoto saattavat olla ratkaisevassa asemassa, kun kuluttaja tekee ostopäätöstään. Näiden tietojen esilletuonti onnistuu monesti parhaiten kuvien avulla. Tästä syystä tuotteen yksityiskohdista ja yleisilmeestä on hyvä ottaa tarkat kuvat.

Toimitusajat ja saatavuus ovat tärkeä osa sisältöä

Nopeisiin toimituksiin tottuneet kuluttajat haluavat tuotteensa tavallisemmin jo parissa päivässä, jonka vuoksi tuotteen saatavuuden ja toimitusajan ilmoittaminen on tärkeää. Tästä syystä tuotesivun tulisi antaa käyttäjälle realistinen arvio tuotteen toimitusajasta. Kauppiaan ei kannata ilmoittaa sivuillaan tarpeettoman pitkää toimitusaikaa (esimerkiksi ongelmatilanteita silmällä pitäen), sillä jos kilpailijasi lupaa tuotteen olevan perillä viidessä päivässä ja oma verkkokauppasi antaa toimitusajaksi neljätoista päivää – alkaa kilpailijan tarjous näyttämään houkuttelevammalta.

Tuotetietojen osuus maksuttoman liikenteen hankkimisessa

Tarkkaan laadituilla tuotetiedoilla on mahdollista hankkia myös lisää hakukonenäkyvyyttä ja -liikennettä. Etenkin monet varaosia ja tarvikkeita myyvät verkkokaupat ovat huomanneet, että yllättävän moni käyttäjä hakee Googlesta tietoa varaosan numerolla tai esimerkiksi tuotteen GTIN koodilla (Global Trade Item Number; GTIN tunnettiin aiemmin nimellä EAN koodi). Näiden tietojen lisääminen tuotesivulle, saattaa tuoda verkkokauppaasi uusia asiakkaita, jotka etsivät tarkkaan määritettyä tuotetta.

Miksi sivuston kuvien optimointi on tärkeää?

Yrityksen verkkosivustolle lisättävien kuvien valinta kannattaa tehdä huolellisesti, sillä oikein valitulla kuvamateriaalilla voidaan kertoa lisää esimerkiksi tarjottavien tuotteiden yksityiskohdista, tai kohentaa mielikuvaa tarjolla olevia palveluita kohtaan. Kuvavalintojen lisäksi, on hyvä kiinnittää huomiota myös siihen, miten kuvat vaikuttavat sivuston latausaikoihin, sekä siihen miten kuvilla voidaan lisätä yrityksen näkyvyyttä hakukoneissa.

Kuvien optimointi

Vaikutus latausaikoihin

Sivustolle lisättävät kuvat voivat pahimmillaan hidastaa sivuston latautumista – tämä johtuu yksinkertaisesti lisättävien kuvien tiedostokoosta. Mitä suurempi tiedosto, sitä kauemmin sen lataaminen kestää. Sivustolle lisättävät kuvat kannattaakin muokata sopivan kokoisiksi, jo ennen niiden siirtoa palvelimelle. Näin kuvien laatu saadaan pidettyä hyvänä, samalla kun tiedostokoko saadaan pakattua riittävän pieneksi.

Kuvat ja hakukoneet

Kuvilla on oma merkityksensä myös sivuston hakukoneoptimoinnissa. Koska hakukoneet haluavat esittää käyttäjilleen mahdollisimman monipuolista sisältöä, kannattaa aiheeseen liittyviä kuvia lisätä sivustolle. Näin voidaan osiltaan parantaa sivuton mahdollisuuksia hyvään hakukonenäkyvyyteen.

Hakukoneoptimoinnin kannalta kuvien lisääminen vaatii kuitenkin pientä lisäpanostusta. Kuvien tiedostonimi tulisi muokata kuvan sisältöä vastaavaksi. Esimerkiksi jos sivustolle lisätään kuva punaisesta autosta, voisi lisättävän kuvan tiedostonimenä olla ”punainen-auto.jpg”, jolloin jo tiedostonimi kertoo kuvan sisällöstä. Tämän lisäksi kuvan yhteyteen voidaan HTML-lähdekoodissa tallentaa myös ns. alt-teksti, jossa voidaan kertoa lyhyesti (parilla sanalla) kuvan sisällöstä. Näin toimimalla hakukoneille voidaan välittää tietoa kuvan tarjoamasta sisällöstä.

Näkyvyys kuvahaussa

Vielä muutamia vuosia sitten Googlen kuvahakutoiminto oli monelle yritykselle varsin toimiva kanava liikenteen hankkimiseen. Googlen tekemien muutoksien vuoksi tämän kanavan tuoma suoraliikenne on vähentynyt varsin selvästi, mutta tietyillä toimialoilla kyseisestä kanavasta saattaa edelleen olla hyötyä – – esimerkiksi alat joihin liittyy paljon visuaalisuutta, kuten korjausrakentaminen tai sisustus.

Googlen kuvahakuun liittyviä tuloksia näkyy varsin usein osana Googlen verkkohaun hakutuloksia, jolloin kiinnostavan kuvamateriaalin näkyminen saattaa ohjata käyttäjän Googlen varsinaiseen kuvahakutoimintoon. Googlen tekemien muutosten myötä, kuvahaku ei ohjaa käyttäjää automaattisesti verkkosivulle, josta kuva on peräisin – vaan kuvahaku antaa käyttäjälle mahdollisuuden selata samaan aiheeseen liittyviä kuvia. Mikäli yrityksesi käytössä on näyttävää kuvamateriaalia, kannattaa kuvan yhteyteen ehkä tallentaa yrityksen logo tai verkkosivuston osoite. Näin toimimalla kuvahakua selaavaa käyttäjää voidaan houkutella siirtymään yrityksesi verkkosivustolle.

Miten WordPress-julkaisujärjestelmästä saa nopeamman?

WordPress-julkaisujärjestelmä on jo useamman vuoden ajan ollut yksi käytetyimmistä julkaisujärjestelmistä. Moni sivuston ylläpitäjä päätyykin käyttämään juuri WordPressiä, järjestelmän tunnettavuuden ja laajennettavuuden vuoksi. Toistuvien tietoturvapäivitysten lisäksi WordPress-sivuston ylläpitäjälle saattaa aiheuttaa päänvaivaa myös sivuston hitaus, joka voi vaikeuttaa esimerkiksi sivuston hakukoneoptimointia. Kokosimme tähän artikkeliin muutamia yleisimpiä asioita, joiden avulla voit päätellä mistä WordPress-sivustosi hitaus voi johtua.

Miksi Wordpess on toisinaan hidas?

Koska WordPress on käytännössä tietokantapohjainen hallintasivusto, johon liitetään sivupohja (julkisena näkyvä sivusto) ja tarvittavat lisäosat, saattaa todellinen syy sivuston hitauteen löytyäkin WordPressiin asennetuista sivupohjista ja lisäosista – eikä niinkään itse julkaisujärjestelmästä. Tästä syystä onkin tärkeää selvittää mikä lisäosa tai sivuston elementti nostaa sivuston latausaikoja.

Wordpress hitaalla?

Selvitä johtuuko hitaus palvelimesta vai WordPressistä

WordPressin hitautta voi ryhtyä selvittämään esimerkiksi seuraavien (maksuttomien) työkalujen avulla:

Webpagetest

Webpagetest-työkalun avulla näet varsin yksityiskohtaista tietoa sivustosi latautumisesta. Työkalun avulla näet esimerkiksi paljonko WordPressiin asennetut lisäosat tuovat latausaikaa, ja kauanko käyttämälläsi palvelimella kestää vastata ensimmäiseen esitettyyn kutsuun.

Googlen Search Console

Search Consolen indeksointitilastojen avualla näet, kauanko Googlen hakuroboteilla on kestänyt yksittäisten alasivujen lataamisessa. Tyypillisellä yrityssivustolla Search Consolen ilmoittaman latausajan tulisi olla maksimissaan 400-600 millisekunnin välillä. Vaikka Search Console tarjoaa käyttöösi hieman yksipuolisen tilaston, kertoo esitettävä tilasto kuitenkin sen, miten sivustosi latausajat ovat kehittyneet pitkällä aikavälillä.

Mikäli palvelimen vastausajat (TTFB / Time-To-First-Byte) eivät ole erityisen pitkiä (alle 1 sekunti), saattaa syy sivuston hitauteen lyötyä verkkosivun sisällöstä tai julkaisujärjestelmästä. Ennen sivuston siirtoa toiselle palvelimelle, kannattaakin kokeilla alla mainittuja vinkkejä. Osa alla mainituista muutoksista vaatii teknistä osaamista, joten kyseiset muutokset on hyvä jättää esimerkiksi sivustosi ylläpitäjän tehtäväksi.

Helpot keinot WordPress-sivuston nopeuttamiseen

Verkkosivuston kuvat

Yksi helpoimmista tavoista sivuston latausaikojen nopeuttamiseen on käydä läpi sivustolla käytettävät kuvat. Varmista, että julkisella sivustolla käytettävät kuvat (yleiskuvat, sivuston grafiikat ja sisällön joukossa olevat kuvat) on muokattu sopivaan kokoisiksi. Suurikokoisten kuvien käyttäminen tekee sivustosta väistämättäkin hitaan.

Lisäosat

Varmista ettei WordPressiin ole asennettu tarpeettomia lisäosia. WordPressiin asennetut lisäosat on hyvä käydä läpi ja varmistaa, ettei sivustolle ole jäänyt tarpeettomia lisäosia. Tarpeettomasti latautuvat lisäosat nostavat aina latausaikoja.

Enemmän osaamista vaativat keinot

WordPressiin asennetun sivupohjan tekemien JavaScript- ja CSS-kutsujen määrään ja tarpeellisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Nyrkkisääntönä tulisi olla, että sivuston yksittäinen alasivu lataisi ainoastaan tarvitsemansa JavaScript- ja CSS-resurssit; eli sivuston jokaisella alasivulla ei tulisi automaattisesti ladata kaikkia sivuston tarvitsemia resursseja. Valitettavasti asennetun sivupohjan muokkaaminen voi osoittautua suunniteltua työläämmäksi. Tästä syystä monen WordPress-sivupohjan kohdalla, onkin helpompaa siirtyä käyttämään paremmin rakennettua sivupohjaa, kuin alkaa itse korjaamaan aiemmin käytössä ollutta pohjaa.

Sivuston tietokannan optimointi

Perusasetuksilla käytettävä WordPress-julkaisujärjestelmä, tekee julkaisemistasi artikkeleista eräänlaisen varmuuskopion automaattisesti – kopio (revision) tehdään aina kun muokkaat jo julkaisemaasi artikkelia. Koska nämä kopiot tallentuvat tietokantaan, kasvattavat ne ajan myötä myös sivustosi tietokannan kokoa – joka osiltaan myös hidastaa sivuston toimintaa. Tästä syystä monet WordPress-käyttäjät ovat kytkeneet kyseisen ”varmuuskopioinnin” kokonaan pois tai rajoittaneet tallennettavien kopioiden määrää.

WordPressin käyttämän tietokannan optimointiin on saatavilla erillisiä lisäosia (esim. WP-optimize -niminen lisäosa). Kyseisten lisäosien avulla pääset eroon esimerkiksi edellä mainituista kopioista.

Välimuistin hyödyntäminen

WordPressiin on mahdollista asentaa myös lisäosia, jotka pienentävät palvelimen kuormaa tallentamalla tekemäsi julkaisut staattisina tiedostoina. Välimuistia (Cache) hyödyntävien lisäosien ideana on vähentää tietokantaan kohdistuvien kyselyiden määrää, joka osiltaan nopeuttaa sivuston latautumista.

Palvelimelle asennettavien lisäosien käyttö

Julkaisujärjestelmän lisäksi myös palvelimelle on mahdollista asentaa erilaisia lisäosia, jotka nopeuttavat sivuston latautumista. Yksi yleisimmistä lisäosista on Googlen tarjoama PageSpeed module. Kyseisen lisäosan käytöstä kannattaa aina keskustella palvelimen ylläpitäjän kanssa, sillä sen asennus vaatii aina omaa osaamistaan.

Miten valita sivustolla käytettävät kuvat?

Mikä tekee sivustosta hyvän sivuston? Tärkeää on tietenkin sisältö, rakenne, navigaatio sekä toimintavarmuus kaikilla päätelaitteilla, mutta jos sinua pyydettäisiin nimeämään mistä erityisesti pidät suosikkisivustoillasi, saattaisi vastauksesi hyvinkin liittyä kuvitukseen. Kuva on voimakas tapa viestiä ja kuvituksella voit helposti nostaa tai laskea sivustosi arvoa kävijöiden silmissä.

Huono kuvitus vaikuttaa käyttäjäkokemukseen, konversioon ja uskottavuuteesi. Tässä neuvoja miten valitset sivustollesi oikeanlaiset kuvat.

Näin valitset sivustosi kuvat:

Katso, että valitsemasi kuvat ovat tarpeeksi hyvälaatuisia

Toimivuus ja sivuston latausajat rajoittavat sivustolle ladattavien kuvien kokoa, mutta näissäkin rajoissa pystyt panostamaan hyvälaatuisiin kuviin. Tarkka kuvanlaatu näyttää vaikuttavammalta ja antaa sivustostasi ammattimaisemman kuvan. Vertaa alla

Pidä, huoli että kuvasi liittyvät aiheeseen.

Hyvä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Laadukas kuva, joka ilmentää mitä haluat asiakkaillesi viestiä, saa monesti suuremman vaikutuksen aikaan kuin pitkä tekstinpätkä kilpailueduistasi. 

Kuvat parantavat lukukokemusta

Olet varmasti vieraillut monilla sivustoilla, jotka pursuavat tekstiä. Asia saattaa olla mielenkiintoista, mutta silti lukuelämys on raskas. Oikein valituilla ja sijoitetuilla kuvilla kevennät tekstiä ja saat lukijasi pysymään sivulla.

Lisää sivustolle kuvia

Panosta kuviin, jotka houkuttavat ostamaan

Kuvien ei ole tarkoitus olla vain koristeena sivustollasi. Tavoitteena on tietenkin, että kävijälle tulee tarve kuvan nähdessään ostaa tarjoamasi tuote tai palvelu. Kun kuvaat toimitilojasi, pidä mielessä minkä kuvan yrityksestäsi asiakkaalle annat. Kuva varastostasi saattaa olla sinänsä hyvä idea, mikäli se on esiteltävässä kunnossa.

Valitse yksilöllisiä kuvia

Onko alasi kilpailtu? Löytyykö netistä kymmeniä muita, jotka tarjoavat lähes samanlaisia tuotteita tai palveluita? Sitä suuremmalla syyllä kannattaa valita kuvia, jotka tukevat viestiäsi ja kertovat miksi juuri sinulta kannattaa ostaa. 

Uniikki kuva

Ihmiset kiinnostavat

Kuvat, joissa esiintyy ihmisiä ovat aina kiinnostavampia, kuin pelkkä tyhjä halli tai kuva työkoneista. Erilaiset kuvat henkilökunnasta työn touhussa ovat hyvin monikäyttöisiä. Olethan kuitenkin varovainen kuvapankkikuvien kanssa. Kuvapankki kuvat ovat helposti teennäisiä ja helposti tunnistettavissa.


Kaiken kaikkiaan, ymmärrä hyvässä kuvituksessa piilevä voima ja käytä sitä eduksi tuotteidesi tai palveluidesi myymisessä. Asetu asiakkaan asemaan ja kuvaa yrityksesi parhaat puolet. Millaisia kuvia sinä asiakkaana haluaisit nähdä?

Onko yrityksesi verkkosivuston tietoturva kunnossa

IT-uutisissa toistuu tämän tästä otsikoita hakkeroiduista verkkosivuista ja julkaisujärjestelmien päivitysten tarpeellisuudesta, mutta harvemmin verkkosivuston tietoturvan tarpeellisuutta käsitellään yrityksen markkinoinnin ja näkyvyyden kannalta. Huomaamatta jäänyt tietoturva-aukko kun saattaa viedä sivustolta hakukonenäkyvyyden ja aiheuttaa ison loven yrityksen myyntituloihin.

Miksi yrityssivuston tietoturvasta kannattaa huolehtia?

Monesti ajatellaan, ettei perinteisellä yrityssivustolla ole mitään arkaluontoista tietoa, jonka vuoksi riski hakkeroinnin kohteeksi joutumiselle olisi täysin olematon. Tämä käsitys on osiltaan vanhentunut, sillä nykyaikaiset hakkerit eivät välttämättä ole niinkään kiinnostuneita sivustolta löytyvästä tiedosta – kiinnostuksen kohteena on enemminkin sivuston julkaisujärjestelmän hallinta. Kun sivuston julkaisujärjestelmä on saatu hallintaan, voidaan sivustoa hyödyntää esimerkiksi roskapostin lähettämisessä tai sivustolle voidaan lisätä linkkejä tai sivuston kautta voidaan levittää muuta sisältöä.

Käytännön haitat yritykselle

Hakkeroitu sivu

Hakkeroitu verkkosivu tuo monelle mieleen sivuston, jonka ulkoasu ja sisältö on onnistuttu sotkemaan. Selkeästi havaittavaa hakkerointia (sivuston sotkemista) toki tapahtuu yhä, mutta on paljon yleisempää, ettei hakkeroinnin jälkiä edes havaita sivustoa selailtaessa. Näissä tilanteissa verkkosivusta on luotu kaksi versiota: normaalisti toimiva versio, joka esitetään sivua selaavalle käyttäjälle, sekä kaksoiskappale joka esitetään hakukoneiden roboteille (ns. cloaking -tekniikka). Hakukoneille ja käyttäjille esitettävien versioiden sisällöt tietysti poikkeavat täysin toisistaan, joka on vastoin hakukoneiden laatusääntöjä ja johtaa monesti sivuston hakukonenäkyvyyden romahtamiseen. Tämä luonnollisesti aiheuttaa haittaa myös sivuston tuottavuudelle.

Vaivalla hankittu hakukonenäkyvyys voidaan menettää

Hakukoneyhtiöstä etenkin Google on ryhtynyt selkeisiin toimiin, estääkseen käyttäjiensä pääsyn hakkeroiduille sivustoille – viimeistään tässä vaiheessa hakkeroinnista on todellista haittaa yrityksellesi. Aluksi yksittäisen hakutuloksen viereen ilmestyy varoitusteksti ”Tämä sivusto voi olla hakkeroitu” tai ”Tämä sivusto voi vahingoittaa tietokonettasi”. Kyseinen ilmoitus ei luonnollisestikaan paranna potentiaalisten asiakkaiden mielikuvaa yrityksestäsi. Mikäli tilannetta ei korjata, heikentää Google hakkeroidun sivuston saamaa näkyvyyttä, jolloin verkkohakuja suorittavat käyttäjät ohjataan muille sivustoille.

Jos yrityksesi sivusto tuo Sinulle suoraa myyntiä tai kontakteja, on selvää, ettei näkyvyyden heikkeneminen jää pelkäksi imagohaitaksi.

Riski on hallittavissa

Viime vuosien trendinä ovat olleet hyökkäykset, jotka on kohdennettu yleisesti käytettyihin julkaisujärjestelmiin – käytännössä Joomla ja WordPress-julkaisujärjestelmiin. Näiden kahden alustan kimppuun on käyty lähinnä niiden markkina-aseman vuoksi. Kyseisiä julkaisujärjestelmiä käyttäviä sivustoja on varsin helposti löydettävissä ja joukkoon mahtuu aina muutama sivusto, jossa tietoturvapäivitykset on jätetty tekemättä.

Edellä mainitut julkaisujärjestelmät ovat ns. avoimen lähdekoodin järjestelmiä, joka tarkoittaa, että julkaisujärjestelmän lähdekoodiin pääsee tutustumaan ketä tahansa – jolloin hakkerit pystyvät helposti etsimään lähdekoodista mahdollisia virheitä ja haavoittuvuuksia. Tästä syystä avoimen lähdekoodin järjestelmissä tietoturvapäivitysten nopea asentaminen onkin kriittisen tärkeää. Mikäli omat resurssit eivät riitä toistuvien tietoturvapäivitysten asentamiseen, on aina mahdollista siirtyä ns. suljetun järjestelmän käyttöön. Suljetussa järjestelmässä käytettävä lähdekoodi on ainoastaan kyseistä julkaisujärjestelmää ylläpitävän yrityksen saatavilla. Lisäksi suljettujen järjestelmien markkina-asema on pienempi, joka vähentää myös hakkereiden kiinnostusta suljettua järjestelmää kohtaan.

Mitä tehdä jos hakkeri iskee

Pikaisena apuna kannattaa tutustua Googlen julkaisemaan oppaaseen, jossa neuvotaan vaiheittain, miten hakkeroinnin aiheuttamat vahingot saadaan korjattua.

Tarkasta sivustosi säännöllisesti

Mikäli käytät avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmää, muista tehdä säännöllisesti seuraavat toimenpiteet.

  1. Asenna saatavilla olevat päivitykset sekä julkaisujärjestelmään että lisäosiin mahdollisimman nopeasti.
  2. Seuraa Google Search Consolen viestejä
  3. Tarkasta sivustoasi koskevat hakutulokset säännöllisesti (esim. google-haku ”site:www.yritys.com”)
×